اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فارس گزارش می‌دهد

کم‌رنگ‌تر شدن چشم‌انداز راه‌حل سیاسی در مصر با یورش نظامیان به متحصنین

بدعتی که ارتش مصر با حمایت بخشی از جامعه این کشور در سرنگونی دولت مصر از طریق کودتا گذاشت، اکنون در حال نزدیک شدن به یک برهه حساس است، برهه‌ای که در آن راه‌حل سیاسی کم‌کم از صحنه سیاسی مصر در حال حذف شدن است.

کم‌رنگ‌تر شدن چشم‌انداز راه‌حل سیاسی در مصر با یورش نظامیان به متحصنین

در حالی که کمتر از یک هفته از ابراز نگرانی مقام معظم رهبری از اوضاع ناخوشایند کشورهای اسلامی از جمله مصر می‌گذرد، ارتش مصر امروز چهارشنبه، رسما برای تخلیه محل اجتماعات حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر وارد عمل شد.

تصاویری که شبکه‌های تلویزیونی از میدان «رابعة العدویه»، مقر اصلی طرفداران اخوان‌المسلمین پخش می‌کنند، بولدوزرهای ارتش را در کنار آتش و دود نشان می‌دهند. ارتش مصر مدعی است که تنها از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن متحصنین بهره برده است اما منابع خبری نزدیک به معترضین تا لحظه نگارش این گزارش از کشته شدن 120 نفر از معترضین به شبه‌کودتای نظامیان خبر می‌دهند.

بدعتی که ارتش مصر با حمایت بخشی از جامعه این کشور در سرنگونی دولت مصر از طریق کودتا گذاشت، اکنون در حال نزدیک شدن به یک برهه حساس است، برهه‌ای که در آن به‌نظر می‌رسد راه‌حل سیاسی کم‌کم از صحنه سیاسی مصر در حال حذف شدن است و همه چیز از هموار شدن راه برای خشونت بیشتر حکایت دارد.

تردیدی نیست که اگر اخوان‌المسلمین بخواهد نیروهای اجتماعی خود را مسلح کرده و به خیابان‌ها بیاورد، این قابلیت را دارد. اخوانی‌ها قبلا در لیبی و سوریه ثابت کرده‌اند که توان درگیری مسلحانه را دارند و برخی از آنان نیز این روزها از آمادگی برای کشته شدن خبر داده‌اند.

ظاهرا در جامعه مصر کسی اصلا به راه حل سیاسی نمی‌اندیشد. عده‌ای از خشونت حرف می‌زنند و عده‌ای از آمادگی برای مرگ! اگرچه هنوز زود است که بگوییم مصر در حال گرفتار شدن در ورطه جنگ داخلی است اما قطعا نگرانی‌های جدی در این خصوص وجود دارد. مصر پتانسیل تبدیل شدن به الجزایری دیگر را دارد و این مطلبی است که از همان روزهای ابتدایی کودتای نظامی علیه مرسی، برخی تحلیل‌گران به آن اشاره می‌کردند.

یکی از مهم‌ترین تبعات چنین وضعیتی آن است که برگزاری انتخاباتی آزاد نیز در آینده‌ای نزدیک دیگر دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. در کشوری که چنین دچار بحران است، حتی امنیت صندوق رای را نمی‌توان تضمین کرد چه رسد به برگزاری انتخاباتی آزاد با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی؟!

چندی پیش، پایگاه صهیونیستی دبکا که همواره به منابع اطلاعاتی دست‌اول دسترسی دارد، از خروج 6 نفر از رهبران اخوان‌المسلمین از جمله «عزت ابراهیم»، مرد آهنین اخوان‌المسلمین از مصر به سوی نوار غزه خبر داده بود. ظاهرا قرار است این گروه از هتلی در نوار غزه طغیان حامیان اخوان علیه کودتاچیان را رهبری کنند.

از سوی دیگر همین پایگاه صهیونیستی از اتحاد بین ارتش مصر و رژیم صهیونیستی برای مقابله با حضور شبه‌نظامیان سلفی در شبه‌جزیره سینا خبر می‌دهد. هیچ بعید نیست که اسرائیل در آینده برای حذف رهبران اخوان، بار دیگر به نوار غزه یورش برد و باز هم موشک‌های فجر 5 از نوار غزه به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شوند. در جنگ 8 روزه اسرائیل – غزه، عنصر آرام‌کننده شرایط اخوان‌المسلمین بود اما همین عنصر امروز می‌تواند به تجدید جنگ منجر شود.

سخنگوی اخوانی‌ها گفته است که متحصنین حاضرند به گورستان بروند اما به خانه بازنخواهند گشت. شاید این همان فرصتی بود که اخوان می‌خواست در اختیارش قرار گیرد و در اختیارش هم قرار گرفت. شاید واقعا اخوان دوست داشت تا با دادن کشته و ریخته شدن خون، مشروعیت ارتش را از بین ببرد. اخوان با سیل جمعیتی که در حمایت از ارتش در خیابان‌ها بودند مواجه شده بود و این سیل جمعیت را چه‌چیزی می‌توانست سرخورده کند جز خون‌های ریخته شده بر کف خیابان‌ها؟ از قدیم گفته‌اند که «خون ریخته شده، دامن‌گیر است» و این اکنون بزرگ‌ترین سلاحی است که در دستان اخوان‌المسلمین است.

بسیار سخت است که تصور شود در شرایط فعلی راهکاری سیاسی می‌تواند شرایط را در مصر تغییر دهد. بازی از دست همه بازیگران خارج شده است، هم کودتاچیان و هم اخوانی‌ها که طی یک‌سال حکومت خود، فحاشی به دولت سوریه را به حل مشکلات مردم خود ترجیح دادند.

فارس تلاش می‌کند مخاطبان خود را در جریان اخبار لحظه به لحظه و تحلیل‌های مستمر از شرایط قرار دهد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول