اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تعیین حد مجاز باقیمانده آفت‏کش‏های پسته به ایران واگذار شد

تعیین حد مجاز باقیمانده آفت‏کش‏های پسته در حالی به ایران واگذار شد که شهرستان دامغان یکی از مراکز اصلی تولید این محصول بین استان‏های مختلف کشورمان به حساب می‏آید.

تعیین حد مجاز باقیمانده آفت‏کش‏های پسته به ایران واگذار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد استان سمنان، در چهل و پنجمین اجلاس کمیته کدکس باقی‏مانده آفت‏کش‏ها که اخیراً برگزار شد، پیش‏نویس پیشنهادی ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

کمیته کدکس باقی‏مانده آفت‏کش‏های کدکس غذایی ایران، در سال 2011، با توجه به اهمیت موضوع و استراتژیک بودن محصول پسته، تعیین حد مجاز باقی‏مانده آفت‏کش‏های (MRL) دو سم آفت‏‏کش «تیومتوکسام» و «ایمیداکلوپراید» را به عنوان یک پروژه جدید مطرح کرد.

گفتنی است؛ در چهل و چهارمین اجلاس کمیته کدکس MRL باقی‏مانده آفت‏کش‏ها در شانگ‏های چین در سال 2012، تعیین این دو آفت‏کش‏ در فهرست اولویت‏بندی سال 2014  قرار گرفت و انجام این پروژه به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

بر اساس این گزارش، پس از تهیه پیش‏نویس فوق، به دلیل برخی مشکلات از جمله کاهش واردات و عدم تأمین آفت‏کش «تیومتوکسام» و در نهایت مصرف آن بر روی پسته در کشور، کمیته کدکس باقی‏مانده آفت‏کش‏های غذایی ایران، تصمیم گرفت تا با تهیه یک پیش‏نویس جدید، ضمن جایگزینی آفت‏کش «تیومتوکسام» با «استامی پراید» برای ثبت داده‏های مربوط اقدام کند.

این پیش‏نویس در چهل و پنجمین اجلاس کمیته کدکس باقی‏مانده آفتک‏کش‏ها، مطرح و پس از بررسی و دفاع نمایندگان ایران، با جایگزینی «استامی پراید» به «تیومتوکسام» آفت‏کش موافقت شد.

همچنین مقرر شد؛ زمان ثبت داده‏ها در کمیته مشورتی سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواروبار جهانی در زمینه باقی‏مانده آفت‏کش‏ها (JMPR) انجام این پروژه به سال 2015 موکول شود.

یادآور می‏‏شود؛ در این اجلاس، رویا نوربخش، دبیر کمیته باقی‏مانده آفت‏کش‏های کدکس غذایی ایران به همراه نماینده سازمان حفظ نباتات حضور داشتند.

انتهای پیام/2249/ی20

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول