اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

علم واچینی شاه شهیدان در رودبار

برگزاری مراسم مذهبی، سنتی با قدمت 150 ساله علم واچینی در بقعه متبرکه امامزادگان هادی و محمد (ع) معروف به شاه شهیدان در رودبار 10 روز طول می‌کشد.

علم واچینی شاه شهیدان در رودبار

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، گیلان دارای بالغ بر 900 بقعه متبرکه بوده که شامل قبور امامزادگان، سادات جلیل‌القدر و معاصر و علما، عرفا و اصحاب صلاح و فلاح از جمله آن است.

هر یک از این عرفا در زمان حیات خود در برهه‌هایی از تاریخ در عرصه‌های مختلف مذهبی، سیاسی و اجتماعی سرزمین گیلان نقش داشتند و مردم این سازمان به دلیل عشق و علاقه به خاندان رسالت و پاسداشت حرمت تلاش و مجاهدت‌های آن‌ها در راه اصلاح امور مسلمین و خدمات مذهبی و اجتماعی این قهرمانان بنایی بر گور آن‌ها ساختند. 

*برگزاری مراسم 150 ساله علم‌ واچینی در شاه شهیدان رودبار

این اماکن مقدس امروزه به عنوان بقاع متبرکه زیارتگاه مردم شده است و کاربردهای مختلف اجتماعی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی دارند.

امامزادگان محمد و هادی شاه شهیدان عمارلوی رودبار در روستای شاه شهیدان واقع شده و تمام آثار قدیمی بقعه در بازسازی از بین رفته است.

طبق اعتقاد اهالی منطقه این دو امامزاده از فرزندان امام زین‌العابدین (ع) هستند که گنبد فلزی مقبره بر فراز بقعه نصب شده و نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

این بقعه هنگامی که 35 روز از تابستان می‌گذرد بسته می‌شود و به مدت 10 شب مانند ایام ماه محرم مراسم روضه‌خوانی و مداحی و سینه‌زنی در بقعه برگزار می‌شود.

در همین روز با حضور عده‌ای از زائران مراسم علم‌ واچینی برگزار می‌شود که دوستداران زیادی دارد و برگزاری آن به شهرت بقعه امامزادگان مذکور افزوده است.

در این مراسم مذهبی که به مدت 10 روز طول می‌کشد مردم با حضور باشکوه و پرشور به ویژه در روز پایانی آن به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی سنتی در رسای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و آن دو شهید سادات علوی می‌پردازند.

در این مراسم که قدمت آن بیش از 150 سال تخمین زده شده است، حضور مردم و زائران در روز پایانی به 25 هزار نفر نیز می‌رسد که تا کیلومترها خودروهای پارک شده از سراسر گیلان و حتی مهمانان استان‌های دیگر در بیرون از روستای شاه شهیدان دیده می‌شود.

زمان و مکان روز پایانی این مراسم معنوی و باشکوه 25 مرداد جاری روز جمعه واقع در روستای شاه شهیدان بخش خورگام رودبار برگزار می‌شود.

*علم ‌واچینی نامدارترین مراسم عزاداری حسینی در گیلان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان مراسم علم واچینی بقعه شاه شهیدان را یکی از نامدارترین مراسم عزاداری حسینی قبل از ماه محرم عنوان کرد.

حجت‌الاسلام ولی عادلی، مراسم معنوی علم واچینی گیلان را در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده خواند و افزود: این مراسم در تابستان و پس از برداشت محصول و در روز جمعه برگزار می‌شود.

وی درباره نحوه علم‌ واچینی تصریح کرد: ریش سفید محل متولی بقعه و هیئت امنا با کمک اهالی و زواری که جمع هستند نمدی که از پشم گوسفند درست شده جلوی بقعه رو به قبله پهن می‌کنند و بالای آن متکایی می‌اندازند و نوک چوب را روی متکا قرار می‌دهند و بعد متولی پارچه‌هایی را که زوار به عنوان نذری آورده‌اند به ریش سفید می‌دهند و در اندازه‌های معقول به دور چوب می‌بندند.

این مسئول ادامه داد: مداح از جریان حرکت اهل بیت حضرت سیدالشهدا (ع) به کربلا نوحه‌سرایی می‌کند و اهالی و زوار حاضر به سینه‌زنی می‌پردازند و سپس علم را در طرف قبله داخل مسجد محل در دیوار جنوبی به روی دو چوب قرار می‌دهند و مدت 10 شب اهالی در مسجد جمع می‌شوند و به سخنرانی روحانی گوش می‌دهند.

به گفته وی، در روز دهم از مراسم علم‌بندی شاه شهیدان، علم واچینی انجام می‌گیرد که بسیار دیدنی و در بیشتر نقاط گیلان دارای شهرت زیادی است.

*وجود 20 هزار رقبه در گیلان/آستانه‌اشرفیه پنجمین شهر مذهبی کشور

عادلی از وجود 20 هزار رقبه و حدود سه هزار موقوفه در این استان خبر داد و اظهار کرد: اوقاف جزو متولیان ناظر بر موقوفات بوده و درآمد حاصل از موقوفات صرف ایتام، مستمندان و فقرا می‌‌شود.

این مسئول، گیلان را دارای بقاع متبرکه زیادی دانست و تصریح کرد: گیلان با داشتن حدود 940 بقعه متبرکه از نظر میزان نذورات و درآمد، تأثیرگذاری فرهنگی و تعداد زائران در سطح بالایی است.

وی، یکی از مشهورترین امامزادگان شمال ایران در گیلان را سید جلال‌الدین اشرف برادر گرامی امام رضا (ع) در آستانه‌اشرفیه معرفی کرد.

مدیرکل اوقاف گیلان، گفت: بنای این بقعه به مساحت 600 متر مربع بوده و وجود متبرک امامزاده سید جلال‌الدین اشرف موجب شده تا آستانه‌اشرفیه پنجمین شهر مذهبی و زیارتی کشور شود.

*ویژگی بقعه متبرکه فاطمه اخری در رشت

وی بقعه متبرکه سیده فاطمه اخری خواهر گرامی امام رضا (ع) در رشت را یکی از مشهورترین بقاع متبرکه این شهر ذکر کرد.

عادلی افزود: طبق شجره‌نامه موجود، فاطمه اخری دختر موسی‌بن کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است.

به گفته مدیرکل اوقاف گیلان، بنای بقعه به مساحت حدود 600 متر مربع ساخته شده و اطراف این بقعه متبرکه بازارچه‌ای به نام بازار خواهر امام رضا (ع) است.

وی، امامزادگان ابراهیم و قاسم در آستارا را از دیگر بقاع متبرکه استان و مورد علاقه مردم این سامان عنوان کرد.

عادلی، یادآور شد: این بقعه متبرکه در روستای کانرود شهرستان آستارا در کنار جاده اصلی قرار دارد و با مساحت حدود 715 متر مربع از آجر ساخته شده است.

وی، سرایداری، زائرسرا، کتابخانه و... را از جمله امکانات بقعه امامزادگان قاسم و ابراهیم بیان کرد.

*امامزاده هاشم معتبرترین بقاع متبرکه گیلان

این مسئول بقعه متبرکه امامزاده هاشم (ع) رشت را معتبرترین بقاع متبرکه گیلان خواند و خاطرنشان کرد: این بقعه متبرکه در دهکده‌ای به همین نام در بخش سنگر شهرستان رشت در 23 کیلومتری مسیر رشت به تهران قرار دارد.

وی، وجود جاده ترانزیت رشت به تهران و قرار گرفتن در تپه‌ای مشرف بر جاده سفیدرود را از ویژگی‌های بقاع متبرکه امامزاده هاشم برشمرد.

عادلی، یادآور شد: این امامزاده طبق شجره نامه موجود به محمد بن امام علی (ع) می‌رسد و وی ابوهاشم علی‌الحسنی از علویان روحانی سده چهارم هجری است.

وی، با بیان اینکه این بقاع متبرکه حدود یک‌هکتار و نیم زمین دارد، تصریح کرد: اطراف این بقاع متبرکه قبرستان عمومی است.

مدیرکل اوقاف گیلان، زائرسرا، هتل، بازارچه، فضای سبز مناسب، بنای باشکوه و عالی، کوه و رودخانه و... را از امکانات بقاع متبرکه امامزاده هاشم (ع) ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: بقعه متبرکه امامزاده هاشم یکی از مراکز پرجمعیت آمد و شد زائران و مسافران در گیلان است.

عادلی، بقعه متبرکه بی‌بی حوریه در انزلی، امامزاده ابراهیم شفت، امامزاده عون (ع) ماسوله، آقا سید عبدالله فومن، آقا سید حسین و سید ابراهیم لنگرود، امامزاده شفیع شاندرمن، محمد حنفیه لوشان، بقاع متبرکه پیرشرفشاه رضوانشهر، امامزاده علی و رضاعلی ماسال، آقا سید ابراهیم و سید اسماعیل سیاهکل، امامزاده اسحاق و خیرالنسا شفت و چوبر، آقا سید صالح رشت و... را جزو بقاع شاخص و مهم در گیلان عنوان کرد که هر سال پذیرای تعداد بسیار زیادی از زائران استانی و کشوری هستند.

انتهای پیام/2300/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول