اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو انجمن خوشنویسان ایران:

انتقال اندیشه کارکرد خوشنویسی است

عضو انجمن خوشنویسان ایران با بیان اینکه امروز موانعی در راه کتابت قرآن وجود دارد، انتقال اندیشه را کارکرد اساسی هنر خوشنویسی دانست.

انتقال اندیشه کارکرد خوشنویسی است

کیوان مصباحی امروز در گفت‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان بیان کرد: انتقال اندیشه و تفکر را می‏‌توان از طریق هنرهای گوناگون از جمله هنر خوشنویسی به دیگران انجام داد.

وی در خصوص کاربرد خوشنویسی در کتابت قرآن گفت: در سده‌‏های گذشته قبل از ورود صنعت چاپ به ایران، خوشنویسان بر خود وظیفه می‏‌دانستند که حداقل یک جلد قرآن را کتابت کنند.

این مدرس خوشنویسی اظهار کرد: خوشنویسی اثری است که ماندگاری بسیار زیبا و خوبی دارد؛ بنابراین پس چه بهتر که ابتدا آن هنر را در راه کتابت قرآن صرف کرد و بعد به کتابت‏‌های دیگر پرداخت.

مصباحی تصریح کرد: متأسفانه امروز مشکلات روز مانع از به‏‌کارگیری این عمل هنری و معنوی در راه قرآن می‏‌شود.

وی با بیان اینکه تصمیم دارد کل قرآن را با خط نستعلیق خوشنویسی کند، افزود: مقدمات کار فراهم شده است؛ اما به دلیل اینکه بیشتر وقتم در کلاس‏های آموزشی صرف می‏‌شود و همچنین کارهای اداری مانع از آن شده است که این امر مهم را آغاز کنیم.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در طول فعالیت چندین ساله‏‌ام کتابت‏‌های زیادی را خوشنویسی کرده‌‏ام؛ به ویژه در حوزه آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و ... به صورت معلم در ترویج مفاهیم قرآنی گام‏هایی برداشته‏‌ام.

این استاد خوشنویسی ادامه داد: همچنین دو کتاب به نام‏های «گل‏های احمدی» و «گل‏های حسینی» که دعای توسل و زیارت عاشوراست را در سال‏های 65 و 75 خوشنویسی کرده‌‏ام.

مصباحی افزود: در سال 64 کتاب دیگری را نیز در حدود 450 صفحه در قالب اشعار مثنوی حجت‌‏الاسلام شیخ محمود استعلامی که از بزرگان و علمای بزرگ مهدیشهر بودند، به نام «آوای شیخنا» خوشنویسی کردم که بعد از فوت این عالم بزرگ‏وار دیگر از سرنوشت این کتاب اطلاعی ندارم.

وی مهم‏ترین عامل موفقیت هر هنرمندی در ابتدای کار را همت، پشتکار، انگیزه و هدف فرد و همچنین بهره‏‌مندی از اساتید لایق برشمرد و گفت: هنرمند باید یک عمر دود چراغ بخورد و سختی‏‌ها و مشقت‏‌ها را تحمل کند.

عضو انجمن خوشنویسان ایران تصریح کرد: چاشنی این رنج و مشقت‏‌ها هم تعهد به اخلاق حسنه و رسیدن به ضمیر پاک و زدودن قلب از خصایص ناپسند و دستیابی به صفات حمیده و پایبندی به دستورات خداوندی است.

کیوان مصباحی‏‌سنگسری، متولد 1336 در مهدیشهر و استاد تمام خوشنویسی و از شاگردان استاد غلامحسین امیرخانی و زنده یاد عبدالله فرادی بوده است.

وی نخستین فردی است که در استان سمنان به درجه استاد تمامی در زمینه خوشنویسی نائل شده است.

کیوان مصباحی، مدرس دانشگاه بوده و تاکنون دو کتاب و 10 مقاله در زمینه هنر خوشنویسی تالیف کرده است.

انتهای پیام/2249/ت30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول