اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نگرانی از وضعیت افزایش مواد مخدر در مریوان/ مواد مخدر به آسانی سیگار در بازار یافت می‌شود

اگرچه آمارهای واقعی در زمینه مصرف‌کنندگان مواد مخدر ارائه نمی‌شود اما جلوگیری از افزایش این آمار، ضرورت اقدامات فرهنگی و بازدارنده را دوچندان می‌کند.

نگرانی از وضعیت افزایش مواد مخدر در مریوان/ مواد مخدر به آسانی سیگار در بازار یافت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، بعضی از افراد درون جامعه با داشتن محدودیت‌های فراوان در خانه و خانواده و مسائل پرفراز و نشیب دیگر دوست دارند که در خفا و دور از چشم دیگران شادی‌های زیادی را تجربه کرده و خود را با آن وفق دهند و این اولین راه برای شروع اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها است.

اولین قدم‌های رسیدن به اعتیاد از مسایل کوچکی شروع می‌شود که نفری می‌خواهد با استفاده از  هر نوع موادی تمام مسائل و مشکلات خانوادگی و اجتماعی خود را به فراموشی بسپارد غافل از اینکه همین مواد روزی خود بزرگترین معضل و حتی بلای جان وی خواهند شد.

یکی از معضلات و مشکلات بسیار بزرگ جوامع بشری به ویژه جوانان و نوجوانان امروزی بحث بسیار گسترده‌ای به نام مواد مخدر و قرص‌های روانگردان موجود در بازار است که میانگین سن اعتیاد را به صورت تصاعدی افزایش می‌دهد.

امروزه جوانان و نوجوانان برای شادی چند لحظه‌ای و برای رفتن به توهمات زیاد سعی دارند در پارتی‌ها و مراسم‌هایی دور از چشم والدینشان به خوش‌گذرانی بپردازند که در این مراسم‌ها مواد روان‌گردان نیز مصرف شده و پس از چند بار تکرار کردن این موضوع در نهایت به اعتیاد آن‌ها منجر می‌شود.

یکی از بزرگترین مشکلات این مواد به غیر از اثرات جانبی آن یافتن آسان آن در بازار است که بعضی از روانشناسان و متخصصان مواد مخدر اعتقاد دارند که می‌توان به راحتی پیداکردن یک سیگار، مواد مخدر و روانگردان‌ها را در بازار یافت.

هرچند برخی از آمارهای رسمی و غیررسمی از کاهش سن مبتلایان به اعتیاد و حتی کاهش معتادان درون جامعه خبر می‌دهند اما یکی از مددکاران بهزیستی از مصرف گسترده مواد مخدر در بین جوانان و نوجوانان مریوانی خبر می‌دهد و آن را بزرگترین معضل آینده این شهر می‌خواند.

بنابراین گزارش سن افراد مبتلا به مواد مخدر به طرز فجیعی رو به کاهش است و اگر مردم و مسئولان عزم راسخی نداشته باشند تا چند سال آینده با موجی از معتادان در درون شهر روبرو خواهیم شد که آن هم خیلی گسترده و همه‌گیر خواهد بود.

مسئول بخش پیشگیری از اعتیاد اداره بهزیستی مریوان با اشاره به عوض شدن فرهنگ مردم و برخی از جوانان جامعه افزود: مسایلی از جمله وجود مشکلات درون خانواده و جامعه و نداشتن راه‌های برخورد با آنان از طرف برخی از افراد موجب شده است که به مصرف مواد روان‌گردان‌ها و مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه روی آورند که به خودی خود از خطرناک‌ترین مواد مخدر هستند و ترک آنان نیز بسیار سخت است.

آرام رنگین‌کمان با عنوان اینکه در سال‌جاری در شهرستان مریوان بیش از ده‌ها نفر مصرف‌کننده مواد مخدر وجود دارد گفت: وجود این تعداد مصرف‌کننده مواد مخدر در شهرستان کوچکی همانند مریوان زنگ خطری است که باید آن را جدی گرفته و برای آن راه حلی بیابیم.

وی همچنین افزود: مسئله نگران‌کننده در شهرستان مریوان روند روبه رشد و افزایشی مصرف‌کننده‌ها است و از این بین شیوع مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه، کراک و مرفین و دیگر مواد صنعتی است که افرادی خواسته و یا از روی ناآگاهی از نتایج و زیان‌های بعد از مصرف آن را به کار می‌برند.

رنگین‌کمان علت اصلی ترویج مواد روانگردان در بین جوانان و نوجوانان جامعه را القائات نادرست و بیهوده دانست و افزود: همکاری افراد و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی برای انجام کارهای فرهنگی و آگاه کردن مردم به ویژه جوانان و نوجوانان زمینه برخورد ریشه‌ای با مصرف مواد مخدر را فراهم کرد.

وی گفت: برخی از سودجویان به دنبال آن هستند تا با القای برخی از تفکرات غلط به دانش‌آموزان و دانشجویان مبنی بر افزایش تمرکز با مصرف قرص‌های شادی‌بخش، آنان را به چالش بکشانند اما باید دانست که این مصرف این قرص‌ها جز عوارض ناگوار چیز دیگری به دنبال ندارد.

به باور وی، علت اصلی گرایش جوانان به مواد‌مخدر صنعتی آن است که هم‌اکنون این مواد در میان جوانان به‌عنوان مواد انرژی‌زا، نشاط‌آور و تحرک‌زا شناخته می‌شود، حال آن که مواد‌مخدر صنعتی به ‌شدت اعتیادآور است.

وی با یادآوری مضرات استفاده از مواد‌مخدر صنعتی، تصریح کرد: زودرنجی، شک و تردید، عصبانیت، افکار وهمی و توهمات شنیداری و دیداری از تبعات اولیه مصرف این مواد است.

مختار محمدی یکی از هنرمندان تئاتر شهرستان مریوان با اشاره به این نکته که جوانان بدون توجه به علائم و معضلات استفاده از مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، در گرداب مصرف ان قرار می‌گیرند افزود: یکی از مهمترین راه حل‌های از بین بردن فرهنگ غلط اعتیاد انجام فعالیت‌های فرهنگی و بازدارنده است.

اگرچه آمارهای واقعی در زمینه مصرف‌کنندگان مواد مخدر ارائه نمی‌شود و با توجه به اینکه از اولین مصرف سه سال طول می‌کشد که یک مصرف‌کننده به یک معتاد صفر تبدیل شود، با این وضعیت این شهرستان به لبه پرتگاهی رسیده است که نیاز به اقدامات فرهنگی و بازدارنده از سوی مسئولان و هنرمندان این شهرستان دارد.

---------------------------------

گزارش از محمدرستگار کریمی

---------------------------------

انتهای پیام/79008/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول