اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از زنجانرود

جاذبه‌های گردشگری زنجانرود/ ظرفیت‌ها و بسترهای ناشناخته بخش زنجانرود

جاذبه‌های گردشگری بخش زنجانرود زیبایی‌های استان زنجان را دوچندان کرده است.

جاذبه‌های گردشگری زنجانرود/ ظرفیت‌ها و بسترهای ناشناخته بخش زنجانرود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بخش زنجانرود یکی از بخش‌های تابعه در غرب شهرستان زنجان واقع شده و با سه هزار کیلومتر مربع وسعت دارای یک شهر و 98 روستا است.

همچنین بخش زنجانرود دارای چهار دهستان است و روستاهای آن دارای سکنه بوده و جمعیتی بالغ بر 28 هزار نفر دارد.

*وضعیت اقتصادی  بخش زنجانرود

بخش زنجانرود به لحاظ عبور رودخانه‌های قزل‌اوزن و زنجانرود و رودخانه‌های محلی و فصلی به عنوان قطب کشاورزی و دامداری شهرستان زنجان شناخته شده و در تولید برخی محصولات زراعی و باغی از جمله برنج، پیاز، هندوانه و سیب درختی رتبه نخست استان زنجان را داراست.

علاوه بر بخش کشاورزی به لحاظ عبور آزادراه زنجان- تبریز و جاده قدیم زنجان- تبریز و سایر جاده‌های مواصلاتی، بخش خدمات نیز درصدی از اشتغال و اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.

علیرغم وجود بسترهای لازم، بخش صنعت توسعه چندانی نداشته و اخیراً چندین طرح سرمایه‌گذاری از جمله تولید سنگ آهن، پالایشگاه نفت، تولید پرمنگنات و ... در این بخش کلنگ‌زنی شده است.

امید است با بهره‌برداری از این طرح‌ها و جذب سرمایه‌گذاران جدید در منطقه در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه بخش صنعت در خطه زرخیز زنجانرود باشیم.

*جاذبه‌های گردشگری بخش زنجانرود

بخش قابل توجهی از زنجانرود به ویژه شهر «نیک پی» از زمان‌های دور در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و وجود کاروانسرای «شاه عباسی» نیک پی و کاروانسرای «سرچم گواه» یکی از جاذبه تاریخی این بخش محسوب می‌شود.

با هماهنگی صورت گرفته معدن نمک، خاستگاه مردان نمک ایرانی در روستای چهرآباد بخش زنجانرود به عنوان منطقه گردشگری تعریف و ایجاد شده است.

وجود قلعه زیبای «لک‌لک‌ها» در روستای شکورچی از شهرت جهانی برخوردار است و زیبایی خاصی را به این منطقه افزوده و هر بیننده‌ای را در عظمت آفریده‌های خداوند متعال به فکر فرو می‌برد.

همچنین حاشیه رودخانه‌های قزل‌اوزن و زنجانرود نیز سرشار از طبیعت زیبا و باغات بوده و تفرجگاه مسافرین و اهالی شهر زنجان و منطقه است.

تپه ماهورهای رنگارنگ و بسیار زیبای منطقه «قره بوطه» و «غنی بیگلو» نیز جلوه خاصی به این منطقه بخشیده و می‌تواند در بحث ژیوتوریسم سالیانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی باشد ولی متأسفانه تاکنون توجهی به آن نشده است.

همچنین وجود ییلاق‌ها که محل کوچ عشایر و دامداران منطقه است و پرورش شتر در بخش زنجانرود از جاذبه‌های دیدنی آن به شمار می‌رود.

*ظرفیت‌ها و بسترهای موجود در بخش زنجانرود

ظرفیت‌ها و بسترهای موجود برای توسعه صنعت و معدن، کشاورزی و دامداری، گردشگری و بخش خدمات در منطقه زنجانرود شامل عبور بخش اعظمی از آزادراه زنجان ـ تبریز از منطقه زنجانرود به طول 90 کیلومتر است.

عبور جاده قدیم زنجان ـ تبریز از منطقه زنجانرود به طول 90 کیلومتر، عبور راه‌آهن شمال غرب از منطقه، عبور بزرگترین خط انتقال گاز ایران به اروپا از منطقه از ظرفیت‌های بخش زنجانرود است.

همچنین عبور خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی از این منطقه، وجود معادن بزرگ پتاس و منیزیم و ... در منطقه، عبور رودخانه‌های قزل‌اوزن و زنجانرود، سدهای در دست احداث مشمپا، فیله خاصه و بلوک و جاذبه‌های متعدد گردشگری و تاریخی از دیگر ظرفیت‌ها و بسترهای موجود در بخش زنجانرود است.

انتهای پیام/73008/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول