اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد

مهاجرت مانعی برای ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی در قم

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم از جمله موانع به صفر رساندن بی‌سوادی در استان قم را مهاجرپذیر بودن استان دانست و گفت: سوادآموزی نیاز به فرهنگ‌سازی و تبلیغ در سطح استانی و ملی دارد.

مهاجرت مانعی برای ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی در قم

حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم از وجود 48 هزار نفر بی‌سواد بین گروه سنی 10 تا 49 سال در استان قم بر اساس آمار سال 90 خبر داد و اظهار داشت: همچنین در گروه سنی 6 سال و بالاتر 130 هزار نفر بی‌سواد در استان وجود دارد.

وی با اشاره‌ به اینکه باسوادی گروه سنی 10 تا 49 سال تا پایان برنامه پنجم توسعه در اولویت قرار دارد، افزود: طبق تاکید مقام معظم رهبری و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بی‌سوادی این گروه سنی باید به صفر برسد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه باسوادی کامل استان قم به چند موضوع بستگی دارد، افزود: استقبال افراد بی‌سواد به باسواد شدن و همچنین تمایل باسوادان برای تدریس به این افراد یکی از این نکات است.

وی با اشاره به اینکه آدرس و مشخصات افراد بی‌سواد در سرشماری سال 90 مشخص است، افزود: در اختیار قرار دادن این اطلاعات به اداره کل نهضت سوادآموزی می‌تواند زمینه‌ای برای اقدام به باسوادی آن‌ها باشد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: در نظر گرفتن مشوق‌‌هایی برای افرادی که اقدام به سوادآموزی کرده و یا اعمال محدودیت برای بی‌سوادان از جمله راهکارهای باسوادی این افراد است.

قاسمی‌نیا از موانع به صفر رساندن بی‌سوادی در استان قم را مهاجرپذیر بودن استان دانست و افزود: سوادآموزی نیاز به فرهنگ‌سازی و تبلیغ در سطح استانی و ملی دارد.

وی از دیگر راهکارهای باسوادی را مشارکت اعضای باسواد خانواده و تشویق اعضای بی‌سواد برای سوادآموزی دانست و گفت: از دیگر راهکارهای ریشه‌کنی بی‌سوادی انسداد کامل ورودی بی‌سوادی برای افراد 6 تا 9 سال است و باید تمام امکانات دولتی‌، مردمی و خانوادگی را فراهم کرد که کودک بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.

قاسمی‌نیا گفت: پیشگیری از بازگشت بی‌سوادی و ترک تحصیل در میان پایه ابتدایی و تامین هزینه و منابع مالی برای آموزش بی‌سوادان نیز از راهکارهای تحقق باسوادی کامل در استان قم است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: در سال گذشته 80 درصد فعالیت‌ها توسط افرادی که باسواد بوده و قدرت تدریس داشته به صورت افتخاری انجام ‌شده ‌است.

قاسمی‌نیا افزود: مربیان آموزش دهنده در سال گذشته 600 نفر بودند که اکنون نیز بخش قابل توجهی از آن‌ها مشغول تدریس هستند.

وی با اشاره به اینکه سوادآموزی در سه دوره انجام می‌شود‌، افزود: دوره اول برای افراد بی‌سواد و فاقد مدرک بوده و 400 ساعت آموزش داشته و مدرک پایان سوم ابتدایی ارائه می‌شود، مرحله دوم دوره انتقال است که 600 ساعت آموزش داشته و به سوادآموزان مدرک پایان ابتدایی ارائه می‌شود و مرحله سوم تحکیم سواد گفته می‌شود که 200 ساعت آموزش داشته و مخصوص کم‌سوادان بوده و به‌منظور بازگشت از بی‌سوادی انجام می‌شود.

قاسمی‌نیا یکی از اهداف اصلی اساسنامه نهضت سوادآموزی را گسترش فرهنگ اسلامی دانست و گفت: در این آموزش‌ها علاوه بر تدریس ریاضی و ‌علوم اجتماعی به مدت 230 ساعت، به سوادآموزان آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم ارائه می‌شود.

انتهای پیام/2258/م30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول