اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با فارس:

روحانی در کابینه اعتدال را رعایت نکرد / اقتصاد با مدیریت جزیره‌ای ‌سامان نمی‌یابد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اعتدال در کابینه یازدهم رعایت نشده است، گفت: برای جمعیت 25 میلیونی آذری زبان تنها دو وزیر آذری انتخاب شده که‌ البته بنای گله‌گذاری در ابتدای دولت را ندارم.

روحانی در کابینه اعتدال را رعایت نکرد / اقتصاد با مدیریت جزیره‌ای ‌سامان نمی‌یابد

محمد حسن‌نژاد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: اساس علم اقتصاد، تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود است و در تخصیص منابع باید بین بخش‌های مختلف اقتصادی اعتدال رعایت شود در غیر این صورت عدم تعادل بحرانی بزرگ به نام تورم رکودی را بر اقتصاد تحمیل می‌کند یعنی شرایطی که امروزه شاهد آن هستیم.

وی افزود: جناب آقای روحانی بخش‌ها و حوزه‌های مختلف اقتصادی، شبکه‌ای به هم پیوسته‌اند، اقتصاد را نمی‌توان با مدیریت جزیره‌ای و یا آتشفشانی سامان داد. هر تصمیم شما در حوزه ارز به شدت تورم، نرخ اشتغال، تراز پرداخت‌ها، نرخ سود، معوقات بانکی و بسیاری از شاخص‌های دیگر و بالعکس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حسن‌نژاد ادامه داد: بنابراین لازم است برای اتخاذ تصمیم برای یک حوزه اثرات مستقیم و غیرمستقیم آن را در سایر حوزه‌ها مورد بررسی قرار دهید. کاری که دولت دهم انجام نداد و نتیجه آن شد که می‌بینیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: ساده‌ترین و مقبول‌ترین تعریف مدیریت عبارتند از کار کردن با دیگران به وسیله دیگران و از دولت یازدهم استدعا دارم اجازه دهد تا کارهای کارشناسی را کارشناسان، قانونگذاری را نمایندگان مجلس تفسیر قانون اساسی را شورای نگهبان و کارهای وزارتی را وزرا انجام دهند و از همه فن حریف بودن به پرهیز از امری که افول بهره‌وری و اثربخشی دولت دهم را رقم زد.

سرمایه‌گذاران به سفته بازی روی آورده‌اند

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور در شرایط بدی قرار دارد. سرمایه‌داران دست از سرمایه‌گذاری کشیده و به سفته‌بازی روی آوردند، شرکت‌های بسیاری در آستانه تعطیلی قرار دارند این شرایط یعنی چشم‌انداز بسیار تیره افزایش تورم به همراه افزایش بیکاری و تشدید تورم رکودی است. این شرایط تنها و تنها به یک علت به وجود آمده و آن‌هم عدم ثبات اقتصادی و گرفتن قدرت پیش‌بینی و تصمیم‌گیری از سرمایه‌گذاران است اگر می‌خواهید اقتصاد سامان بگیرد ثبات را به آن برگردانید و چاره کار تنها و تنها تثبیت نرخ ارز است.

شاه بیت غزل مشکلات اقتصادی نوسانات ارزی است

نماینده مردم مرند و جلفا ادامه داد: شاه بیت غزل مشکلات اقتصادی نوسانات ارزی است، نوسانات ارزی است که موجب تورم بالای 50 درصدی، افزایش نرخ سود، ورشکستگی کارخانجات، افزایش معوقات بانکی، اشتغال به رانت و فساد به جای سرمایه‌گذاری و هزاران درد بی‌درمان دیگر شده است. خواهشمندم به ارز دید درآمدی نداشته و با تثبیت نرخ ارز به هر قیمتی که کارشناسان تعیین می‌کنند دولت تدبیر و مردم امیدوار را سرافراز کنیم.

وی افزود: ‌معضل بزرگ اقتصادی که در سایه نوسانات ارزی به آن کمتر پرداخته می‌شود معضل شبکه بانکی نسبت به سپرده و بدهی دولت به بانک‌ها که عملا کل شبکه بانکی و حتی دولت طبق استانداردها ورشکسته هستند. اگر این معضل به زودی و به صورت ویژه علاج نشود شاید کلیه اقدامات مثبت دیگر را بی‌اثر کند. چاره کار در اصلاح نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و استفاده از فرصت‌ بالای سهام عدالت است که در صورت تمایل طرحی را اینجانب آماده دارم و می‌توانم تقدیم کنم تا به یک باره از بار سنگین بدهی‌های دولت به شبکه بانکی یارانه نقدی رهایی یافته و با آسودگی خاطر برای سایر حوزه‌ها تدبیر کنید.

حسن‌نژاد اضافه کرد: بازار سرمایه محل تامین مالی شرکت‌ها و تبدیل سرمایه‌های خرد به کلان است وزیر اقتصاد دولت یازدهم بازار سرمایه را از شاخص‌زدگی موجود رهایی داده و وظیفه اصلی بازار سرمایه را برای جهت دادن به نقدینگی بیشتر مورد توجه قرار دهید.

آذربایجان با 7.5 درصد جمعیت کشور 7.2 درصد بودجه کشور را دارد

نماینده مردم مرند و جلفا در تشریح مشکلات حوزه انتخابیه خود افزود: آذربایجان در بیکاری و مهاجرفرستی اولین شده است، آذربایجان در کنار رود ارس تشنه و عطشان در حال جان دادن است و آذربایجان شرقی با دارا بودن 7.5 درصد جمعیت کشور تنها صاحب 7.2 درصد بودجه کشور بوده و در جذب این اعتبار اندک از آخر اولین است.

روحانی در کابینه اعتدال را رعایت نکرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، خطاب به رئیس‌جمهور منتخب یادآور شد: آقای روحانی وعده‌های خود را در جمع مردم پرشور تبریز یک بار دیگر مرور کنید چراکه اعتدال را در کابینه رعایت نکردید و برای جمعیت 25 میلیونی آذری زبان تنها دو وزیر آذری لحاظ کردید. البته بنای گله‌گذاری در ابتدای دولت را ندارم اما امیدوارم در آینده به معضلاتی نظیر نجات دریاچه ارومیه جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام/60002/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول