اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در سفر مک‌کین و گراهام به قاهره عنوان شد

تاکید سناتورهای آمریکایی بر آزادی زندانیان سیاسی مصر و گفت‌وگوی فراگیر

دو سناتور آمریکایی که در مصر به سر می‌برند، با اذعان به وقوع کودتای نظامی در مصر، خواستار آزادی زندانیان سیاسی در این کشور و برگزاری گفت‌وگوی ملی فراگیر برای برون رفت از بحران سیاسی مصر شدند.

تاکید سناتورهای آمریکایی بر آزادی زندانیان سیاسی مصر و گفت‌وگوی فراگیر

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «فرانسه»، «لیندسی گراهام» از ایالت «کارولینای جنوبی» و «جان مک کین» از ایالت «آریزونا» که به عنوان جمهوریخواهان آمریکایی جهت بررسی بحران مصر عازم این کشور شده اند، روز گذشته (سه شنبه) به سران مصر تاکید کردند تا با حامیان «محمد مرسی» رئیس جمهور سرنگون شده این کشور وارد گفت و گویی «فراگیر» شوند تا این گفت و گو راهی باشد برای برون رفت از بحران سیاسی فلج کننده مصر.

مک کین و گراهام که بعد از ظهر روز دوشنبه بنا بر درخواست «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا عازم مصر شده اند، با «عبدالفتاح السیسی» فرمانده نیروهای مسلح مصر و دیگر رهبران موقت این کشور دیدار کردند تا رویکردی دیپلماتیک را برای پایان بخشیدن به بن بست سیاسی حاکم در این کشور اتخاد کنند؛ این دو سناتور آمریکایی با «محمد البرادعی» معاون رئیس جمهور موقت مصر و همچنین «حازم ببلاوی» نخست وزیر و همچنین با حزب «آزادی و عدالت» که شاخه سیاسی اخوان المسلمین محسوب می شود،‌ دیدار کردند.

مک کین، سناتور جمهوریخواه آمریکایی در این باره اعلام کرد که: دموکراسی تنها راه عملی و دوام پذیر به سوی ثبات است؛ این سناتور آمریکایی در عین حال خواستار یک پروسه سیاسی فراگیر شد که در آن تمام مصری ها آزادی مشارکت داشته باشند.

بر اساس این خبر، گراهام و مک کین برکناری مرسی از سمت خود در تاریخ 3 ژوئیه سال جاری میلادی توسط ارتش را «کودتا» خواندند و این همان چیزی است که دولت واشنگتن از اذعان به آن امتناع می کند زیرا اذعان به وقوع کودتای نظامی در مصر، پیامدهای قانونی برای کمک های سالانه 1.3 میلیارد دلاری آمریکا به مصر به عنوان مهم ترین متحد واشنگتن در خاورمیانه دارد.

بر اساس قانون کودتای آمریکا، این کشور از کمک به ارتش کشوری که علیه دولتش کودتا کرده است، منع می شود.

گراهام در اشاره به زندانی شدن مرسی بعد از کودتای ارتش مصر، به خبرنگاران اعلام کرد که: کسانی که مسئول هستند،‌ انتخاب نشده اند و کسانی که انتخاب شده بودند در حال حاضر در زندان به سر می برند.

این دو سناتور آمریکایی همچنین خواستار آزادی سران زندانی شده اخوان المسلمین مصر و از جمله مرسی شدند.

بر این اساس، گراهام اعلام کرد که: در دموکراسی شما باید با یکدیگر صحبت کنید؛ صحبت با کسی که زندانی است، غیر ممکن است؛ سیستم قضایی در آینده به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. زندانی کردن مخالفان اقدام یک قدرت مشروع و قانونی محسوب نمی شود.

مک کین نیز هشدار داد که:‌ آنچه در طول هفته های آتی در مصر اتفاق خواهد افتاد، بسیار حیاتی است و تاثیر تعیین کننده ای بر این کشور و همچنین بر خاورمیانه گسترده تر خواهد گذاشت؛ ما خواستار آزادی زندانیان سیاسی هستیم. ما روی برگزاری یک گفت و گوی ملی که فراگیر و شامل تمام احزاب باشد و استفاده از خشونت را نفی می کند، تاکید داریم. ما قاطعانه خواستار تعیین یک جدول زمانی برای اصلاح قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری و بعد از آن انتخابات ریاست جمهوری هستیم.

بر اساس این خبر، بحران سیاسی مصر که با کودتای نظامی ارتش این کشور و عزل مرسی آغاز شد، این کشور را فلج و گرفتار اختلافات اجتماعی و دوگانگی های سیاسی عمیق کرده است.

وفاداران به مرسی که اکثریت آنها اعضای اخوان المسلمین هستند، می گویند که برکناری اولین رئیس جمهور منتخب این کشور نقض قوانین دموکراتیک است و اقدامی کمتر از بازگشت مرسی به قدرت نمی تواند به تحصن آنها پایان بدهد؛ از طرف دیگر، رهبری موقت مصر نیز می گوید که بازگشتی به پیش نویس نقشه راه ارتش مصر که در آن برگزاری انتخابات جدید در سال 2014 میلادی برنامه ریزی شده است، وجود ندارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول