اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واشنگتن‌تایمز: راهبرد قدرت نرم اوباما در سیاست خارجی شبیه قایقی سوراخ است

یک روزنامه آمریکایی قدرت نرم اوباما در عرصه سیاست خارجی را به یک قایق پارویی سوراخ شده توصیف کرد و به تحلیل ناکامی‌های و چالش های حل نشده دولت اوباما در دور دوم ریاست وی در کاخ سفید پرداخت.

واشنگتن‌تایمز: راهبرد قدرت نرم اوباما در سیاست خارجی شبیه قایقی سوراخ است

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» در گزارشی به موضوع سیاست قدرت نرم «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا پرداخت.

* دکترین اوباما بیشتر شبیه یک قایق پارویی سوراخ است تا یک کشتی تزلزل ناپذیر

این روزنامه آمریکایی در ابتدای گزارش خود نوشت که دکترین اوباما در دور دوم ریاست جمهوری وی در کاخ سفید، بیشتر از آنکه شبیه یک کشتی تزلزل ناپذیر باشد، شبیه یک قایق پارویی سوراخ است.

بر اساس این گزارش، راهبرد «قدرت نرم» اوباما در عرصه سیاست خارجی و تکیه وی بر سازمان های بین المللی در سال جاری میلادی، در سراسر جهان در حال تحمل شکست و عقب نشینی است که از جمله این موارد می توان به تحولات مصر، سوریه، روسیه و چین اشاره کرد.

* لغو دیدار با پوتین؛ آشکارترین شکست اوباما در عرصه سیاست خارجی

واشنگتن تایمز نوشت که آشکارترین شکست مربوط به قدرت نرم اوباما هفته گذشته و زمانی مشخص شد که اوباما بعد از اینکه روسیه به «ادوارد اسنودن» افشاگر برنامه های فوق محرمانه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا پناهندگی داد، نشست برنامه ریزی شده خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را لغو کرد و پوتین را به یک آدم بی عرضه و یک بچه خسته کننده توصیف کرد.

* اعطای پناهندگی موقت روسیه به اسنودن، برای کاخ سفید «شرم آور» است

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود آورده است که تصمیم روسیه برای اعطای پناهندگی موقت به اسنودن برای کاخ سفید شرم آور بود زیرا اوباما شخصا از پوتین درخواست کرده بود که اسنودن را به آمریکا مسترد گرداند.

* ناتوانی آمریکا در بازداشت اسنودن، نشان دهنده سیاست بیمارگونه اوباما است

در ادامه این گزارش آمده است که ناتوانی دولت اوباما در دستگیری اسنودن جدیدترین حلقه از رشته ای از چالش های حل نشده ای محسوب می شود که اوباما از زمان پیروزی مجدد در رقابت های ریاست بر کاخ سفید، در زمینه سیاست خارجی با آنها روبرو شده است و برخی از متخصصان امور خارجی بر این باورند که چنین چالشی نشان دهنده سیاست بیمارگونه رئیس جمهوری است که بیشتر وقت خود را به نقاط ناآرام خارج از کشور اختصاص نمی دهد.

بر این اساس، «آرون دیوید میلر» معاون مرکز مطالعات بین المللی «وودرو ویلسون» در این باره گفته است که: او (اوباما) یکی از 17 رئیس جمهوری است که برای دور دوم انتخاب می شود و به وضوح تلاش می کند تا مشخص کند که در چه جاهایی می خواهد بیشتر وقت خود را صرف کند؛ او بیشتر روی قشر متوسط متمرکز است تا خاورمیانه.

در ادامه این گزارش به راهبرد قدرت نرم اوباما در عرصه سیاست خارجی و در قبال بحران سوریه اشاره شده و آمده است که: کاخ سفید در ماه آوریل سال جاری میلادی گزارش هایی را در ارتباط با استفاده از تسلیحات شیمیایی در جنگ داخلی سوریه افشا کرد و این در حالیست که اوباما پیشتر اعلام کرده بود که استفاده از این تسلیحات، تغییر دهنده قواعد بازی هستند.

بر اساس این گزارش، اکنون چهار ماه می گذرد و جنگ داخلی در سوریه شدت گرفته است و گزارش های جدیدی نیز در هفته جاری منتشر شده است که نشان می دهد وابستگان القاعده در حال نفوذ در خاک سوریه و مکان هایی هستند که توسط گروه های شورشی تصرف شده بود.

* عدم حمایت پوتین از برکناری اسد، شکست اوباما در عرصه سیاست خارجی است

از طرف دیگر، گزارش ها حاکی از آن است که رئیس جمهور روسیه نیز در نشست گروه هشت که در ماه ژوئن سال جاری میلادی در ایرلند شمالی برگزار شد، از امضای اطلاعیه ای رسمی که خواستار برکناری «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه بود خودداری کرد و این امر به معنای یک شکست دیگر برای اوباما محسوب می شود.

* موضع ناشیانه کاخ سفید در قبال کودتای نظامی ارتش مصر علیه مرسی

واشنگتن تایمز در ادامه به راهبرد سیاست خارجی اوباما در قبال بحران مصر پرداخته و نوشته است: ارتش مصر در اوایل ماه ژوئیه سال جاری میلادی «محمد مرسی» رئیس جمهور این کشور را که بعد از تشویق اوباما به اجرای اصلاحات دموکراتیک در مصر انتخاب شده بود، برکنار کرد؛ اوباما با مرسی اختلافات عمده ای داشت اما اقدام ارتش مصر در عزل مرسی، کاخ سفید را در یک موضع عمومی ناخوشایند و ناشیانه ای قرار داد به طوریکه کاخ سفید وقوع کودتای نظامی در مصر و اینکه تحولات مصر به معنای قانونی وقوع کودتا بوده اند را انکار کرد.

واشنگتن تایمز در ادامه بررسی ناکامی های سیاست خارجی دولت اوباما به موضوع افشای برنامه های جاسوسی آمریکا پرداخته و نوشته است که: علاوه بر این، متحدان اروپایی واشنگتن از جمله آلمان و فرانسه نیز بعد از افشای برنامه های فوق محرمانه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و خارجی، از اوباما به دلیل این برنامه های جاسوسی که توسط اسنودن افشا شد، انتقاد کردند.

واشنگتن تایمز همچنین نوشت که نشست بین اوباما و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در ماه ژوئن سال جاری میلادی نیز، تحت تاثیر افشاگری های اسنودن قرار گرفت و به این ترتیب رئیس جمهور چین در قبال اوباما دست بالا پیدا کرد و گفت که چین قربانی حملات سایبری آمریکا شده است.

رئیس جمهور آمریکا علاوه بر این، در حالیکه پیشتر از نابودی القاعده توسط آمریکا خبر داده بود، اخیرا 20 تاسیسات مربوط به هیئت های دیپلماتیک خود را در خارج از کشور به دلیل تهدید حملات القاعده و وابستگان آنها، تعطیل کرد.

معاون مرکز مطالعات بین المللی «وودرو ویلسون» همچنین در تحلیل سیاست خارجی اوباما اینطور نتیجه گیری کرده است که روی هم رفته، اوباما شخصی است که سیاست خارجی او هیچ موفقیت چشمگیری نداشته است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول