اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت

اجرای عملیات مه‌پاشی برای رهایی درختان از گرما و گرد و غبار در مشهد

مدیر نظارت بر پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد از اجرای عملیات مه‌پاشی جهت رهایی درختان شهر مشهد از گرما و گرد و غبار در تابستان برای نخستین بار در کشور خبر داد.

اجرای عملیات مه‌پاشی برای رهایی درختان از گرما و گرد و غبار در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی با بیان این‌که برای توسعه فضای سبز و نگهداری مطلوب از درختان در مشهد به منظور دیرزیستی و ماندگاری درختان از روش‌ها و تجهیزات نوین جهانی استفاده می‌شود، گفت: برای اولین بار در کشور با تامین خودروی پیشرفته چند منظوره در مشهد، جهت مه‌پاشی و حتی شست‌وشوی تاج درختان با ارتفاع بسیار زیاد، این عملیات را برای 30 محور اصلی شهر اجرایی کردیم.

وی با اشاره به این‌که تغییر شرایط اقلیمی، گرم شدن هوا و کاهش رطوبت محیط را به‌ویژه در فصل تابستان به دنبال داشته است، افزود: برخی درختان علیرغم آبیاری در فاصله زمانی مناسب، به دلیل بر هم خوردن تعادل بین جذب آب توسط ریشه و دفع آن توسط برگ‌ها دچار خزان زودرس یا حتی حالت سرخشکیدگی در درخت شده که این امر باعث بروز ظاهر نازیبا، ضعف درخت و کاهش دیرزیستی آن‌ها می‌شود.

مدیر نظارت بر پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد هوادهی و تزریق سوپر جاذب در محدوده فعالیت ریشه‌ها را برخی دیگر از اقدامات انجام ‌شده برای درختان عنوان کرد و گفت: برای رشد و توسعه بهتر ریشه‌ها و تقویت فعالیت آن‌ها با تزریق عناصر غذایی به آوندهای درخت و نظایر این فعالیت‌ها به دیرزیستی و ماندگاری درختان کمک شایانی می‌شود.

وی تامین شادابی و سرسبزی درختان را برای مدت طولانی از اولویت‌های این معاونت دانست و گفت: افزایش رطوبت محدوده تاج درخت و شست‌وشوی برگ‌ها نیز با هدف حفظ رطوبت اطراف برگ‌ها و تداوم فتوسنتز گیاه انجام می‌شود که نهایتاً شادابی و سرسبزی درخت را برای مدت طولانی‌تر به همراه خواهد داشت.

یعقوبی با اشاره به تامین خودروی پیشرفته چند منظوره برای اولین بار در کشور در مشهد اظهار داشت: با تامین خودروی پیشرفته چند منظوره جهت مه‌پاشی و حتی شست‌وشوی تاج درختان با ارتفاع بسیار زیاد، اکنون این عملیات در 30 محور اصلی شامل بلوارهای امام رضا (ع)، خیام، منتظری، امام خمینی (ره)، سجاد، ملک‌آباد و ... در حال انجام است که به دلیل محدودیت‌های ترافیکی در این مسیرها و به منظور اثربخشی بهتر عملیات شست‌وشو و مه‌پاشی، این عملیات در شب صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: این دستگاه قادر است آب را به صورت ذرات بسیار ریز معلق مخلوط با هوا بر روی درختان و محیط پیرامون آن‌ها مه‌پاشی کند که ضمن بهبود میکروکلیمای اطراف برگ‌ها و درون تاج درخت، در تلطیف هوای پیرامون نیز تاثیر بسزایی دارد.

مدیر نظارت بر پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد بر برنامه‌ریزی‌های معاونت خدمات و محیط زیست شهری در راستای توسعه فضای سبز مشهد تاکید کرد و افزود: توسعه فضای سبز و کاشت درختان جدید، همگام با تغییرات اقلیمی و افت سطح آب‌های زیرزمینی امری ضروری است که با بهره‌گیری از شیوه‌های مدرن، درختان قدیمی شهر نیز حفظ می‌شوند تا شهروندان از اثرات زیست‌محیطی آن‌ها بهره ببرند.

انتهای پیام/م/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول