اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی:

سقف تسهیلات برای مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی افزایش یابد

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: میزان تسهیلاتی که برای نوسازی و یا مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در نظر گرفته شده کافی نیست و باید افزایش یابد.

سقف تسهیلات برای مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی افزایش یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، با زلزله‌ای که در 21 مرداد سال گذشته در آذربایجان‌شرقی اتفاق افتاد موضوع مقاوم‌سازی اماکن روستایی را که طرحی چندین ساله بود و اجرای آن با حرکت لاک‌پشتی ادامه داشت مورد توجه قرار داد.

البته بعد از این حادثه تسهیلاتی از سوی دولت به عنوان کمک‌های بلاعوض در قالب مبالغ نقدی و یا لوازم خانگی در اختیار حادثه دیدگان قرار گرفت اما تسهیلات اعطایی همان تسهیلات قبلی بود که در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت که مبلغی حدودا 125 میلیون ریال را شامل می‌شد.

نگاهی گذرا به عرصه اقتصادی کشور که از اصلی‌ترین نیازهای اساسی مردم از مواد غذایی تا دارویی و سایر موارد با جهش‌هایی خیره کننده در حال ترقی یافتن قیمت‌هایشان است این استعداد و منطق را بی‌منطق نشان می‌دهد که تنها با 125 میلیون ریال بتوان خانه‌ای برای برای سقف‌ریزی برپا کرد.

تسهیلات مقاوم‌سازی واحدهای روستایی افزایش یابد

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در این رابطه می‌گوید: میزان تسهیلاتی که برای نوسازی و یا مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در نظر گرفته شده کافی نیست و باید افزایش یابد.

قربان محمدی افزود: در حال حاضر 125 میلیون ریال برای نوسازی هر واحد مسکونی در مناطق روستایی اختصاص می‌یابد که کافی نیست.

وی با اشاره به تورم و افزایش قیمت‌هایی که در تمام بخش‌ها اعم از مصالح ساختمانی و سایر بخش‌ها اتفاق افتاده است، گفت: با این روند دیگر این میزان تسهیلات برای ساخت یک واحد مسکونی با کمترین متراژ هم کافی نیست و از توان خود روستاییان نیز خارج است که به صورت مستقل به نوسازی واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.

محمدی با تاکید بر اینکه این امر می‌تواند میزان استقبال روستاییان برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی را کاهش دهد، گفت: در آذربایجان‌شرقی نزدیک به 150 هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که جزو اولویت‌های بازسازی و مقاوم‌سازی هستند که با رقم یاد شده امکان بازسازی آنها ممکن نخواهد بود.

عدم استقبال مردم به ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده ارسباران

نماینده مردم ورزقان و خاروانا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: تسهیلات اختصاص یافته به مناطق زلزله‌زده آذربایجان 120 میلیون ریال است که این میزان تسهیلات کافی برای ساخت و ساز نیست.

الهوردی دهقانی افزود: این اقدام عملا تعطیلی ساخت و ساز و به سرانجام نرسیدن اهدافی را که برای ساخت و ساز مستحکم دنبال می‌کرد را زیر سئوال خواهد برد.

وی گفت: این میزان تسهیلات نه تنها برای ساخت مسکنی در اندازه 60 متر به هیچ عنوان کافی نیست، بلکه می‌تواند باعث استفاده از مصالح نامرغوب و حتی نامربوط در امر ساخت و ساز در روستاها شده و در نتیجه زمینه را برای به وجود آمدن ضایعه‌ای دیگر فراهم آورد.

دهقانی در عین حال تامین مصالح با این میزان تسهیلات برای روستاییان را دشوار دانست و گفت: روستاییان باید برای تهیه مصالح مورد نیاز به شهرهایی مانند تبریز مراجعه کنند که تهیه مصالح با قیمت‌های بالا از این طریق به هیچ عنوان توجیه ندارد در حالی که بنیاد مسکن می‌تواند با قیمت بسیار پایین‌تر از طریق مبادی موجود مصالح مورد نیاز را به مانند گذشته تامین و در اختیار متقاضیان قرار دهد.

این نماینده مجلس نهم به کافی نبودن تسهیلات برای ساخت و ساز در مناطق شهری نیز تاکید کرد و گفت: تسهیلات اعطایی به مناطق زلزله‌زده شهری نیز بسیار ناچیز است.

وی تصریح کرد: با حساب سرانگشتی می‌توان به این واقعیت رسید که با 200 میلیون ریال امکان ساخت مجدد واحد تخریب شده متقاضی عملا غیرممکن است.

دهقانی کافی نبودن تسهیلات را در عدم استقبال مردم از بازسازی مناطق زلزله‌زده تاثیرگذار دانست و گفت: این روند نه تنها کندی ساخت و ساز بلکه مسکوت ماندن آن از سوی آسیب دیدگان را نیز به دنبال خواهد داشت.

این نماینده مجلس نهم از مسئولان خواست تا فرصت پیش آمده را غنیمت شمرده و نسبت به تغییر اصول ساخت و ساز غیر کارشناسی در منطقه تلاش کرده و زمینه را برای مستحکم شدن واحدهای مسکونی در مناطق محرومی همچون ورزقان فراهم آورند.

دهقانی یادآور شد: این تغییرات نه تنها مصونیت شهروندان و هموطنان را در حوادث طبیعی به دنبال خواهد داشت بلکه تاثیرگذاری در مهاجرت به شهرها و حتی در مهاجرت معکوس به روستاها خواهد بود.

از 280 هزار واحد مسکونی روستایی آذربایجان‌شرقی که نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی بودند از سال 84 تاکنون تنها 130 هزار واحد مسکونی مقاوم‌سازی و برای زندگی به دور از خطرات طبیعی از جمله زلزله آماده شده‌اند و بقیه نیازمند بازسازی برای یک زندگی روستایی هستند.

همچنین در اثر زلزله 21 مرداد امسال در منطقه ارسباران آذربایجان‌شرقی 11 شهرستان به متراژی بیش از 5 هزار و 500 کیلومتر تحت تاثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند.

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول