اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران:

اسباب‌بازی باعث رشد ذهنی و اجتماعی کودک می‌شود

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: بخشی از کارکرد اسباب‌بازی، تقویت رشد اجتماعی و ارتباطی کودک است و از سوی دیگر به رشد ذهنی و شناختی کودک کمک می‌کند.

اسباب‌بازی باعث رشد ذهنی و اجتماعی کودک می‌شود

مهدی تهرانی‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: اسباب‌بازی، در واقع وسیله ارتباطی کودک با دنیای اطراف است. کودکان از همان سال اول زندگی به تدریج با دنیای اطراف خود از طریق اسباب‌بازی ارتباط برقرار می‌کنند.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: کودکان معمولاً به اسباب‌بازی‌های خود جان می‌دهند و آنها را به عنوان یک موجود زنده تصور می‌کنند و با آن موجود زنده ارتباط برقرار می‌کنند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: کودک با عروسک خود صحبت می‌کند، به او غذا می‌دهد و کارهایی را که بزرگسالان در دنیای واقعی انجام می‌دهند در دنیای بازی خود تقلید می‌کند.

تهرانی‌دوست تصریح کرد: در حقیقت اسباب‌بازی یک وسیله برای رشد ارتباطات اجتماعی کودکان است و کودک با انجام بازی‌های تخیلی، ارتباط برقرار کردن را یاد می‌گیرد و به تدریج می‌تواند در دنیای واقعی نیز این ارتباط را به صورت واقعی ادامه دهد.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: در حقیقت بخشی از کارکرد اسباب‌بازی، تقویت رشد اجتماعی و ارتباطی کودک است و از سوی دیگر به رشد ذهنی و شناختی کودک کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب کودک با بازی کردن با اسباب‌بازی به پیچیدگی‌ و طرز کار آن پی می‌برد و سعی می‌کند با خلاقیت خودش آن اسباب‌بازی را به کار گیرد.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: طبیعتاً در این حوزه، فعالیت ذهنی و شناختی کودک تقویت می‌شود و به همین دلیل لازم است که اسباب‌بازی در سطح رشد شناختی کودک باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: طبیعی است که یک اسباب‌بازی پیچیده- که کارکرد پیچیده‌ای دارد- برای کودکی که هنوز دنیای اطرافش را نشناخته است، کارآیی مناسب را ندارد و به همین دلیل لازم است والدین در انتخاب اسباب‌بازی برای کودک دقت لازم را داشته باشند.

تهرانی‌دوست به خانواده‌ها توصیه کرد: والدین در انتخاب اسباب‌بازی باید کارآیی و کارکرد آن را در نظر بگیرند و بسنجند که ْآیا کودک می‌تواند آن را به کار ببرد و با آن ارتباط برقرار کند یا نه و در ثانی اسباب‌بازی‌ها به گونه‌ای انتخاب شوند که خلاقیت را در کودکان تقویت کنند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: وسیله‌ای که کودک بتواند با آ‌ن چیزی درست کند یا در او تغییری ایجاد کند یا کاری از آن یاد بگیرد می‌تواند در رشد خلاقیت و شناختی کودک موثر باشد.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: اسباب‌بازی مورد انتخاب برای کودک نباید آن قدر پیچیده و سخت باشد که کودک نتواند با آن ارتباط برقرار کند و آن را سریع به کناری بیندازد.

تهرانی‌دوست ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند از مراکز و افرادی که در زمینه اسباب‌بازی صاحب‌نظر و باتجربه هستند کمک بگیرند و اسباب بازی کودک را بر اساس سن کودک و متناسب با سطح رشدی کودک انتخاب کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول