اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/نگاهی به اخبار افغانستان در 24 ساعت گذشته/

تأکید افغانستان بر عملی شدن پیش‌شرط‌های امضای پیمان امنیتی با آمریکا

تأکید افغانستان بر عملی شدن پیش‌شرط‌هایش در پیمان امنیتی با آمریکا، استقبال آمریکا از تاسیس دفتر طالبان در مکانی دیگر و کمک 50 میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان بخشی از مهمترین اخبار این کشور در 24 ساعت گذشته را تشکیل می‌دهد.

تأکید افغانستان بر عملی شدن پیش‌شرط‌های امضای پیمان امنیتی با آمریکا

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای، معاون سخنگوی حامد کرزی طی سخنانی بار دیگر به عملی شدن پیش شرط های افغانستان در امضای پیمان امنیتی با آمریکا تأکید کرد.

وی گفت: کابل زمانی با واشنگتن پیمان امنیتی امضا می کند که نیروهای امنیتی افغان تقویت شده و صلح و ثبات در افغانستان ایجاد شود.  این مقام افغان حمایت اقتصادی غرب از دولت افغانستان و تقویت ادارات دولتی را از دیگر پیش شرط های افغانستان در امضای پیمان امنیتی با آمریکا عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پس از آن که پیش شرط های افغانستان پذیرفته شود، دولت این کشور زمان برگزاری لویه جرگه را اعلام خواند کرد.

وی هفته گذشته نیز بر عملی شدن پیش شرط های افغانستان برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا تاکید کرده بود.

معاون امنیتی وزارت کشور افغانستان: حضور تروریست‌ها در پاکستان باعث ناآرامی در افغانستان شده است

عبدالرحمان رحمان معاون امنیتی وزارت کشور افغانستان در سفر به استان پکتیکا اعلام کرد که حضور تروریست‌ها در پاکستان باعث ناآرامی در افغانستان شده است.

وی در دیدار با مقامات استان پکتیکا گفت که مراکز تروریست‌ها در آن طرف خط دیورند است که از آنجا امنیت استان مرزی افغانستان تهدید می‌شود.

واکنش ائتلاف ملی به اظهارات اخیر حامد کرزی

اظهارات روز پنجشنبه حامد کرزی مبنی بر این که اگر طالبان در داخل افغانستان مانند سایر احزاب سیاسی دفتر می داشت، کسی نمی توانست تابلو و پرچم آنان را پایین بکشد، واکنش ائتلاف ملی افغانستان به رهبری دکتر عبدالله برانگیخت.

محمد عاصم عضو شورای رهبری ائتلاف ملی روز جمعه بیان داشت: دولت افغانستان درباره اوضاع کشور سیاست مشخصی ندارد بلکه تصمیم های حامد کرزی فی بدیعه است.

در همین حال استاد مسعود استاد دانشگاه کابل نیز با انتقاد از سیاست های دولت افغانستان در قبال طالبان بیان داشت که این گروه دست به هر عملی در کشور می زند اما حامد کرزی بازهم آنان را مورد عفو قرار می دهد. وی گفت که این عمل دولت افغانستان در قبال طالبان، باعث تقویت این گروه شده است.

آمریکا از گشایش دفتر طالبان به غیراز قطر نیز استقبال می‌کند

جی کارنی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از گشایش دفتر طالبان در کابل، دبی و یا استانبول هم استقبال می کند.

وی روز گذشته بیان داشت که هدف از ایجاد دفتر طالبان در قطر این بود که این گروه با افغان ها پای میز مذاکره حاضر شود.  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اقامت 2500 تن از مترجمان افغان در کانادا نیز خبر داد و گفت که این افراد برای نظامیان آمریکایی در افغانستان کار می کردند. گفته می شود که در حال حاضر نیز بیش از شش هزار تن از کارمندان افغان نظامیان آمریکایی خواستار اقامت در آمریکا و کانادا هستند.

بانک جهانی 50 میلیون دلار به افغانستان کمک کرد

بانک جهانی مبلغ 50 میلیون دلار از طریق سازمان توسعه بین المللی به افغانستان کمک کرد. مسئولین بانک جهانی اعلام کردند که این کمک در بخش های گمرکات، اداره و مدیریت زمین، استخراج معادن، تکنولوژی معلوماتی و مخابراتی هزینه خواهد شد.

براساس گزارش تحلیلی اخیر بانک جهانی، میزان فقر به طور مداوم در افغانستان افزایش می یابد و فشار بازار کار با پیوستن 400- 500 هزار جوان هر سال به نیروی کار رو به افزایش است.

همچنین بودجه سالیانه افغانستان تا حد زیادی وابسته به کمک های بین المللی بوده و در نتیجه انتقال مسئولیت های امنیتی و توسعه ای به دولت افغانستان و ازدیاد خدمات عمومی، نیازمندی های مالی آن نیز افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول