اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فرمانده آمریکایی:

تامین امنیت افغانستان منوط به حضور سالانه نظامیان بین‌المللی در این کشور است

همزمان با نزدیک شدن به زمان خروج ناتو از افغانستان و عدم امضای توافقنامه امنیتی جدید میان کابل و واشنگتن، یک فرمانده آمریکایی مدعی شد که امنیت و آینده افغانستان به حضور چند ساله نظامیان بین‌المللی در این کشور وابسته است.

تامین امنیت افغانستان منوط به حضور سالانه نظامیان بین‌المللی در این کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»، فرمانده آمریکایی نیروهای تحت هدایت ناتو در افغانستان مدعی شد که بعد از خروج بیشتر نیروهای جنگی ناتو از این کشور تا پایان سال 2014 میلادی، امنیت آتی افغانستان به حضور چندین ساله نظامیان بین المللی وابسته خواهد بود.

«جوزف دانفورد» آخرین فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان در مصاحبه روز گذشته خود با رویترز، اشاره ای به تعداد نظامیانی که از دیدگاه او باید بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان بمانند، نکرد و صرفا به استدلال درباره حضور قابل توجه نظامیان در افغانستان بعد از انحلال سال آتی نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان (آیساف) پرداخت.

دانفورد در دفتر مرکزی خود در کابل به رویترز گفت: حضور (نظامیان آمریکایی) بعد از (عقب نشینی) سال 2014 میلادی (از افغانستان)، بسیار پیچیده تر از تعداد است و صادقانه به شما بگویم که این تعداد، به یک عامل سردرگمی و حواس پرتی تبدیل شده است.

این فرمانده آمریکایی گفت که موضوع حضور نظامیان در افغانستان بعد از 2014، مربوط به قابلیت مورد نیاز برای حفظ نیروهای امنیتی افغان است.

بر اساس این خبر، همزمان با نزدیک شدن به زمان واگذاری رسمی مسئولیت های امنیتی به دست نیروهای افغان، بحث های شدیدی پیرامون تعداد نظامیان آمریکایی و نیروهای متحدان کلیدی ناتو که باید به منظور ارائه برنامه های آموزشی، پشتیبانی و عملیات های مبارزه با تروریسم در افغانستان باقی بمانند، به وجود آمده است.

رویترز نوشت که کاخ سفید می خواهد تا 7 هزار نظامی در افغانستان بعد از سال 2014 میلادی باقی بمانند اما برخی از مقامات ارتش آمریکا ترجیح می دهند که تعداد نظامیانی که قرار است بعد از خروج نیروهای ناتو همچنان در افغانستان باقی بمانند، دو و یا سه برابر 7 هزار نفر باشد.

بر اساس پیش بینی های انجام شده توسط مقامات آمریکایی، تعداد نیروهای امنیت ملی افغانستان قرار است هنگام تحویل گرفتن مسئولیت های امنیتی از نیروهای ناتو، 352 هزار نفر باشد و این در حالیست که تعداد این نیروها هنوز به این عدد نرسیده است.

در این خبر همچنین آمده است که طالبان و سایر گروه های شبه نظامی با گذشت 12 سال از آغاز جنگ بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 در آمریکا، همچنان قابلیت اجرای حملات دندان شکن و مؤثر علیه نظامیان خارجی و نهادهای دولتی افغانستان را دارند و همین امر منجر شده است که تصمیم گیری درباره حضور نظامیان خارجی در افغانستان بعد از سال 2014 میلادی که قرار است اواخر سال جاری میلادی در واشنگتن اتخاذ شود، بسیار مهم شود.

آیساف در حال حاضر حدود 87 هزار نظامی در افغانستان دارد که سه چهارم آنها نظامیان آمریکایی هستند.

دانفورد اعلام کرد که بحث درباره تعداد نیروهای باقی مانده در افغانستان کمک کننده نیست.

رویترز نوشت که یکی از نکات مرتبط با حضور نظامیان در افغانستان بعد از 2014، موضوع تعلیق مذاکرات بین افغانستان و آمریکا درباره توافق امنیتی دوجانبه و جایگزین شدن آن به جای ماموریت نیروهای آیساف است. نابودی چنین توافقی بین آمریکا و بغداد در سال 2011 میلادی منجر شد که واشنگتن تمام نظامیان خود را از عراق خارج کند.

مذاکرات مربوط به توافق امنیتی میان آمریکا و افغانستان در ماه ژوئن سال جاری و بعد از آن به حالت تعلیق در آمد که مقامات افغانستان از افتتاح دفتر طالبان در دوحه قطر با حمایت غرب خشمگین شدند.

دانفود روز گذشته درباره این توافق امنیتی اعلام کرد که او با تمام اعضای استانی و منطقه ای مجلس افغانستان و «حامد کرزی» رئیس جمهور این کشور درباره این توافق صحبت کرده است و مصمم است که این توافق به امضا برسد.

این فرمانده آمریکایی همچنین گفت که قضاوت درباره اینکه آیا ماموریت آمریکا در افغانستان موفقیت آمیز بوده است یا خیر، زود است.

دانفورد در پایان مصاحبه خود مدعی شد: هدف ما ایجاد یک افغانستان با ثبات،‌ امن و یکپارچه بوده است و همچنان برای رسیدن به این هدف تلاش می کنیم.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول