اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

ایجاد ناآرامی‌های گسترده در آسیای مرکزی؛ سناریوی واشنگتن پس از خروج از افغانستان

صاحبنظران عقیده دارند که برخی قدرت‌های خارجی و در رأس آنها آمریکا در حال آماده ساختن برخی ناآرامی‌ها در مقیاس بسیار بزرگ در کشورهای آسیای مرکزی بویژه در قرقیزستان پس از خروج امن از افغانستان هستند.

ایجاد ناآرامی‌های گسترده در آسیای مرکزی؛ سناریوی واشنگتن پس از خروج از افغانستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، کارشناسان بر این باورند که برخی قدرت‌های جهانی در حال آماده ساختن برخی ناآرامی‌ها در مقیاس بسیار بزرگ در کشورهای آسیای مرکزی و بویژه در قرقیزستان هستند.

مردم قرقیزستان غالبا در مورد این گفته «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور این کشور در دیدار با ورزشکاران صحبت می‌کنند که گفته بود: «پاییز سال جاری و یا بهار سال آینده تلاش می‌شود که در کشور بی‌ثباتی ایجاد شود.»

برخی کارشناسان این احتمال را می‌دهند که امکان دارد آتامبایف خود فرضیات مشابهی را به خاطر برخی از بحران‌ها که منجر به بی‌ثباتی سیاسی می‌شود در راستای وحدت نیروهای سیاسی در بلوکی بزرگ پیش‌بینی کرده باشد.

واضح است که شرایط متفاوتی وجود دارد که این کشور می‌تواند دچار بحران شود: اتحاد نیروهای مخالف، شروع مبارزه با فساد مالی، بحث در رابطه با معدن طلای «کومتار»، تنش در استان «تالاس» و مبارزه برای به دست آوردن پست‌های مهم و فتنه‌های پیچیده در داخل کشور می‌توانند از جمله عوامل این بحران باشند.

همه این فاکتورها بیانگر بی‌ثباتی در قرقیزستان نبوده و تحولاتی را که بتواند باعث تغییر رهبری در این کشور شود، موجب نخواهد شد.

در ضمن، اگر از نگاه سیاست خارجی به مسئله نگاه کنیم می‌توان فهمید که آتامبایف برخی اظهارات ضدآمریکایی دارد.

با این حال، پاییز سال جاری می‌تواند یک پاییز کاملا متفاوت برای قرقیزستان باشد چرا که وارد کردن تجهیزات از روسیه و خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه «ماناس» تفاوت این پاییز با پاییز سال‌های گذشته است.

به نظر می‌رسد که سال 2014 یک تغییر بزرگ در جهان و پایان یک زندگی مسالمت‌آمیز در آسیای مرکزی باشد.

در اوایل سال جاری در کنگره آمریکا مطرح شد که امکان دارد برخی درگیری‌ها در منطقه آسیای مرکزی به خاطر منابع آبی ایجاد شود.

انتظار می‌رود که پس از سال 2014، آمریکا نقش رهبری در منطقه را توسط قزاقستان و یا ازبکستان بازی کند تا بتواند منافع خود را در منطقه حفظ نماید.

از سوی دیگر، کارشناسان مرکز مطالعات تاجیکستان معتقدند که در آینده نزدیک نقشه آسیای مرکزی تغییر خواهد کرد و به نظر آنان، در این منطقه ممکن است یک دولت جدید تشکیل شود.

«سیف‌الله صفراف» معاون مرکز مطالعات تاجیکستان معتقد است که فعال ساختن نیروهای اسلام‌گرای افراطی تغییراتی را در دره فرغانه ایجاد خواهد کرد که امکان تشکیل جمهوری فرغانه متشکل از اتحاد ملیت‌های ازبک و قرقیز و قزاق و تاجیک را فراهم سازد.

این پیش‌بینی کارشناسان تاجیک مورد توجه تحلیلگران بین‌المللی قرار گرفته است.

«یوری کروپنوف» کارشناس مسائل سیاسی روس معتقد است که در حال حاضر آمریکا و غرب علاقمند ایجاد تنش در منطقه آسیای مرکزی نیستند زیرا برای حمل محموله‌های ناتو از افغانستان به خصوص از طریق ازبکستان، ثبات منطقه نقش مهمی را بازی می‌کند و آنها تشدید اوضاع در منطقه را به شدت کنترل می‌کنند. 

وی اذعان کرد: غرب تلاش می‌کند که ثبات در آسیای مرکزی حفظ شود اما گذر زمان شرایطی را ایجاد می‌کند که پیچیدگی اوضاع در منطقه شدیدتر شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول