اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناگفته‌های زلزله ارسباران از زبان فرمانده سپاه ناحیه اهر

از شایعه شکستن سد ستارخان تا کندن صندلی‌ اتوبوس‌ها برای انتقال مجروحان

فرمانده سپاه ناحیه اهر گفت: با وقوع زلزله و از نخستین دقایق این حادثه سپاه و بسیج از نخستین نهادهایی بودند که با تشکیل ستاد بحران در منطقه حضور داشتند.

از شایعه شکستن سد ستارخان تا کندن صندلی‌ اتوبوس‌ها برای انتقال مجروحان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهر، به خدمت سیدمحمد تقی‌طه فرمانده سپاه ناحیه اهر رسیدیم تا تلاش‌ها، ناگفته‌ها و خاطرات نخستین روزهای زلزله برای ما تعریف تا در این مکتوب خدمات عزیزان سپاهی و بسیجی که انصافا در امر زلزله سنگ تمام گذاشتند ثبت شود.

وی در خصوص نخستین لحظات وقوع زلزله و تمهیدات اندیشیده شده توسط بسیج و سپاه برایمان گفت: من در منزل بودم و آماده می‌شدم تا برای لیالی قدر به مسجد بروم اولین زلزله اتفاق افتاد تا آماده شدیم دومین زلزله هم اتفاق افتاد.

سیدمحمد تقی‌طه گفت: به محض وقوع زلزله و به دلیل از کار افتادن خطوط ارتباطی با تشکیل ستاد بحران در کانون سپاه عملیات امداد رسانی را آغاز کردیم. در این راستا فرماندهی و جانشین سپاه ناحیه اهر با حضور در کمیته بحران با بهره‌گیری از تجربیات دوران هشت سال دفاع مقدس اقدام به فرستادن پیک‌های موتوری به مناطق دورتر و پیک‌های دوچرخه به مناطق نزدیک‌تر به شهر و روستاها کردیم تا اطلاعات لازم را از مناطق مختلف به دست بیاوریم.

تقی‌طه ادامه داد: خوشبختانه با این عمل در کمترین زمان مسیرهای آسیب دیده (در چهار مسیر به طرف شهرهای همجوار در عرض یک ساعت به وسیله بچه‌های اطلاعات در اختیار شورای بحران شهرستان قرار دادیم) در جاده اهر- تبریز و اهر- ورزقان شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: سردار سپاه عاشورا دستور داد تا صندلی اتوبوس‌ها را درآورده و تمام مصدومان را به بیمارستان شهید محلاتی تبریز بفرستید. مأموریت اولیه ما نجات مصدومان از زیر آوار بود که به علت وقوع زلزله در روز امکان کمک‌رسانی و نجات مصدومین در کمترین زمان ممکن انجام و باعث کاهش آسیب شد.

سید تقی‌طه گفت: از شب اول زلزله 24 گروه در روستاها و 12 گروه در سطح شهر برای تامین امنیت و کمک به مصدومان تشکیل و با هماهنگی‌های لازم با فرمانده سپاه عاشورا زمینه انتقال مصدومان به مرکز استان فراهم شد چیزی که در یک هفته اول در بم وجود نداشت و به تایید مسئولین امنیتی دادگستری استان هیچ مسئله‌ای به وجود نیامد.

بحث شایعه شکستن سد مردم را به وحشت انداخته بود به وسیله اتومبیل‌های دارای بلندگو اطلاع‌رسانی خوبی انجام شد و جلوی شایعه‌سازان گرفته شد.

وی افزود: در ادامه امداد رسانی، سپاه و بسیج نقش اساسی در هماهنگی توزیع کمک‌های مردمی در کنار هلال احمر و سایر ارگان‌ها در روستاها داشته و به نحو شایسته در این زمینه اقدام کرده است.

سردار سپاه عاشورا در سومین روز در شهر اهر و در شورای بحران شهرستان حضور یافت و از انجام اقدامات فوری و شایسته بسیجیان و پاسداران تقدیر کرد.

ما سه سوله آماده کردیم تا اسرافی در بحث توزیع اقلام مورد نیاز مردم و کمک‌های مردمی و در بحث اسکان صورت نگیرد.

فرماندار اهر در طی جلسه‌ای به سردار سپاه عاشورا پیشنهاد کرد تا سپاه در بحث آواربرداری و اسکان موقت و دائم کمک کند، سپاه ابتدا آواربرداری 17 روستا را آغاز کرد سپس بحث ایجاد سوله‌های سایه دامی با ساخت بیش از 7 هزار سوله از اضطراب روستاییان عزیز کم کرد.

در ساخت خانه‌های پیچ و مهره‌ای 2 هزار خانه از این نوع به طور رایگان برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ساخته شد.

چهار ماه پس از زلزله سردار جعفری فرمانده کل سپاه در اهر حضور یافت و مرحله اول افتتاح خانه‌ها و سوله‌های سایه را تحویل داد. و مرحله دوم سه یا چهار ماه بعد تحویل داده شد.

سپاه ناحیه اهر چهار گردان عاشورا و یک گردان امام حسین(ع) وارد عمل کرده و در بحث‌های امنیتی و کمک‌های مردمی به کمک زلزله زدگان پرداختند. و بحث‌های فرهنگی و روانی که با حضور روحانیون و معلمین بسیجی انجام می‌شود در تقویت روحیه مردم مناطق زلزله زده نقش اساسی داشتند.

بسیج سازندگی یکی از فعال‌ترین ارگان‌های بسیج بودند. استان‌های اصفهان، زنجان، تهران، اردبیل، آذربایجان غربی، شهرستان‌های کلیبر و مرند و سایر شهرستان‌ها و مانند سال‌های دفاع مقدس دانشجویان و مهندسین به صورت گمنام به مردم کمک می‌کردند.

کشورهایی که زلزله در آنها رخ می‌دهد نمی‌توانند در کمتر از 6 ماه دست به احداث بزنند ولی در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سایه بسیجیان و پاسداران در عرض چهار ماه مشکلات اساسی حل شد.

اکثر مسئولان ما بالاخص فرماندار اهر شبانه‌روز تلاش می‌کردند تا مشکلات مردم را حل کنند و در تحقق این امر از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

مقام معظم رهبری با حضور 6 ساعته در منطقه با اتومبیل به اکثر روستاها سر زدند و با مشکلات مردم آشنا شدند و مقام معظم رهبری فرمودند: ان‌شاءالله اتفاقی که افتاده نقطه جهشی و نقطه پرشی در پیشرفت منطقه باشد. طبق فرموده معظم له" اکنون می‌توانیم چهره روستاها را یک چهره پیشرفته و اروپایی ببینیم". و سفر بسیاری دیگر از مسئولان نیز نقاط مثبت دیگری بود که ما شاهد آن بودیم.

برنامه جشن دانش‌آموزی با حضور هنرمندان کشوری برای بیش از 25 هزار دانش‌آموز با برنامه‌هایی شاد برای نخستین بار در سپاه انجام شد.

برگزاری روز جهانی قدس و نماز فطر از نقاط قابل توجه در آن روزها بود که امید دشمنان را به یاس تبدیل کرد.

افتتاح شبکه‌های دیجیتالی در زمینه فرهنگی کاری مناسب بود که توسط صدا و سیما انجام شد.

به نظر شما تجاربی که در زلزله به دست آوردید در چه موقعیت‌هایی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و چقدر مثمر ثمر بودند؟

- ما در یک دوره آموزشی 200 نفر را آوردیم و گفتیم چگونه می‌توانیم در برابر این گونه حوادث کارهایی درست انجام دهیم.

- ما مسئول مخابرات شهرستان، و روسای اپراتورهای همراه اول و ایرانسل را به اهر آوردیم و توسط پیامک‌ها به شایعات به وجود آمده درباره نان و شکستن سد خاتمه ‌دادیم.

- در حال آماده کردن مقدمات همایشی در مستندسازی تجارب به دست آمده در زلزله ارسباران در دی ماه به صورت کتاب و مصور هستیم تا اگر خدای نکرده اتفاقی در این حد افتاد مورد استفاده قرار گیرد.

- کسب اخبار با استفاده از یک پیک ساده، نحوه کمک‌رسانی اقلام جمع شده

ناگفته‌های شما در زلزله؟

از همه مردم عزیز کشورمان به خاطر کمک‌رسانی به مردم ارسباران تشکر می‌کنم و از مردم منطقه خواهش می‌کنم در احداث‌ خانه‌های خویش دقت کنند و با کارشناسی فنی اقدام به ساخت خانه با اصول مهندسی کنند.

انتهای پیام/60003/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول