اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

درد دل‏‌های رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان در آیینی به نام خبرنگار

از مشکلات متعدد سامانه «سمان» تا عدم همکاری ارشاد سمنان در پیگیری مطالبات خبرنگاران

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان در آیینی که به نام خبرنگار برگزار شده بود، از مشکلات متعدد سامانه «سمان» تا عدم همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در پیگیری مطالبات خبرنگاران سخن گفت.

از مشکلات متعدد سامانه «سمان» تا عدم همکاری ارشاد سمنان در پیگیری مطالبات خبرنگاران

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، محمدتقی قدس پیش از ظهر امروز در آیین تجلیل از خبرنگاران که در هتل پارامیدای شاهرود برگزار شد، اظهار کرد: فرارسیدن عید سعید فطر، در پس یک ماه عبادت و همچنین روز خبرنگار را تبریک عرض کرده، یاد و خاطره خبرنگار شهید «محمود صارمی» و همه خبرنگاران شهید و همه شهدای انقلاب اسلامی و امام شهدا را گرامی می‌‏داریم.

وی تصریح کرد: حماسه سیاسی ملت بزرگ ایران در 24 خرداد ماه و انتخاب افتخار استان سمنان، دانشمند محترم، حجت‏‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور را تبریک می‏گوییم.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان اضافه کرد: خبرنگاران شهرستان سمنان همانند خبرنگاران سایر شهرستان‏‌ها از مشکلات متعددی رنج می‌‏برند که فرصت روز خبرنگار، فرصت مغتنمی برای بیان آنهاست.

قدس اضافه کرد: مشکلی که می‏‌خواهیم در این فرصت به بیان آن بپردازیم، عدم وحدت بین خبرنگاران و گروه‌‏های مختلف خبری است که بخش عظیمی از این مشکل نه از جانب خبرنگاران، بلکه از جانب مسئولان پیش آمده است.

وی تصریح کرد: سال‏هاست که تلاش می‏‌کنیم حداقل مراسمی که به منظور تجلیل و بزرگداشت خبرنگاران استان برگزار می‏‌شود، نمایشگاهی از وحدت گروه‌‏ها و افراد مختلفی که در حوزه خبر و رسانه فعال هستند، باشد، اما متأسفانه به دلیل عدم وجود عزم و همت و همراهی شایسته از سوی مسئولان تاکنون موفقیتی در این جهت نداشته‏‌ایم.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان اضافه کرد: سال گذشته در مراسم روز خبرنگار در هتل دربند مهدی‌شهر، از مسئولان خواستیم تا به جای برگزاری چند مراسم، مقدمات برگزاری یک مراسم باشکوه با حضور همه خبرنگاران و فعالان خبری استان را فراهم کنند.

قدس افزود: امسال هم به اتفاق چند تن از همکاران در جلسه‌‏ای با معاون سیاسی امنیتی و رئیس شورای اطلاع‌‏رسانی استان بر این خواسته تأکید کردیم که با قول مساعد وی مبنی بر تحقق این خواسته، فکر می‏‌کردیم موانع موجود بر سر راه این وحدت برداشته شود.

وی تصریح کرد: اما باز هم همانند سال گذشته، به دلیل وجود برخی موانع این امر محقق نشد و جای دارد همین‏‌جا از تلاش‏‌ها و پیگیری‏‌های صورت گرفته قدردانی و از مانع‌‏تراشی‏‌هایی که از سوی برخی، در جهت  ایجاد وحدت خبرنگاران و نمایش این وحدت در این مراسم به عمل می‏‌آید، گلایه کنیم.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان می‏گوید که فقط رسانه‏‌های مکتوب، خبرگزاری‏‌ها و رسانه‌‏های مجازی در حوزه فعالیت‏‌های این اداره کل قرار گرفته‌‏اند و برگزاری مراسم مشترک با حضور همه خبرنگاران اعم از رسانه‏‌های مکتوب، رسانه‏‌های مجازی، خبرگزاری‏‌ها و خبرنگاران شاغل در صدا و سیما نیازمند همکاری صدا و سیمای مرکز استان سمنان در برگزاری این مراسم است.

قدس اضافه کرد: امیدواریم با همکاری مسئولان صدا و سیمای مرکز سمنان و با هدایت‏‌های مسئولان و رئیس شورای اطلاع‏‌رسانی استان، این خواسته در سال‏‌های آینده محقق شود.

وی گفت: نکته دیگری که ذکر و بیان آن لازم به نظر می‌‏رسد، این است که بسیاری از مشکلات موجود در کار خبر و رسانه با پیگیری و تلاش قابل برطرف شدن است و تلاش در این جهت نیز نیازمند وجود یک تشکل قوی و فراگیر که بتواند همه طیف‏‌های خبری اعم از مطبوعات محلی و کشوری، خبرگزاری‌‏ها، صدا و سیما، رسانه‏‌های مجازی و باشگاه‌‏های خبری در خود جمع کند، است.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان افزود: در سال 85 با همراهی، حمایت و مساعدت مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار وقت سمنان و معاون سیاسی امنیتی وی و مدیرکل وقت صدا و سیمای مرکز سمنان و با همراهی جمعی از خبرنگاران فعال در همه گروه‏‌های خبری، از همه شهرستان‏‌های استان، انجمن خبرنگاران استان سمنان شکل گرفت.

قدس اضافه کرد: این تشکل در سال‏‌های ابتدای فعالیت خود با حمایت مسئولان، ضمن اینکه به بسیاری از اختلافات موجود میان خبرنگاران استان پایان داد، زمینه را برای انجام فعالیت‏‌هایی از قبیل برگزاری جلسات هم‌‏اندیشی با مسئولان، برگزاری جلسات آسیب‏‌شناسی خبر و خبرنگاری، برگزاری همایش‏‌ها، برگزاری اردوهای آموزشی، زیارتی و سیاحتی، برگزاری کلاس‏‌های آموزشی، برگزاری مراسم تجلیل از بانوانی که در حوزه خبر فعالیت می‏کنند، برگزاری مراسم تجلیل از موزعان مطبوعات و ...   فراهم کرد.

وی گفت: اما با تغییر مسئولان، در چند سال اخیر، مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با این استدلال که این اداره کل تنها مجاز به حمایت از یک تشکل رسمی مطبوعاتی به نام خانه مطبوعات است و خبرنگاران شاغل در صدا و سیما و باشگاه خبرنگاران در حوزه مسئولیت این اداره کل قرار ندارند، حمایت‏‌های خود از انجمن خبرنگاران استان را کاهش داد و حتی علی‏رغم دستور صریح و مکرر استاندار سمنان ذیل درخواست‏‏‌های این انجمن، از هرگونه مساعدتی نسبت به انجمن خبرنگاران خودداری کرده است.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان حتی به درخواست انجمن خبرنگاران استان سمنان برای ثبت انجمن و رسمیت یافتن فعالیت‏‌های آن به عنوان یک تشکل غیردولتی، پاسخی نداده است.

قدس بیان داشت: انجمن خبرنگاران استان سمنان در آبان ماه سال 90 در نامه‌‏ای خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، خواستار همکاری با این انجمن در جهت ثبت آن شد که علی‏رغم پیگیری‏‌های مکرر، مسئولان وقت آن اداره کل با بیان اینکه «درخواست شما به وزارت‏خانه ارسال شده و هنوز از وزارتخانه پاسخی داده نشده است»، پاسخی به این درخواست ندادند.

وی تصریح کرد: پس از پیگیری‏‌های مکرر و عدم وصول پاسخ مناسب، با هماهنگی استانداری سمنان قرار بر این شد که در نامه‌‏ای به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این درخواست مطرح و از طریق استانداری سمنان نیز پیگیری شود.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان افزود: پس از تهیه این نامه و امضای آن از سوی تعداد زیادی از اعضای انجمن، با این استدلال که شاید بهتر باشد قبل از ارسال نامه، مسئله با مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز مطرح شده و پس از آن به وزارت‏خانه ارسال شود، موضوع با وی مطرح شد که او ضمن ابراز بی‌‏اطلاعی از این مسئله، خواستار پیگیری موضوع شد.

قدس ادامه داد: متعاقب این امر، ارسال نامه به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متوقف شد و انجمن خبرنگاران طی نامه‏‌ای که در جلسه‌‏ای در شهریور ماه سال گذشته به صورت حضوری تقدیم شد، درخواست خود برای ثبت انجمن خبرنگاران استان را تجدید کرد.

وی تصریح کرد: در آن جلسه با حضور معاون فرهنگی اداره کل و اعضای شورای مرکزی انجمن خبرنگاران سمنان مقرر شد، کمیته‌‏ای با حضور چند تن از نمایندگان انجمن و معاونت فرهنگی، نسبت به بررسی اساس‏نامه انجمن و پیگیری ثبت آن اقدام کند.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان افزود: علی‏رغم ارسال اساس‏نامه انجمن خبرنگاران و معرفی رئیس و نایب رئیس شورای مرکزی انجمن به منظور شرکت در جلسه بررسی اساس‏نامه و با گذشت حدود 11 ماه از آن تاریخ، تاکنون هیچ‏گونه اقدامی در جهت معرفی این انجمن برای ثبت و رسمیت یافتن فعالیت‌‏های آن صورت نپذیرفته است.

قدس ادامه داد: این امر موجبات گلایه‏‌مندی جمع کثیری از خبرنگاران استان سمنان از آن اداره کل و همچنین تعلیق بسیاری از فعالیت‌‏ها و برنامه‏‌های آموزشی، فرهنگی و رفاهی این انجمن را فراهم کرده است؛ تا جایی که علی‏رغم تقاضای تعدادی از همکاران خبرنگار در شهرستان‏‌های شاهرود، دامغان و گرمسار در روزهای اخیر برای عضویت در انجمن، به دلیل وجود مشکلات، هنوز شورای مرکزی انجمن پاسخ مثبتی به درخواست آنها نداده است.

وی افزود: انتقاد دیگری که جمعی از دوستان و همکاران خبرنگار به مراسم روز خبرنگار داشتند، این است که یک روز در سال به نام روز خبرنگار نام گرفته و در این روز شایسته آن است که خبرنگارانی که در تمام طول سال شنونده بیانات و رهنمودهای مسئولان و مدیران مسئول هستند، به بیان مشکلات خود بپردازند و انتقادات خود از برخی اقدامات مسئولان را به زبان آورند تا بعداً مجبور نشوند این انتقادات را در رسانه‏‌های خود منعکس کنند.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان افزود: خواستیم این اقدام انجام شود تا در نهایت خبرنگاران با مکاتبه مدیران دستگاه‌‏ها با مدیران مسئول و مسئولان خبرگزاری‏‌ها و همچنین تهدید خبرنگاران مواجه شوند.

قدس اضافه کرد: بخشی از این مشکلات از سوی مدیران مسئول ایجاد می‌‏شود؛ برای مثال، اکثریت قریب به اتفاق خبرنگاران شاغل در رسانه‏‌های مکتوب استان و حتی سایر رسانه‏‌های رسمی و دولتی از حقوق مناسب و بیمه و سایر مزایا برخوردار نیستند و این مشکلی است که رفع آن عزم و همت مدیران مسئول این نشریات و روزنامه‏‌ها را می‏‌طلبد.

وی تصریح کرد: خبرنگاری که با دریافتی ماهانه 500 هزار ریال تا حداکثر دو میلیون ریال، بدون برخورداری از بیمه در یک روزنامه یا نشریه اشتغال دارد، انگیزه‌‏ای برای افزایش اطلاعات و کسب آگاهی‏‌های لازم نخواهد داشت و در نتیجه ارتقای سطح آگاهی‌‏بخشی در مطبوعات و رسانه‏‌ها قطعاً محقق نخواهد شد.

رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان گفت: بهتر است وقت عمده این مراسم به بیان درد دل‏‌های خبرنگاران شهرهای مختلف استان اختصاص یابد و کار صرفاً به گفتن و شنیدن پایان نپذیرد و در مراسم روز خبرنگار سال آینده و سال‏‌های آینده، مسئولان و مدیران مسئول، از اقدامات به ثمر رسیده خود در جهت رفع این مشکلات سخن بگویند. 

قدس اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات خبرنگاران، در رابطه با سامانه سمان است؛ این سامانه در حالی منبع رسمیت داشتن خبرنگاران کشور است که دارای مشکلات بسیار بوده و ورود و ثبت‌‏نام و ثبت مدارک و اعلام مستندات در آن با مشکلات بسیاری صورت می‏گیرد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل بسیاری از خبرنگاران استان سمنان موفق به ورود و ثبت‌‏نام در آن نشده‏‌اند؛ پیشنهاد می‏شود اداره کل فرهنگ و ارشاد استان نسبت به تایید خبرنگاران و تسهیل ثبت‌‏نام آنها در این سامانه برای رسمیت یافتن فعالیت خبرنگاران اقدام کند.

انتهای پیام/2249/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول