اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

رویدادهای قاره آفریقا

تعطیلی ۴ بندر مهم صادرات نفت لیبی به دلیل اعتراضات کارگری/ ۵۶ کشته در سیل سودان

ادامه توقف صادرات نفت از ۴ پایانه نفت‌خیز لیبی به دلیل اعتراضات کارگری، ۵۶ کشته و صدها زخمی و آواره ناشی از سیل سودان و اقدام شورشیان دارفور در توقیف یک بالگرد سازمان ملل به همراه خدمه آن از جمله تحولات آفریقاست.

تعطیلی ۴ بندر مهم صادرات نفت لیبی به دلیل اعتراضات کارگری/ ۵۶ کشته در سیل سودان

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، اخبار برخی تحولات آفریقا در زیر آمده است:

تعطیلی کار 4 بندر مهم نفت خیز در لیبی ادامه دارد

اعتصاب‌ها و تظاهرات کارگران در بسیاری از تأسیسات نفتی لیبی در هفته‌های اخیر که در اعتراض به وضعیت شغلی آنان صورت گرفت موجب شد که این کشور شاهد شدیدترین افت در تولید و صادرات نفت از زمان قیام مردمی سال 2011 باشد.

فعالیت‌های پایانه نفتی در دو بندر السدره و راس لانوف از دو هفته پیش کاملا متوقف است.

در همین حال معاون وزیر نفت لیبی اعلام کرد: کارگران و مقامات محلی برای پایان دادن به اعتصابی که سبب متوقف شدن عملیات در این پایانه طی دو هفته گذشته شد، به توافق رسیدند و صادرات از پایانه نفتی مهم السدره این کشور روز پنجشنبه از سر گرفته خواهد شد.

عمر شکمک گفت که هنوز عملیات در پایانه رأس النوف نیز از سر گرفته نشده است اما اگر پایانه السدره کار خود را آغاز کند ممکن است عملیات در رأس النوف نیز از سر گرفته شود.

از اواخر ماه ژوئیه گذشته و در پی اینکه نگهبانان مسلح که وظیفه تأمین امنیت این تأسیسات نفتی را بر عهده دارند در اعتراض به دستمزدها و وضعیت شغلی خود مانع از تولید نفت شدند، صادرات نفت خام از پایانه‌های السدره و رأس النوف متوقف شد.

این بنادر ظرفیت تولید حدود 600 هزار بشکه نفت را در روز دارند که این میزان کمی کمتر از نیمی از ظرفیت صادرات لیبی یعنی یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز است.

شکمک گفت: این در حالی است که انتظار می‌رود بندر الحریقه همچنان تا پایان هفته تعطیل باشد

وی همچنین گفت درباره از سر گیری عملیات در بندر الزویتینه که به سبب اعتصاب از اواسط ماه ژوئیه تعطیل شده است  پیشرفتی حاصل نشده است.

معاون وزیر نفت لیبی افزود: بنادر الزاویه، البریقه و ملیته عملیاتی هستند و تولید نفت در این بنادر به حدود 700 هزار بشکه در روز رسیده است.

سیل سودان تاکنون 56 کشته و صدها زخمی برجا گذاشته است

رسانه‌های سودان اعلام کردند از اوایل ماه اوت بر اثر جاری شدن سیل در این کشور بیش از 56 تن جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری سودان به نقل از مقامات محلی اعلام کرد طی دو هفته گذشته بر اثر جاری شدن سیل، بیست تن در استان خرطوم جان خود را از دست دادند و 240 تن نیز زخمی شدند.

رادیو ام درمان روز یکشنبه از کشته شدن 36 تن بر اثر جاری شدن سیل در استان نیل، در شمال خارطوم خبر داد.

سازمان ملل اعلام کرد که شمار آوارگان و سیل زدگان بالغ بر 150 هزار نفر هستند و در صورت ادامه این بارش‌ها ممکن است شمار سیل زدگان و بی خانمان‌ها افزایش یابد.

جاری شدن سیل از دو هفته پیش موجب ویرانی حدود 26 هزار خانه شده است.

پایتخت سودان طی 25 سال اخیر شاهد چنین بارش‌های سیل آسایی نبوده است، اما بین ژوئن و اکتبر 2012 سیل در مناطق روستایی 36 هزار خانه را ویران کرد و 270 هزار آواره بر جا گذاشت.

مقامات نیجریه‌ای نیز می‌گویند سیلاب ناشی از بارندگی‌های شدید در این کشور به کشته شدن یک نفر و آواره شدن 575 نفر در شهر کانو در شمال این کشور شد.

شورشیان دارفور یک فروند بالگرد سازمان ملل را با خدمه آن توقیف کردند

یک فروند بالگرد متعلق به صلحبانان سازمان ملل به همراه خدمه آن 10 روز پیش توسط شورشیان در منطقه ناآرام دارفور توقیف شده است.

کریستوفر سیسمانیک سخنگوی ماموریت صلحبانی سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا در دارفور اعلام کرد: این بالگرد متعلق به یک شرکت روسی بود و علائم مربوط به سازمان ملل بر روی آن وجود نداشت و یکی از خدمه این بالگرد سودانی است در حالی که دو خدمه دیگر خارجی هستند.

سیسمانیک گفت: این بالگرد سوم اوت در حال انتقال محموله‌ای لجستیک به محل استقرار نیروهای یونامید در ایالت دارفور جنوبی بود که به علت نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در منطقه‌ای در حدود 50 کیلومتری شهر نیالا شد اما همراه خدمه خود توسط اعضای گروه شورشی مینی میناوی توقیف شد.

مذاکرات با همه طرف‌ها برای آزاد کردن بالگرد و خدمه آن جریان دارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول