اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

یک منبع میدانی سوری در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

شکست نبرد آتشفشان جنوب ریف‌دمشق/ قطع کمک‌های صهیونیستی به عناصر مسلح

یگان‌های ارتش سوریه با ناکام ساختن حملات گروه‌های مسلح در جنوب سوریه که تحت عنوان «نبرد آتشفشان جنوب» آغاز شده بود، ارتباط عناصر مسلح این مناطق با رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های نظامی و تسلیحاتی این رژیم به آنها را قطع کردند.

شکست نبرد آتشفشان جنوب ریف‌دمشق/ قطع کمک‌های صهیونیستی به عناصر مسلح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، گروه‌های مسلحی که در جنوب سوریه فعالیت می‌کنند، طی روزهای اخیر حملاتی را در شماری از روستاهای منطقه «جبل الشیخ» از توابع ریف دمشق در جنوب سوریه انجام دادند که بر آن نام «نبرد آتشفشان جنوب» یا «نبردهای غوطة شرقیه» را گذاشته و در جریان حملات انجام داده ده‌ها غیر نظامی سوری ساکن این مناطق را به قتل رسانده و از شماری دیگر نیز برای تحقق اهداف میدانی خود به عنوان «سپر انسانی» استفاده کردند.

به دنبال آن ارتش سوریه برای مقابله با حملات این گروه‌ها و عناصر عملیات نظامی گسترده‌ای را در مناطق مختلف «جبل الشیخ» آغاز کرده و عناصر مسلح را در این منطق تحت پیگرد قرار داده و از شماری از روستاهایی که آنها را به تصرف خود در آورده بودند، از جمله «بیت جن» بیرون کردند.

تصرف منطقه «جبل الشیخ» از این جهت برای گروه‌های مسلح حائز اهمیت بود که این منطقه در کنار منطقه «سعسع» حلقه ارتباطی عناصر مسلح مستقر در این مناطق به دمشق را تشکیل می‌داد و این جدای از منطقه «کناکر» است که در کنار این دو منطقه قرار داشته و عناصر مسلح هر روز حملاتی را از این منطقه علیه مراکز ایست و بازرسی و نقاط نظامی ارتش سوریه در این مناطق انجام می‌دهند.

یک منبع میدانی آگاه در ارتش سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق در این ارتباط توضیح داد که روستای «بیت جن» در کنار روستای «جباتا الخشب» در استان «القنیطره» مهمترین کانون‌های تمرکز گروه‌های مسلح را در این مناطق تشکیل می‌داد.

اما آنچه از دید این منبع میدانی سوریه از اهمیت بیشتری برخوردار است، اینکه عناصر مسلح مستقر در این دو روستا برای حملات خود به مناطق اطراف و به ویژه در حملات اخیر خود به نام «نبرد آتشفشان جنوب» از حمایت‌های مستقیم رژیم صهیونیستی به ویژه در دو عرصه کمک‌های نظامی و کمک‌های غذایی بهره می‌بردند.

وی می‌افزاید: چون این دو  منطقه در خط فاصل بلندی‌های اشغالی جولان و دمشق، پایتخت سوریه قرار دارد، حفظ این مناطق و نقاط در دست عناصر مسلح برای رژیم صهیونیستی بسیار مهم نشان می‌‌داد.

با توجه به آنچه گذشت، ارتش و نیروهای مسلح سوریه تصمیم گرفت تا جای ممکن این جبهه آرام کند و از برافروخته شدن آن جلوگیری کند. این تاکتیک در پیگرد و تعقیب آرام و مستمر عناصر مسلح به دور از دست زدن به هرگونه عملیات نظامی گسترده نمود پیدا کرد. چون فرماندهان ارتش و نیروهای مسلح سوریه به خوبی می‌دانستند، شعله‌ور کردن درگیری‌ها در این مناطق موجب روی آوردن بیش از پیش این عناصر به رژیم صهیونیستی می‌شد که سرانجام این امر ایجاد پایگاه‌های نظامی صهیونیستی جدید در جولان اشغالی بود.

این موضوع موجب شد تا «نبرد غوطه شرقیه» به مهمترین و حساس‌ترین نبرد عرصه میدانی سوریه در این برهه از زمان تبدیل شود و قدرت و اقتدار ارتش سوریه زمانی نمود پیدا کرد که توانست در طول این مدت با آرامش کامل نبردهای خود در این منطقه را اداره کند.

به این ترتیب عملیات‌های به اجرا گذاشته شده از سوی ارتش سوریه موجب شد تا نه تنها کشتار غیر نظامیان در روستاهای عین الشعره و مغر المیر و بیت سابر از سوی عناصر مسلح متوقف شود، بلکه نیروهای ارتش سوریه در اولین روز از عملیات‌های نظامی خود ده‌ها فرد مسلح را به قتل رسانده و زخمی کردند.

پیشروی ارتش سوریه در دو منطقه «بیت جن» و «مزرعه بیت جن» که مهمترین دژ و پناهگاه عناصر مسلح در منطقه به شمار می‌آمد، زمینه پیشروی ارتش سوریه به سمت منطقه «جباتا الخشب» را نیز فراهم کرد.

مقابله با گروه‌های مسلح در منطقه «جبایا الخشب» از این جهت حائز اهمیت بود که این عناصر مسلح مستقر در این منطقه کمک‌های نظامی و تسلیحاتی خود را از رژیم صهیونیستی تامین می‌کردند.

ارتش سوریه برای مقابله با این امر و پایان دادن به ارسال کمک‌های نظامی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به عناصر مسلح نوار مرزی امنی را در طول بلندی‌های جولان تشکیل دادند که موجب در محاصره قرار گرفتن عناصر مسلح در این مناطق و جلوگیری از فرار آنها از این مناطق شد.

این منبع میدانی ارتش سوریه تاکید کرد که نیروهای ارتش سوریه در مناطق «عرنه»، «حینه» و «سعسع» به شدت با عناصر مسلح درگیر شده و خسارات سنگین و بزرگی را چه از حیث تجیهزات نظامی و چه از حیث نیروی انسانی به گروه‌های مسلح وارد کردند و این موضوع به شکلی ویژه در منطقه «سعسع» قابل ملاحظه بود، به گونه‌ای که ضربات نیروهای ارتش سوریه کشته شدن بیش از یک صد فرد مسلح در این منطقه تنها ظرف دو ساعت را به دنبال داشت تا در ادامه آن بتوانند حاکمیت مطلق خود بر این منطقه را اعمال کنند.

انتهای پیام/ز 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول