اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری استان سمنان:

کاهش جمعیت کیفری در دستور کار دستگاه قضایی استان سمنان است

رئیس کل دادگستری استان سمنان، ظرفیت‏های قانون جدید مجازات اسلامی را در کاهش جمعیت کیفری و حبس‌‏زدایی بسیار مناسب دانست.

کاهش جمعیت کیفری در دستور کار دستگاه قضایی استان سمنان است

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان سمنان، احمد سیاوش‏‌پور که در اولین نشست شورای سیاست‏‌گذاری اثربخشی و کاهش جمعیت کیفری استان سمنان سخن می‏‌گفت، فرارسیدن عید بزرگ مسلمانان جهان، عید فطر را تبریک گفت.

وی در ادامه افزود:  قانون جدید مجازات‏های اسلامی پیچیده بوده و تسریع در اشراف بر این قانون برای تمامی قضات لازم و ضروری است که در همین راستا، جلسات مطالعه، مباحثه و بررسی قانون مجازات اسلامی در ابتدای ساعات کاری تدارک دیده شده است.

رئیس کل دادگستری استان سمنان، ظرفیت‏‌های ایجاد شده در قانون جدید را زیاد دانست و گفت: رویکرد این قانون بر اساس شرع مقدس اسلام است که کشورهای دیگر نیز امروزه در بحث کاهش جمعیت کیفری همین دیدگاه را دنبال می‏‌کنند.

سیاوش‌‏پور اصرار بر زندان توسط عوام و حتی مسئولان را در جامعه بسیار زیاد دانست و افزود: با وجود آنکه این نوع دیدگاه در دنیا و حتی قوانین ما تصحیح شده اما شاهد اصرار برخی افراد بر سنت‏های قدیمی و فشار بر دستگاه قضایی هستیم که قضات شجاع و با شهامت همچون گذشته بر همسویی با سیاست‏های نظام و قانون‏گذار عمل کرده و امیدواریم این فرهنگ زندان‏‌زدایی و استفاده از مجازات‏های جایگزین حبس در جامعه نیز هر چه سریع‏تر مقبول شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری در سطح استان بررسی نتایج حاصله از اجرای این دستورالعمل را ضروری دانست.

سیاوش‌‏پور همچنین از تلاش‏ها و تدابیر عباسعلی عرب مدیرکل زندان‏های استان سمنان تقدیر کرد و افزود: در حال حاضر در زندان‏های استان علیرغم وجود کمبود و کاستی‏های فراوان شاهد استفاده از ابتکاراتی در بهبود وضعیت فیزیکی و ایمنی ساختمان‏ها در سطح استان هستیم که این کار تا تزریق کمک‏های مالی و احداث اماکن جدید مسکن کوتاه مدت مناسب و قابل تقدیری بوده است.

لزوم ایجاد رویه مناسب و مشترک در حوزه‏‌های قضایی استان سمنان از دیگر دغدغه‏‌های رئیس کل دادگستری بود که مقرر شد معاونت قضایی دادگستری و اداره کل زندان‏های استان ضمن بررسی علل و عوامل ایجاد تفاوت در عملکردها نسبت به رفع آن اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با تأکید بر ضرورت تقویت و ایجاد نهاد داوری در استان، بر همکاری عملی اتاق بازرگانی در این راستا تأکید کرد و افزود: ایجاد نهاد داوری توسط این اتاق موجب کاهش اختلافات بسیاری از واحدهای صنعتی، تجاری و بازرگانی خواهد شد که باید اهتمام بیشتری در عملیاتی شدن این نهاد و تأسیس آن به کار رود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان سمنان نیز در ابتدای این نشست اجرای سیاست‏های مربوط به کاهش جمعیت کیفری و نیز بررسی میزان اثربخشی احکام زندان را از اولویت‏های معاونت متبوع خود عنوان کرد.

محمد خاکباززاده تناسب قرارهای تأمین کیفری، کیفر حبس و جایگزین‏‌های آن، جایگاه حقوقی اعسار محکومان و نحوه اعمال مقررات ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیت‌‏های مالی را از اصلی‏‌ترین مباحث مورد نظر در بررسی‏ها و راهکاریابی‌‏های حوزه پیشگیری دانست.

وی همچنین از اجرای طرح کشوری ایجاد و تقویت نهاد داوری با مرکزیت استان مرکزی خبر داد و افزود: استان سمنان نیز در اجرای این طرح با دارا بودن یک نهاد داوری در مرکز استان در این مسیر پیشتاز بوده که تقویت این نهاد و راه‌‏اندازی نهاد داوری با همکاری اتاق بازرگانی می‏تواند بسیاری از کاستی‏‌های این بخش را مرتفع کند.

انتهای پیام/2249/س/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول