اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تونل برفی ازنا؛ منظره‌ای شگفت‌انگیز در اشترانکوه

با آغاز دور دوم سفرهای تابستانی مقصد بسیاری از گردشگران به شهرستان ازنا تونل برفی روستای کمندان است.

تونل برفی ازنا؛ منظره‌ای شگفت‌انگیز در اشترانکوه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ازنا، پس از سپری شدن ماه مبارک رمضان و آغاز دور دوم سفرهای تابستانی، جاذبه طبیعی تونل برفی مقصد بسیاری از گردشگران شهرها و استان‌های همجوار به شمار می‌رود.

این یخچال طبیعی که از انباشته شدن برف‌های سال‌های متمادی ایجاد شده است، یکی از شگفت‌انگیزترین مناظر دیدنی لرستان و شهرستان ازنا محسوب می‌شود که همه‌ساله در این فصل مورد بازدید گردشگران، کوهنوردان و دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد.

نام تونل برفی از این جهت به این محل اطلاق شده که در فصل تابستان و با گرم شدن هوا و ذوب شدن یخ و برف‌ها، تونل بزرگی در زیر برف‌ها و در پایین شکاف این دره به وجود می‌آید.

این مکان دیدنی در بالادست روستای ییلاقی کمندان یکی از زیباترین مناطق دیدنی اشترانکوه با پوشش گیاهی متنوع، چشمه سارها و آب‌های جاری و جانوران وحشی نظیر خرس و بز و کل است.

برای رسیدن به تونل برفی باید طول یک دره را به سمت ارتفاعات اشترانکوه که مسیری سنگلاخی و سخت‌گذر است، طی کرد.

تونل برفی که از لایه‌های برف و یخ در طول سالیان دراز تشکیل شده تا بالای سراشیبی دره ادامه یافته و حدود 800 متر طول دارد.

با رفتن به داخل تونل برفی دمای هوا به شدت کاهش می‌یابد و قطرات آب سرد جاری شده از سقف سر و صورت گردشگران خسته از سختی راه را نوازش می‌دهد.

برای دیدار از تونل برفی ازنا گردشگران و دوستداران طبیعت از دیگر شهرهای استان لرستان می‌توانند حتی یک روزه مسیر رفت و برگشت را طی کنند.

تونل برفی ازنا هر ساله از اوایل بهار تا اوایل پاییز پذیرای گردشگران و طبیعت دوستانی است که برای دیدن آن عازم این منطقه می‌شوند.

این شگفتی بی‌نظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال‌های متمادی در ازنادره در اشترانکوه است، دره‌ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن‌های سهمگین درون آن توده‌ای از برف تشکیل می‌شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف‌ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می‌آید.

برای رفتن به تونل برفی باید به دل اشترانکوه زد رشته کوه سر به فلک کشیده‌ای که با 13 قله در پنج کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است، از دل این رشته کوه، راهی است به روستای سرسبز کمندان که پس از عبور از آن باید طول ازنادره را پیمود.

گفتنی است، فصول بهار و تابستان و حتی اوایل پاییز بهترین و مناسب‌ترین زمان برای دیدن طبیعت زیبای مناطق حفاظت شده اشترانکوه خصوصا تونل برفی است.

انتهای پیام/2304/ذ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول