اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد انتقاد کرد

عدم اختصاص اعتبارات ملی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد گفت: دولت حتی یک ریال هم از اعتبارات ملی برای ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص نداده است.

عدم اختصاص اعتبارات ملی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدهادی جاوید در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی در مشهد چهار هزار هکتار است که این سکونتگاه‌ها از حداقل امکانات برخوردار بوده و دولت هیچ اعتباری برای ساماندهی این مراکز در اختیار شهرداری قرار نداده است.

وی تاکید کرد: برای توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی مبلغ 230 میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد با بیان این‌که سال 52 اولین طرح جامع شهر مشهد به تصویب رسید، افزود: سال 72 طرح جامع دوم مصوب شد و امروز نیز همچنان بر اساس همین طرح به مردم پاسخگویی می‌شود و با وجود قول استانداری مبنی بر همکاری در تصویب طرح جامع و تفصیلی سوم شهر مشهد، این مهم هنوز عملی نشده است.

وی ادامه داد: همزمانی طرح جامع و تفصیلی اتفاق مثبتی برای شهر است چراکه فاصله بین طرح جامع و تفصیلی سبب می‌شد برنامه‌ها با اقدامات اجرایی همگام نباشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد با بیان این‌که پیشرفت مناسبی در تهیه طرح تفصیلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: امید است با تصویب این دو طرح در شورای عالی برنامه‌ریزی استان، مسیر خدمت‌رسانی به شهر هموار شود.

جاوید با اشاره به فراهم آمدن امکان عکسبرداری هوایی از شهر مشهد اظهار داشت: در گذشته سال‌ها باید انتظار می‌کشیدیم تا این امر انجام شود اما در سال 90 و 91 عکس‌های هوایی تهیه و امروز آخرین عکس‌های هوایی به روز را در اختیار داریم که نقشه پایه وضع موجود را تشکیل می‌دهد.

وی به یکپارچه‌سازی اطلاعات در شهرداری به دلیل حجم بالای مراجعات به این نهاد اشاره کرد و گفت: در سال 86 سیستم یکپارچه‌سازی اطلاعات نیمه خودکارسازی شده بود که این سیستم هم‌اکنون به صورت خودکار فعالیت می‌کند و هم‌اکنون با برون‌سپاری فعالیت‌ها در این بخش، موفق به جلب رضایتمندی مهندسان، مشاوران و کارگزاران شده‌ایم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد با اشاره به این‌که 300 دفتر مهندسی در شهر مشهد فعال است، افزود: منطقه‌بندی و ناحیه‌بندی‌ها در پاسخگویی به مردم در این سیستم حذف شده و مردم با مراجعه به دفاتر مهندسی می‌توانند از هر نقطه شهر، پاسخ مورد نظر خود را دریافت کنند.

جاوید در خصوص مقررات ملی ساختمان و افزایش 80 درصدی رعایت این مبحث در ساختمان‌های کنونی گفت: با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و پررنگ شدن این موضوع، تلاش برای تغییر و بهبود مصالح با هدف ذخیره و استفاده بهینه از انرژی صورت گرفت که نتیجه آن استفاده از پنجره‌های دو جداره، مصالح استاندارد، عایق سقف و کف ساختمان و ... است.

وی تصریح کرد: در گذشته تنها 30 درصد ساختمان‌ها این مبحث را رعایت می‌کردند.

پاسخگویی به 40 درصد مردم به کمک بخش خصوصی

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد با اشاره به افزایش مهندسان دارای پروانه اشتغال از 20 هزار نفر به 440 هزار نفر طی شش سال گذشته خاطرنشان کرد: مشارکت بخش خصوصی در امر ساخت و ساز رشد خوبی داشته و هم‌اکنون 40 درصد پاسخگویی به مردم توسط بخش خصوصی انجام می‌شود؛ این امر علاوه بر ایجاد اشتغال در افزایش سرعت پاسخگویی و رضایت‌مندی مردم موثر بوده است.

جاوید با اشاره به جابه‌جایی جمعیت و سکونت 70 درصد جمعیت کشور در شهرها اظهار داشت: به همین منظور تلاش شد با زیباسازی شهر و محور قرار دادن بهسازی پیاده‌روهای شهر به موضوع فضاهای شهری پرداخته شود.

وی ادامه داد: در این راستا 300 هزار مترمربع از پیاده‌روهای شهر مشهد بهسازی شدند؛ همچنین مبلغ 60 میلیارد تومان نیز در سال‌جاری برای این موضوع در نظر گرفته شده که این امر در مقایسه با بودجه سه میلیارد تومانی بهسازی پیاده‌روهای شهر در سال 89 قابل توجه است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد همچنین به ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی و تابلوهای پشت‌بام‌ها اشاره کرد و افزود: همچنین طرح جامع نورپردازی را برای ساختمان‌های شهر در دست تهیه داریم.

تلاش برای ارتقای سه حوزه گردشگری سپاد، نمایشگاه بین‌المللی و هفت حوض

جاوید با اشاره به وجود سه حوزه گردشگری سپاد، نمایشگاه بین‌المللی و هفت حوض خاطرنشان کرد: 17 هکتار از اراضی ملی را در هفت حوض تملک کردیم و طرح جامعی بدین منظور تهیه کرده‌ایم؛ مراحل تامین آب برای این منطقه گردشگری نیز انجام شده و تلاش می‌شود این منطقه برای ساکنانش به محدوده تفریحی تبدیل شود تا از تمرکز جمعیت در برخی گردشگاه‌های شهر جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که یک‌هزار و 200 هکتار پارک و بوستان در مرکز مطالعات شهری شهرداری طراحی شده است، افزود: تونل تاسیسات شهری را در دستور کار قرار داده‌ایم تا معضل کنده‌کاری‌های شهر حذف شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد همچنین گفت: با آستان قدس رضوی و ارتش توافقاتی را داشتیم که به موجب آن بخشی از اراضی شهر آزاد شده و در اختیار کاربری‌های شهری قرار گرفت.

جاوید با اشاره به این‌که وضعیت معماری اسلامی ایرانی در شهر مشهد چندان رضایت‌بخش نیست، افزود: در این بخش دارای نقض و ضعف‌هایی هستیم و چارچوب مشخصی برای ساخت و سازها بر مبنای این معماری وجود ندارد.

وی در خصوص تشکیل سازمان زیباسازی شهر مشهد نیز گفت: بر طبق مصوبات شورای شهر، جلساتی را تشکیل داده و تصمیم به تشکیل این سازمان گرفته شد؛ لایحه مربوطه نیز تنظیم شده و هفته آینده به شورا ارسال می‌شود.

انتهای پیام/م30/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول