اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور نمایندگانی از مرکز ملی فرش ایران

هشتمین نمایشگاه فرش دستباف مشهد گشایش یافت

هشتمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف با حضور نمایندگانی از مرکز ملی فرش ایران، رئیس شرکت سهامی فرش ایران، روسای ادارات و سازمان‌های خراسان رضوی و تولیدکنندگان فرش سراسر کشور در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد افتتاح شد.

هشتمین نمایشگاه فرش دستباف مشهد گشایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، هادی مخملی در آیین گشایش هشتمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف گفت: عشایر، حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه تخصصی فرش دارند.

وی افزود: وجه تمایز هشتمین نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه‌های گذشته، تقویت جنبه‌های صادراتی فرش دستباف، ارائه تولیدات عشایری استان و حضور بیشتر مشتریان خارجی است.

رئیس اتحادیه صنفی صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر سیاست خاص برگزاری این نمایشگاه که تقویت جنبه‌های صادراتی فرش دستباف است، عرضه محصولات با طرح‌ها و نقشه‌های متنوع و بدیع نیز از اهداف برپایی نمایشگاه به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه زمینه خوبی را برای ارائه تولیدات برتر و جدید به‌ عنوان نماد فرش خراسان رضوی و متناسب با سلیقه مشتریان فراهم می‌آورد.

مخملی تصریح کرد: استقبال بازدیدکنندگان در هر دوره از برگزاری نمایشگاه در مقایسه با دوره قبل به‌طور درخور توجهی افزایش یافته و امسال نیز با توجه به تبلیغات گسترده انتظار می‌رود استقبال در روزهای آینده چشمگیر شود.

وی متذکر شد: تولیدکنندگان و فعالانی از استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، قم، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران و گلستان نیز محصولات خود را در هشتمین نمایشگاه فرش دستباف مشهد در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

صادرات فرش با رکود همراه بوده است

رئیس هیئت‌‌ مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران نیز در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف مشهد گفت: برگزاری نمایشگاه تخصصی فرش به‌خصوص در استان‌ها زمینه خوبی را برای تولیدکنندگان و فعالان هنر و صنعت ایجاد کرده تا بتوانند فعالیت‌ها و اقدامات خود را در زمینه گسترش فرش به نمایش بگذارند.

محمدرضا عابدی اظهار داشت: صنعت فرش به دلیل شرایط اقتصادی کشور، نوسانات مختلفی داشته است به‌طوری‌که ما در سال گذشته فعالیت‌های گسترده و فروش خوبی داشته‌ایم و این به دلیل مناسب بودن قیمت‌ها، شرایط اقتصادی بازار و انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در زمینه فرش بود.

وی افزود: امسال با توجه به شرایط اقتصادی و تورم، قیمت‌ها بالا رفت و بازار دچار رکود شد البته این روند در سال‌های متوالی قابل تکرار است اما با توجه به همراه بودن صنعت فرش با فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، جای نگرانی وجود ندارد.

عابدی خاطرنشان کرد: در زمان رکود بازار، وظیفه دولت، حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان فرش از طریق پرداخت یارانه‌های غیرمستقیم است که ما امیدواریم با سیاست‌های دولت یازدهم در زمینه هدفمندکردن یارانه‌ها، به بافندگان و تولیدکنندگان که در زمینه فرش فعالیت دارند یارانه بیشتری پرداخت شود تا آن‌ها به این شغل علاقه بیشتری نشان دهند.

وی گفت: استان خراسان رضوی از مناطق بسیار مستعد برای تولید و صادرات فرش دستباف کشور به شمار می‌رود و ایجاد اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف در این استان موجب سر و سامان یافتن این تولیدات شده است.

عابدی در خصوص صادرات فرش گفت: با توجه به رکود اقتصادی که در کشور و جهان وجود دارد، در زمینه صادرات فرش ما با کاهش مواجه هستیم که از نظر ارزی بیش از 1,5 درصد و ارزشی 34 درصد کاهش داشتیم و این نشان‌دهنده این است که صادرات فرش ما به همان میزان سال 91 است اما ارزش‌ها در گمرک احراز نشده و این سبب شده است که فرش با قیمت کمتری صادر شود پس باید هرچه سریع‌تر نرخ‌گذاری‌ها اصلاح و قیمت‌های واقعی مشخص شود.

وی عنوان کرد: براساس تجزیه و تحلیل داده‌های آماری صادرات امسال، نزول و کاهش 30 تا 38 درصدی صادرات فقط در تبادلات با افغانستان و پاکستان ایجاد شده؛ اما از طرف دیگر صادرات به کشور روسیه 132 درصد و به عمان 70 درصد رشد داشته است و توانسته‌ایم به بازارهای جدیدی دست پیدا کنیم.

عابدی افزود: مجتمع‌های قالی‌بافی نقش بسیار موثری در کیفیت و افزایش فرش دستباف دارند به همین دلیل مرکز ملی فرش تسهیلاتی بر مبنای متراژ مجتمع با همکاری بانک صنعت و معدن ایجاد کرده و در اختیار متقاضیان قرار داده است.

گفتنی است،‌ 450 هزار نفر از بافندگان و تولیدکنندگان نیز تحت‌پوشش بیمه قالی‌بافی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/م30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول