اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خاطرات یک فعال رسانه‌ای از 3 استاندار خراسان جنوبی

خبری که رادیو فردا وارونه کرد

یکی از فعالان رسانه‌ای خراسان جنوبی که در سال‌های اخیر نقدهای جدی به مباحث فرهنگی و اجتماعی استان داشته، از خاطرات 9 سال فعالیت در این استان به ویژه از سه استاندار می‌گوید.

خبری که رادیو فردا وارونه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، 21 مرداد سال 84 و درست در یک سالگی معرفی نخستین استاندار خراسان جنوبی، سرپرستی خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی به صورت رسمی و بعد از یک ماه فعالیت غیر رسمی فعالیت خود را به سرپرستی احسان مداح آغاز کرد.

به بهانه آغاز نهمین سال فعالیت سرپرستی خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی در 21 مردادماه و همچنین سالگرد معرفی نخستین استاندار خراسان جنوبی در 22 مردادماه بر این شدیم تا خاطرات سال‌های قبل را مروری کوتاه داشته باشیم.

آنچه در زیر می‌خوانید خاطرات احسان مداح مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران خراسان جنوبی و سرپرست خبرگزاری فارس در استان است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما مطرح شده است:

جناب مداح ابتدا سالروز تاسیس خبرگزاری فارس در استان را تبریک می‌گویم. از خاطرات سال‌های 83 و 84 برایمان بگویید.

قبل از ذکر خاطرات آن روزها باید تشکر ویژه داشته باشم از عزیزانی که در این سال‌ها یار و یاور رسانه‌های استان به ویژه خبرگزاری فارس بودند. از نخستین استاندار خراسان جنوبی که 22 مردادماه 83 و حدود 11 روز پس از تصویب هیئت وزیران به عنوان نخستین سکاندار این استان معرفی شدند و مدیرانی که در دولت اصلاحات در آن سال‌ها و روزها فعالیت می‌کردند و البته ارتباط نسبتا خوبی هم با رسانه‌های تازه تاسیس استان داشتند وظیفه خودم می‌دانم قدردانی کنم.

اشاره کردید به جناب آقای رضایی بابادی نخستین استاندار خراسان جنوبی، آیا خاطره‌ای از ایشان در ذهن دارید؟

بله؛ بنده حدود یک سال در زمان وی خبرنگار بودم. البته آن موقع در ایسنا فعالیت می‌کردم. به علت اینکه ایسنا ارتباط خوبی با دولت اصلاحات داشت تقریبا در کنار ایرنا به همه جلسات دعوت می‌شد و بنده هم به عنوان یکی از خبرنگاران فعال در جلسات حضور داشتم.

یادم می‌آید خانم محمودی که اکنون از همکاران روزنامه‌ای ما هستند، آن موقع مدیر روابط عمومی استانداری بودند. البته آن روزها هنوز استان تازه تاسیس بود و هنوز جایگاه رسانه‌ها و خبرنگاران را به خوبی درک نمی‌کردند و تعداد خبرنگار هم کم بود و تنها بنده و یکی از خبرنگاران روزنامه خراسان و یکی از خبرنگاران صدا و سیما که بعدا با هم ازدواج کردند تقریبا بیشتر در جلسات بودیم و جنب و جوش خاصی داشتیم.

ارتباط نخستین استاندار خراسان جنوبی با رسانه‌های اصولگرا چگونه بود؟

در آن زمان رسانه خاصی از جریان اصولگرایی در استان نبود. تنها روزنامه کیهان فعالیت می‌کرد. برخی نیروها مثل بنده که اصلاح‌طلب نبودیم به علت اینکه در خبرگزاری ایسنا بودیم به جلسات دعوت می‌شدیم. البته گفتم ایسنا در آن سال‌ها ارتباط نزدیکی با استانداری داشت.

چه شد که شما از ایسنا به فارس رفتید؟

البته بنده بعد از ایسنا مدت کوتاهی در مهر و همزمان در خبرگزاری شبستان و روزنامه حمایت فعالیت می‌کردم و در واقع در زمانی به فارس دعوت شدم که در مهر بودم.

17 مرداد روز خبرنگار را پشت سر گذاشتیم. به عنوان خبرنگار کدام یک از استانداران را بهتر می‌دانید؟

نمی‌دانم از چه نظر منظور شماست. اما به لحاظ نقدپذیری سید صولت مرتضوی و ابراهیم رضایی‌بابادی بهتر بودند.

خاطره‌ای از سید صولت مرتضوی دومین استاندار خراسان جنوبی دارید؟

فراوان؛ در واقع آغاز فعالیت فارس در استان در دولت نهم و انتصاب سید صولت مرتضوی بود. البته بعد از آمدن مرتضوی بنده با روزنامه حمایت هم که وی مدیر مسئول بود، کار می‌کردم.

یکی از برخوردهای خوب آقای مرتضوی این بود که اگر مطلبی را می‌دید که خلاف واقع است، به خود مدیر رسانه تماس می‌گرفت و حتی جلسه در دفتر کارش می‌گذاشت و رسیدگی می‌کرد.

در زمان مرتضوی آیا مطالبی بود که استاندار واکنش تند نشان دهد؟

طبیعی است که هر مسئولی ابتدا از اخبار چالشی خوشش نمی‌آید. اما آقای مرتضوی خوب مدیریت می‌کرد و حتی در برخی جلسات به خبرنگاران به صورت غیر مستقیم سوژه می‌داد.

شنیدیم که شما در یکی از جلسات با آقای مرتضوی تند شدید. جریان چه بود؟

مسئله خاصی نبود. در برخی جلسات آقای مرتضوی و برخی معاونان وی برای خبرنگاران تکلیف تعیین می‌کردند که چه بزنند و چه نزنند. موضوع به گوش من رسید و به یکی از جلسات رفتم و به آقای مرتضوی گفتم شما خودتان مدیر مسئول هستید و خواهش می‌کنم برای رسانه‌ها تکلیف تعیین نکنید.

واکنش استاندار چه بود؟

مدتی آقای مرتضوی دلخور بود. شاید انتظار داشت به خودشان می‌گفتم.

گفتید خاطره زیاد در زمان مرتضوی دارید. یک مورد را تعریف کنید.

یک روز بارانی قرار بود داوودی معاون اول رئیس جمهور به بیرجند سفر کند. بنده و تعدادی از خبرنگاران به فرودگاه رفتیم. اما خبرنگارانی از تهران آمده بودند و با بالگرد با آقای داوودی به بازدید از استان و نقاط مرزی رفتند و ما که مدتی در فرودگاه منتظر بودیم و البته کمی زیر باران، ما را جا گذاشتند.

مدتی بعد خبری در فارس منتشر کردم که خبرنگاران از پوشش سفر معاون اول رئیس جمهور بازماندند. اتفاقا در همان روز در مرز درگیری بود و قرار بود جلسه‌ای با حضور داوودی عصر همان روز در بیرجند برگزار شود که دیرتر برگزار شد، البته به دلیل اینکه هنوز داوودی از مرز برنگشته بود.

خبر فارس را رادیو فردا هر چند لحظه می‌خواند و ارتباط می‌داد، نرفتن خبرنگاران خراسان جنوبی با داوودی با حوادث مرزی و دیر برگشتن معاون اول رئیس جمهور به نوعی امنیتی شده بود.

آقای نوفرستی در آن سال مدیر روابط‌عمومی استانداری بود، وی آخر شب تماس گرفت که جلسه‌ای در دفتر آقای فرهادی با حضور مسئولان امنیتی استان برگزار می‌شود و گفت شما هم باید در این جلسه شرکت کنید. به جلسه که رفتم دوستان گفتند: شما خبری کار کردید که برای معاون اول رئیس جمهور اتفاقی در استان رخ داده؟ و من گفتم نه. بعدا متوجه شدم که رادیو فردا شیطنت کرده و خبر را وارونه کرده است، البته هنوز هم برخی دوستان می‌گویند ما چنین خبری کار کردیم که صحت ندارد.

از آقای رشید برایمان بگویید. آیا خاطره‌ای از وی دارید؟

قهرمان رشید انسانی پرکار و تلاش و پیگیر هستند. البته میانه خوبی با فارس ندارند. یکی از ضعف‌هایی که به وی وارد است، نقدناپذیری وی است. البته شاید شیطنت برخی افراد در مجموعه استانداری هم باشد و شاید هم فشار برخی جریانات درون دولت به وی. اما در هر صورت حدود یک سال و نیم است که فارس با دستور وی تحریم خبری در استانداری است.

شنیده شده قرار است شما در جلسه‌ای از خدمات دولت و آقای رشید تجلیل کنید. صحت دارد؟

در کار حرفه‌ای در حوزه رسانه، خبرنگار با هیچ مسئولی قهر نمی‌کند. من با وجود برخوردهای دور از انصاف برخی دوستان در مجموعه استانداری در دو سال اخیر، تمام اخبار آقای استاندار و مجموعه استانداری را پوشش داده‌ام و بنا داریم سنت حسنه‌ای را در استان باب کنیم که در پایان هر دولتی از خدمات آن دولت و استاندار و برخی مدیران تجلیل کنیم. در هر صورت برای استان زحماتی کشیده شده و دور از انصاف است که بخواهیم خدمات آنان را نادیده بگیریم. اما گلایه جدی هم از آقای استاندار دارم.

پیش‌بینی شما از استاندار آینده چیست؟

هر کس استاندار باشد برایش آرزوی توفیق دارم و به طور قطع من و همکارانم کمک می‌کنیم تا استان رو به توسعه باشد و انتظار داریم استاندار و مسئولان آینده استان نقدپذیر باشد.

شما در 8 سال حضور در فارس 5 سال به عنوان سرپرست برتر کشور انتخاب شدید. اگر بخواهید به لحاظ ارتباط با رسانه تعدادی از مدیران را انتخاب کنید از چه کسانی نام می‌برید؟

اجازه بدهید نام نبرم. اما در بین فرمانداران این سال‌ها از آقایان اقبال فرماندار سابق فردوس و قاسم‌زاده‌نداف فرماندار سابق بیرجند، فرجامی‌فرد فرماندار فعلی خوسف، در بین مدیران آقایان قدیری مدیرکل ورزش و جوانان و بسکابادی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی و در بین ائمه جمعه از حجت‌الاسلام توکلی امام جمعه سابق سربیشه و در بین معاونان استاندار از آقای عارف‌پور معاون سابق عمرانی استاندار اجازه بدهید به این جهت یاد کنم که خودشان شخصا پیرامون برخی اخبار با رسانه‌ها تماس می‌گرفتند و یکی از این عزیزان حتی از منتقدانش تجلیل کرد.

سخن پایانی؟

تیر و مرداد سال 84 از ماه‌های ماندگار برای اینجانب است، زیرا تولد خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی بود. به همین بهانه از ائمه محترم جمعه و قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استانداران، فرمانداران و همه مدیرانی که در این سال‌ها همکاری خوبی با فارس به عنوان رسانه نخست استان داشتند، تشکر ویژه دارم.

انتهای پیام/2248/ب40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول