اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

«کری» از پروژه‌های جدید شهرک‌سازی اسرائیل اطلاع قبلی داشته است

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در برزیل در توجیه طرح‌های جدید شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی تصریح کرد که نخست‌وزیر اسرائیل پیشتر وی و رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین را از پروژه‌های جدیدشهرک‌سازی آگاه کرده بود.

«کری» از پروژه‌های جدید شهرک‌سازی اسرائیل اطلاع قبلی داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «تایمز» اسرائیل، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد که به همراه «محمود عباس»از طرح‌های جدید شهرک‌سازی اسرائیل قبل از آنکه در این هفته اعلام شود، اطلاع پیدا کرده بودند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در کشور برزیل در خصوص طرح‌ جدید شهرک‌سازی اسرائیل گفت، گرچه بهتر بود که رژیم اسرائیل در شرایطی که مذاکرات سازش در حال برگزاری است، چنین اظهاراتی را مطرح نمی‌کرد، اما به اعتقاد وی، چنین مطلبی، به دور دوم این گفت‌وگوها که قرار است امروز در بیت‌المقدس برگزار شود، خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد که گفت‌وگوی تلفنی با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، داشته است و نتانیاهو همچنین با عباس نیز ارتباط داشته است و این دو نفر از طرح جدید تل‌آویو برای شهرک‌سازی در قلمرو فلسطینیان اطلاع داشته‌اند.

دور دوم گفت‌وگوهای بین اسرائیل و فلسطین قرار است، اواخر امروز، چهارشنبه، در بیت‌المقدس درست چند ساعت بعد از آن برگزار شود که اولین گروه 26 زندانی فلسطینی اواخر روز سه‌شنبه توسط اسرائیل به منظور پیشبرد و از سرگیری مذاکرات سازش آزاد شدند.

کری در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: نخست‌وزیر نتانیاهو کاملاً با ما و محمود عباس صادقانه برخورد کرد و اعلام کرده بود که در صدد است یکسری ساخت و ساز در مکانهایی که بر نقشه صلح تأثیر نگذارد را اعلام کند.

وی با اشاره به سرزمینی که قرار است بعنوان بخشی از دولت آتی فلسطین باشد، ادامه داد: او (نتانیاهو) به طور خاص موافقت کرده بود که آنچه که برای پیشبرد مذاکرات صلح بالقوه است را خدشه‌دار نکند. ما هنوز بر این باوریم که بهتر است اسرائیل دست به چنین کاری نزند اما واقعیات زندگی در اسرائیل وجود دارد که باید اینجا در نظر گرفته شود.

فلسطین آشکارا از این اعلام مقامات صهیونیستی خشمگین شده‌اند و تأکید کرده‌اند که این اقدام اسرائیل نمایانگر عدم خلوص اسرائیل در حصول پیشرفت در مذاکرات سازش و مصالحه است.

یکی از منابع دیپلماتیک روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که تل‌آویو روز دوشنبه اعلام کرد که اسرائیل به صورت محرمانه مجوز ساخت 900 واحد مسکونی در قدس شرقی را درست دو روز قبل از شروع مذاکرات سازش با فلسطینیان صادر کرده است.

وزیر مسکن اسرائیل نیز بعد از آن، مجوز ساخت واحدهای مسکونی بیشتر را تأیید کرد و این واحدهای مسکونی جدید قرار است در جنوب روستای «بیت جلا» در کرانه باختری ساخته شود.

فلسطینیان تصریح کرده‌اند که این اظهارات صهیونیست‌ها در واقع شکافی در اعتماد مذاکرات به وجود آورده است و این گفت‌وگوها را حتی قبل از آنکه آغاز شود به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول