اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حافظ کاشانی کتب سه‌گانه دینی:

صحیفه تنها یک کتاب دعا نیست/ سبک زندگی قرآنی دغدغه مسئولان شود

حافظ کاشانی قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه با اشاره به لزوم ترویج سبک زندگی قرآنی و تربیت حافظان این کتاب شریف گفت: تا زمانی که این امر به دغدغه مسئولان تبدیل نشود، نمی‌توان از مردم انتظاری داشت.

صحیفه تنها یک کتاب دعا نیست/ سبک زندگی قرآنی دغدغه مسئولان شود

منصوره یوسفی‌ امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان، با اشاره به اینکه دعاهای امام سجاد(ع) سرشار از معانی عمیق و لطیف است در زمینه چرایی حفظ کتاب صحیفه سجادیه اظهار داشت: صحیفه سجادیه ادبیاتی که برای بیان خواسته توسط هر بنده لازم است ممکن می‌سازد و با پالایش روحی انسان وی را آماده پذیرش معارف اهل بیت(ع) می‌کند.

وی، صحیفه سجادیه را از نهج‌البلاغه مظلوم‌تر و مهجورتر خواند و تصریح کرد: مردم فکر می‌کنند صحیفه فقط یک کتاب دعا است در حالی که امام سجاد(ع) تمام مسائل اخلاقی، اجتماعی، عبادی و به طور کلی تمام ابعاد ضروری یک زندگی سعادتمند را در قالب دعا در این کتاب شریف بیان فرموده اما کمتر کسی به این مسئله توجه می‌کند.

این فعال برگزیده در نخستین آیین تکریم از خادمان صحیفه سجادیه، جاذبه‌ کتاب شریف نهج‌البلاغه را ماهیت تفسیر قرآن آن دانست و با اشاره به غربت و مظلومیت امام علی(ع) و کتاب شریف نهج‌البلاغه در طول تاریخ به ویژه در زمان کنونی عنوان کرد: از یک طرف دشمن شبانه‌روز در تلاش است تا مردم را از معارف اهل بیت(ع) دور کند و از سوی دیگر مدعیان دوستی با ائمه اطهار نیز بدون اینکه تبلیغ و ترویج معارف علوی را وظیفه خود بدانند و فرهنگ دوستی اهل بیت(ع) را در جامعه تقویت کنند به زندگی روزمره خود مشغول هستند. 

یوسفی با بیان حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه اگر مردم زیبایی سخنان ما را درک می‌کردند از ما پیروی می‌کردند به نقش حفظ نهج‌البلاغه و فراگیری آن در جامعه اشاره کرد و گفت: با روی آوردن به حفظ نهج‌البلاغه و گسترش مفاهیم آن در جامعه، مردم با دستورالعمل‌هایی از دین مواجه می‌شوند که ناخود آگاه آنان را به سوی عمل به آن جلب می‌کند.

این کارشناس ارشد رشته نهج‌البلاغه و معارف علوی همچنین بر نقش مهم مجموعه قرآنی مردم نهاد مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) کاشان در تربیت دینی خود تأکید کرد و افزود: افراد زیادی هستند که بعد از آشنایی با این مؤسسه و شرکت در کلاس‌های آن، زندگی آنان قرآنی‌تر و معنوی‌تر شده که من خود نیز یکی از این افراد هستم.

یوسفی، همچنین، نقش حفظ‌ قرآن را در زندگی خود انکارناپذیر دانست و اضافه کرد: حفظ قرآن، زندگی‌ام را به یک‌باره قرآنی کرد به طوری که، تحصیلات، شغل و تمام ابعاد زندگی بر اساس آموزه‌های قرآنی شکل گرفت.

وی بر رسالت مسئولان و سازمان‌های دولتی در حمایت از مؤسسات قرآنی برای ترویج معارف قرآن و اهل بیت تأکید کرد و ابراز داشت: مسئولان و سازمان‌های دولتی ابزار رسانه را در اختیار دارند و می‌توانند مؤسسات قرآنی را حمایت کنند تا مردم به این سمت گرایش داشته باشند.

یوسفی نقش رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی و مسئولان را در تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون نفر حافظ قرآن کریم و ترویج سبک زندگی قرآنی مهم ارزیابی و تصریح کرد: تمام برنامه‌های کشور باید در راستای ترویج برنامه‌های قرآنی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و سبک زندگی قرآنی باشد و تا زمانی که این امر به دغدغه مسئولان تبدیل نشود، نمی‌توان از مردم انتظاری داشت.

این فعال برگزیده نخستین آیین تکریم از خادمان صحیفه سجادیه، خانواده‌اش را مشوق اصلی خود دانست و با اشاره به بهترین خاطره خود از حفظ قرآن و نهج‌البلاغه اذعان داشت: دیدار با مقام معظم رهبری در پایان دوره حفظ قرآن در قالب همایش کشوری «نورٌ علی نور» و زیارت امام رضا(ع) در پایان دوره حفظ نهج‌البلاغه، بهترین هدیه برای من بود.

وی همچنین به نقش قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در واکسینه شدن در مقابل مفاسد و خطرات جامعه امروز اشاره کرد و متذکر شد: به یقین قرآن بهترین راهنمای انسان‌ها است، نهج‌البلاغه یاری کننده در شرایط سخت است و صحیفه سجادیه نیز طریقی دیگر برای حرکت و رسیدن به خدا است لذا بدون این سه مؤلفه مهم و اساسی، نمی‌توان این راه را پیمود.

انتهای پیام/2406/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول