اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌ اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی:

والدین از کنجکاوی مثبت فرزندان ممانعت نکنند

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌ اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: کنجکاوی و تمایل به دانستن از خصوصیات ذاتی بشر است و والدین از کنجکاوی مثبت فرزندان ممانعت نکنند.

والدین از کنجکاوی مثبت فرزندان ممانعت نکنند

بهنام حیدری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: برقراری ارتباط بین اولیا و کارکنان مدارس شاخصی مهم برای ارزیابی مثبت از فعالیت‌های مراکز آموزشی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این نکته که شیوع آسیب‌های اجتماعی شامل خودکشی، اعتیاد، سرقت، انحرافات جنسی، بی‌خانمانی، تکدی‌گری و طلاق بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان است، افزود: یکی از وظایف مدیران و دبیران خلاق و متعهد به پیشگیری اولیه از این آسیب‌ها، ارتقای دانش، اصلاح نگرش و ایجاد مهارت‌های فرزند‌پروری مثبت در والدین دانش‌آموزان به منظور تربیت نسلی مقاوم در برابر این خطرات است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌ اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بر نقش خانواده سالم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها باید بدانند که داشتن زندگی سالم موثرترین عامل پیشگیری از این آسیب‌ها است که احساس صمیمیت و رفاقت بین اعضای خانواده می‌تواند از گرایش فرزندان به سوی خطا و انحراف جلوگیری کند که اگر پدر و مادر خود به رعایت اصول اولیه اداره زندگی و اصول اخلاقی و اجتماعی مقید باشند فضای مناسبی برای رشد و بالندگی فرزندان فراهم و فرزندان در برابر آسیب‌ها مصون می‌شوند.

وی ادامه داد: برای شکل‌گیری ارتباط سالم و صمیمی بین اعضای خانواده باید نقش و جایگاه هر فرد در خانواده مشخص باشد و هر کس در جایگاه خود وظایفش را به درستی و به طور کامل انجام دهد.

از کنجکاوی مثبت فرزندان ممانعت نکنید

حیدری با بیان این مطلب که دادن نقش هر چند کوچک به فرزندان آنان را مسئول و وظیفه شناس و در عین حال متکی به نفس و دارای شخصیت مثبت و اجتماعی بار می‌آورد، تصریح کرد: کنجکاوی و تمایل به دانستن از خصوصیات ذاتی بشر است به همین خاطر فرزندان و به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان تمایل زیادی به دانستن و کنجکاوی در مورد موضوعات پیرامون خود دارند به همین دلیل نباید مانع کنجکاوی فرزندان شویم بلکه باید اطلاعات لازم درباره موضوعات مختلف به‌ویژه در مورد مسائل بلوغ را تا حد ممکن و معقول به موقع در اختیارشان قرار دهیم.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌ اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: نباید حجب و حیا در میان والدین و فرزندان به اندازه‌ای زیاد باشد که نوجوانان نتوانند سئوالات خود را از والدین بپرسند و والدین نیز نتواند درست به سئوالات فرزندان پاسخ دهند.

وی ادامه داد: امروزه راه‌های فراوانی از جمله منابع رسمی تا منابعی مانند اینترنت و ماهواره وجود دارد که فرزندان می‌توانند پاسخ سئوالات خود را از طریق آن‌ها دریافت کنند که همین امر باعث شده افرادی که به دنبال کسب منافع خود و سوءاستفاده از کودکان هستند با استفاده از این فضا‌ها به دنبال اهداف اقتصادی و نفسانی خود باشند، به همین دلیل پاسخ دادن به کنجکاوی فرزندان در این امور کمک زیادی به جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در این زمینه است.

نشانه بزرگ شدن و بزرگی، گرایش به خلاف نیست

حیدری گفت: بی‌برنامگی، تنها بودن و نداشتن حامی فکری و همراه دلسوز یکی از دلایل اصلی گرایش فرزندان به ارتکاب اعمال خلاف و ضد اجتماعی است.

وی تصریح کرد: دوستان ناباب و کسانی که به دنبال سوء‌استفاده و کسب منافع مادی و انحرافی خود هستند گاهی به نوجوانان و جوانان اینگونه القا می‌کنند که مصرف مواد و یا دیگر خلاف‌های کوچک و بزرگ نشانه بزرگ شدن فرد است که والدین می‌توانند با تکیه بر نقاط قوت فرزندان خود، به‌ویژه نوجوانان، احساس بزرگ شدن را در آنان تقویت کنند تا آن‌ها با بزرگ منشی و احساس هویت واقعی به کار‌های خلاف گرایش پیدا نکنند.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌ اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به این نکته که انسان برای بزرگ شدن باید تجربه به دست آورد و با دنیای واقعی اطراف خود آشنا شود، افزود: خانواده‌ها باید مراقب فرزندان خود باشند تا ثمره زندگی آنان ناخواسته و یا بدون آگاهی در معرض تجارب آسیب‌زا قرار نگیرند.

حیدری خاطرنشان کرد: والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که هر چیزی که گفته می‌شود خودشان تجربه کنند درست نیست چراکه برخی تجربه‌ها برای یک بار هم خطرناک بوده و ممکن است فرد را برای همیشه گرفتار کند؛ بنابراین خانواده‌ها باید توانایی نه گفتن را به فرزندان بیاموزند.

انتهای پیام/61009/م40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول