اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رانش زمین در باغات اهر / جابه‌جایی یک هکتار از اراضی پایاب سد ستارخان

مدیر جهاد کشاورزی اهر اعلام کرد: رانش زمین در یکی از اراضی باغی پایاب سد ستارخان اهر موجب وارد شدن خسارت جدی به بیش از یک هکتار از اراضی باغی پایاب سد ستارخان شد.

رانش زمین در باغات اهر / جابه‌جایی یک هکتار از اراضی پایاب سد ستارخان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهر، آیت عبادپور ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بر اثر پدیده رانش و نفوذ آب از بالادست به این اراضی و مستعد بودن زمین و لایه خاک رس باعث شده با تکان و لرزش اندک این حادثه اتفاق بیافتد و باعث جابجایی عرضی 3.5 متر در مساحت یک هکتار از اراضی باغی اهر شود.

وی افزود: برآورد اولیه خسارت وارده به درختان میوه، باغ و جاده دسترسی یک میلیارد و دویست میلیون ریال است که امیدواریم با مساعدت ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان و صندوق توسعه مشکل خسارت دیدگان مرتفع شود.

مدیر پژوهش و فناوری و استاد گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر نیز در بازدید علت حادثه را لغزش زمین در مساحت یک هکتار از اراضی باغی پایاب سد ستارخان را قرار گرفتن در شیب تند، وجود لایه رسی ناتراوا در قسمت‌های تحتانی آن و نفوذ آب از قسمت‌های بالا دست عنوان کرد.

مهران ادواری پیشنهاد کرد، مقابله با اینگونه حوادث، مطالعه و بررسی مکانیک خاک منطقه و تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر زمین لغزش، مراقبت در برداشت از منابع زیر زمینی، تنظیم مقررات و قوانین کاربری اراضی، آموزش و اطلاع‌‌رسانی به موقع برای باغداران و کشاورزان ضروری است.

علی فعله از باغداران منطقه که خسارت قابل توجه به اراضی باغی نامبرده وارد شده گفت: متأسفانه درآمد و معیشت خانواده از طریق این باغ تأمین می‌شود و انتظار داریم مساعدت‌های ویژه در این خصوص صورت گیرد.

این گزارش حاکیست: زمین‌لغزش یا رانش زمین به حرکت لایه‌های رسوبی غیر متراکم و متراکمی بر روی سطح شیبدار که ناپایدار شده‌اند (به دلایل متفاوت مانند زمین لرزه یا راه سازی) به سمت پایین را گویند.

عامل حرکت توده رسوبی، نیروی جاذبه، زلزله، جاده سازی، باران یا فشار منفذی سیالات، وجود لایه رسی ناتراوا، سبک سازی پایین دست توده و... است.

حرکت نزولی در رانش زمین ممکن است بسیار کند رخ دهد (تنها چند میلی‌متر در سال) یا با سرعت بسیار بروز کند و تاثیرات مصیبت‌باری به جای بگذارد. رانش زمین حتی می‌تواند در بستر دریا و زیر آب رخ دهد و امواج جزر و مدی به وجود آورد که باعث تخریب در مناطق ساحلی شود.

این رانش‌ها را رانش زمین زیردریایی می‌گویند و رانش زمین ممکن است به علت زلزله، فعالیت آتشفشانی، تغییرات آب‌های زیرزمینی، به هم خوردن یا تغییر شیب زمین رخ دهد.

ایران با توپوگرافی عمدتاً کوهستانی، فعالیت زمین‌ساختی و لرزه‌خیزی زیاد، شرایط متنوع زمین‌شناسی و اقلیمی، عمده شرایط طبیعی را برای ایجاد طیف وسیعی از زمین‌لغزش‌ها داراست.

زمین‌لغزش در ایران به عنوان یک بلای طبیعی، سالیانه خسارات جانی و مالی فراوانی به کشور وارد می‌سازد. اگر برای بلایای طبیعی دیگر احتمال وقوع هر از چندگاهی قائل شویم، پتانسیل وقوع پدیده لغزش در کشور را باید هر لحظه در نظر گرفت. بر اساس یک برآورد اولیه، سالیانه 500 میلیارد ریال خسارت‌های مالی از طریق زمین لغزش‌ها بر کشور تحمیل می‌شود و این در صورتی است که از بین رفتن منابع طبیعی غیرقابل بازگشت به حساب آورده نشوند.

این پدیده همه ساله در اکثر استان‌های کشور موجب خسارت‌های اقتصادی به راه‌ها، خطوط آهن، خطوط انتقال نیرو و ارتباطات، کانال‌های آبیاری و آبرسانی، تأسیسات معدنی، تأسیسات استخراج، پالایش نفت و گاز، شبکه شریان‌های حیاتی داخل شهرها، کارخانه‌ها و مراکز صنعتی، سدها و دریاچه‌های مصنوعی و طبیعی، جنگل‌ها و مراتع و منابع طبیعی، مزارع و مناطق مسکونی و روستاها گشته یا آنها را مورد تهدید قرار می‌دهد.

انتهای پیام/60004/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول