اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بازی با افکار شهروندان بیرجندی

بخشی از عملکرد 6 ماهه شهردار بیرجند به عنوان شهرداری که خیلی از بزرگترین‌ها و اولین‌ها را در این شهر باب کرده با انتقاد بسیاری از شهروندان مواجه شده است.

بازی با افکار شهروندان بیرجندی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بیش از 6 ماه از انتخاب عباسعلی مدیح به عنوان شهردار بیرجند می‌گذرد و در این مدت پروژه‌هایی با عنوان بزرگترین دسته گل مصنوعی، بزرگترین فرهنگ‌سرا، بزرگترین دریاچه مصنوعی، بزرگترین دومینوی خاورمیانه و اولین تلویزیون شهری به بهره‌برداری رسیده و یا در دست اقدام است.

در مدت حضور مدیح توجه به مباحث فرهنگی قوت گرفته که جای تشکر ویژه دارد. قطعا مردم این دیار مباحث فرهنگی که در نخستین روز عید سعید فطر در قبرستان بیرجند، در روز 13 فروردین و جشن‌های مناسبتی را که شهرداری برگزار کرده از یاد نمی‌برند اما انتظار دارند در کنار برنامه‌هایی که نمود ظاهری دارد توجه جدی به مسائل شهرنشینی به ویژه در شمال شهر شود.

در این یادداشت نگارنده به دنبال تخریب و یا نادیده گرفتن خدمات شهردار در طول این مدت از فعالیت نبوده اما به نظر می‌آید که عبارت بزرگترین‌ها و اولین‌ها که به صورت مکرر در تبلیغات شهرداری دیده می‌شود نوعی بازی با افکار عمومی است.

فرهنگ‌سرای بیرجند بزرگترین در کشور نیست/نباید با افکار عمومی بازی شود

کلنگ‌زنی بزرگترین فرهنگ‌سرای کشور به مساحت 23 هزار متر مربع در بیرجند با تدبیر شهردار، خبری بود که مدیح در مدت حضورش بارها روی آن مانور تبلیغاتی کرده است.

شهرداری بیرجند در حالی اصرار به کلمه بزرگترین فرهنگ‌سرای ایران دارد که با مروری در اینترنت هر شهروندی به راحتی متوجه بازی با افکار عمومی خواهد شد.

به عنوان نمونه فرهنگ‌سرای الغدیر تبریز با 90 هزار متر مربع و فرهنگ‌سرای رازی تهران به مساحت 420 هزار متر مربع در کشور بسیار بزرگتر از فرهنگ‌سرای بیرجند است. البته بسیاری از فرهنگ‌سراها نیز در کشور از بیرجند بزرگتر هستند.

بزرگترین دریاچه مصنوعی شرق کشور در بیرجند یا مشهد؟

از دو هفته پیش نیز خبر افتتاح بزرگترین دریاچه مصنوعی شرق کشور در بیرجند به مساحت 5100 متر مربع در فاز اول که در فاز دوم به 12000 متر مربع می‌رسد دیگر مانور تبلیغاتی شهردار بود.

نکته جالب توجه این است که درست دو ماه قبل شهردار منطقه 8 مشهد با اشاره به توسعه 30 هکتاری بوستان بزرگ کوهسنگی، از ساخت یکی از بزرگترین دریاچه‌های مصنوعی شرق کشور در این بوستان خبر داده بود.

علیرضا خادم‌پیر سطح آبگیری این استخر را به مساحت 20 هزار متر مربع اعلام کرده است.

بهتر است مسئولان محترم شهرداری حداقل اندکی بیشتر صرف مسائل کارشناسی کنند و اطلاعات دقیق به مردم بدهند.

از سویی دیگر با توجه به احتمال بالای قطعی آب در بیرجند به دلیل خشکسالی، سؤال اساسی ضرورت اجرای چنین پروژه‌ای است.

* دسته گل مصنوعی و ضرورت توجه به المان‌هایی متناسب با فرهنگ

ساخت بزرگترین دسته گل مصنوعی ایران در ایام نوروز با 3250 شاخه گل مصنوعی و دارای 9 متر قطر، 9 متر طول، قطر 4.5 متر و هزینه‌کرد 15 میلیون تومانی جز اولین "بزرگترین‌های" شهردار بود که در میدان ابوذر شهر بیرجند رونمایی و کلید خورد. البته علی‌رغم تبلیغات فراوان مشخص شد این دسته‌گل کاملا کپی‌برداری بود.

این در حالی ‌است که جای بسیاری از المان‌های متناسب با فرهنگ این شهر که می‌تواند برای سالیان متمادی ماندگار و گویا و جلوه‌گر بخشی از فرهنگ این دیار باشد در میادین این شهر خالی است و چه بهتر بود این هزینه در راستای ساخت المان‌هایی متناسب با فرهنگ و میراث این ‌دیار هزینه می‌شد تا گویای گوشه‌ای از میراث و فرهنگ دیار فرهنگ و ادب برای مسافرانش می‌بود و اذهان بینندگان را با میراث این خطه آشنا می‌‎کرد.

می‌گویند پیشانی هر شهر نماد فرهنگ و میراث آن دیار است اما در شهر فرهنگی بیرجند به عنوان پایتخت فرهنگ و ادب جای تأمل است که چرا این مهم مغفول مانده و همچنان به آن بی‌توجهی می‌شود؟

هر چند به زعم شهرداران قبلی مرکز استان، کمبود اعتبارات مشکل بزرگ پیش‌روی انجام خدمات بزرگ در این شهر است اما به یقین "مدیح" در مدت فعالیت خودش و با آغاز بزرگترین‌ها نشان داده است که بحث اعتبارات آن چنان مشکل بزرگی نبوده و با تدبیر لازم می‌شود اقداماتی در این شهر انجام داد و اما مغفول ماندن و عدم توجه مناسب به نیازهای اصلی و نمای شهر به عنوان پیشانی آن چیزی است که همچنان خودنمایی می‌کند و نیازمند توجه است.

اولین تلویزیون شهری 50 متری! / تلویزیون قبلی به موزه رفت

خبر بعدی که شهرداری بیرجند این روزها به تبلیغات آن مشغول است عنوان بزرگترین تلویزیون شهری شرق کشور با 50 متر مربع مساحت است که هفته اول شهریور ماه در بیرجند افتتاح می‌شود که برای راه‌اندازی آن حدود 400 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

یادمان نرفته است که تلویزیون شهری با ابعاد گسترده سالیان گذشته در میدان ابوذر شهر بیرجند جانمایی شده بود اما بعد از مدتی جمع و در انبارها گذاشته شد.

می‌خواهیم با این گفته این موضوع را مطرح کنیم که فلسفه نصب تلویزیون‌های شهری جدید در شهر چیست و آیا نسبت به هزینه‌هایی که می‌شود درآمد‌زایی مناسبی خواهد داشت تا بتوان با استفاده از آن گوشه‌ای از مشکلات و کمبود‌های شهر را از دوش مردم برداشت؟

از سویی دیگر اگر قرار باشد هر شهرداری با یک متر بیشتر تلویزیونی جدید نصب کند چه بر سر آینده این شهر خواهد آمد.

دومینو؛ بزرگترینی که پایان نیافته فرو ریخت

بزرگترین دومینو در تاریخ خاورمیانه در بیرجند بنا به ادعای سازندگان آن به تعداد 140 هزار قطعه بعد از چیدمان نهایی فرو ریخت. این دومینو از لحاظ بکارگیری مکانیزم‌ها جزو نمونه‌های کم‌نظیر در سطح دنیا می‌باشد که برای نخستین‌بار است که با این حجم در سطح خاورمیانه طراحی شده است.

موضوع این دومینو با داستان حماسی هفت‌خوان رستم به عنوان یک کار فرهنگی در کارنامه شهرداری می‌ماند اما چه زیبا می‌شود تا اقدامات و زیرساخت‌های لازم برای توسعه هر چه بیشتر این مهم متناسب با کارهای فرهنگی و داستان‌های مذهبی در استان انجام گیرد و بتواند شهر فرهنگی بیرجند را در سطح کشور با این اقدام معرفی کند و شاید هم می‌توان با استفاده از ظرفیت دومینو در راستای معرفی میراث شهر بیرجند تلاش کرد و از این طریق میراث و فرهنگ این شهر را به سایر استان‌های کشور معرفی نمود.

امید است تا شاهد اقدامات خوبی در تمام بخش‌ها از سوی شهرداری بیرجند و برای تمام مناطق شهر باشیم تا چهره محرومیت حداقل از نقاب شادی مردم برچیده شود و دوباره روحیه نشاط و شادی در این شهر فرهنگی نمایان شود.

انتهای پیام/2248/ط40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول