اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏‌دهد

آیین‏‌های زیبای عید سعید فطر در دیباج

مردم دیباج به شکرانه یک ماه روزه‌‏داری و عبادت سعی می‏‌کنند به بهترین نحو، مراسم عید فطر را برگزار کنند و آیین‏‌های خاصی در این روز دارند که خواندنی است.

آیین‏‌های زیبای عید سعید فطر در دیباج

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، مردم دیباج مانند دیگر مناطق، آداب و رسوم خاصی در روز عید فطر دارند که شامل پرداخت فطریه، نان محلی به نام گولاچ، حلوای گردو (آغوز حلوا) و پخت غذای محلی مخصوص این روز به نام ترشی پلو می‏‌شود.

فطریه را بزرگ خانواده شب عید فطر به تعداد افراد تحت تکفل خود مهیا کرده و حال به صورت پول نقد یا محصولی مانند گندم یا برنج که قوت اصلی خانواده در طول سال باشد، در اختیار فقرا قرار می‏‌دهد.

مردم دیباج معتقد هستند که برای برکت رزق و روزی و قبولی عبادات، همه افراد خانواده باید بر روی فطریه دست گذاشته و صبح روز عید، قبل از نماز به مستحق پرداخت شود.

صبح روز عید بعد از به جای آوردن نماز و خوردن صبحانه، خانواده به دیدار کسانی می‏روند که به تازگی عزیزی را از دست داده‏اند و در عزای عزیز از دست رفته هستند و به اصطلاح برای آن خانواده عید نو است.

نان محلی گولاچ که در این روز آماده می‏‌شود؛ بسیار لذیذ است. خمیر را بعد از ور آمدن و باز کردن در اندازه‌‏های متوسط در تابه با روغن سرخ می‏‌کنند؛ این نان طبخی بسیار ساده دارد و سریع آماده می‏‌شود.

این نان بسیار لذیذ است و در غروب آخرین روز ماه رمضان طبخ شده و بین همسایگان و مستحقان توزیع می‏‌شود.

مواد اصلی این حلوا شامل گردو، برنج، روغن، آب و شیره یا شکر است؛ این حلوا ظرف چند ساعت آماده می‏‌شود و بسیار نیاز به هم زدن دارد.

طبخ آن نیاز به دقت و مهارت دارد و بسیار خوشمزه است و بعد از آماده و سرد شدن آن را برش داده و این خود یک شیرینی است که بر سر سفره عید فطر می‏‌گذارند.

یکی دیگر از غذاها، ترشی پلو است و این غذا به عنوان خوراک اصلی و ناهار خانواده در این روز مصرف می‏‌شود.

این غذا، موادی مانند عدس، نخود، نخود باقلا، سیر و برنج را در خود دارد که به شیوه کته‏‌مانند آن را می‏‌پزند.

بعد از آماده شدن، روی آن روغن داده و به همراه تخم مرغ پخته که رویش شکر می‌‏ریزند، نوش جان می‏‌کنند.

مقداری از این غذا را نیز بین همسایگان و نیازمندان توزیع کرده و در غروب عید فطر (اول شوال) خانواده به مزار اهل قبور رفته و مقداری از این غذا را نیز برای خیرات رفتگان به همراه خود می‏‌برد.

===============

نگارش از: محمد فتحی

===============

انتهای پیام/2249/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول