اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نان بی‌کیفیت در سبد گرانی بیات می‌شود

درحالی که مردم منتظر بودند با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نان با‌کیفیت بر سر سفره‌های آنها قرار گیرد‌، اما این انتظار به حق مردم برآورده نشده است.

نان بی‌کیفیت در سبد گرانی بیات می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اصلاح وضعیت مصرف آرد و نان و نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی بود. اقدامی که بسیار مورد توجه قرار گرفته و یکی از نکات مثبت اجرای این طرح عنوان شد. گرانی نان و کیفیت پایین آن در کنار افزایش قیمت و بی‌توجهی به این موضوع از نکات مهمی است که این روزها در دستور کار مسئولان حوزه آرد و نان قرار گرفته است.

در ابتدای اجرایی شدن این طرح به کیفیت نان توجه قابل قبول شد و در این زمینه نیز بازرسی از این صنف افزایش یافت. با ارتقای کیفیت نان هم رضایت مردم جلب شد و نانوایان توانستند در فضایی رقابتی نان بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند. اما با گذشت زمان نان‌ها کیفیت خود را به تدریج از دست داده و در نهایت از نظر کیفیت باز همان آش و همان کاسه شد. فقط از آن گرانی قیمت نان باقی ماند که بیشترین ضربه و مشکل را مردم از این افزایش قیمت و نان بی‌کیفیت خوردند.

این موضوع موجب شد که باز هم قیمت نان به دلیل افزایش قیمت آرد گران شود در حالی که مردم توقع دارند لااقل نانی با کیفیت از سوی نانوایی‌ها عرضه شود. به گفته مسئولان علت این رویداد کم رنگ شدن نظارت بر فعالیت نانوایی‌ها است به طوری که نان با کیفیت را تنها می‌توان در تعداد محدودی از نانوایی‌ها مشاهده کرد.

دولت با اجرای هدفمندی یارانه‌ها حداقل در بحث نان به دنبال افزایش کیفیت نان بود. اما در این زمینه عده‌ای از افراد سودجو در سطح شهرستان فرصت را غنیمت شمرده و نه تنها نان باکیفیت ارائه ندادند، بلکه از حجم خمیر نان نیز کم کردند که این امر سبب نارضایتی قشرهای مختلف مردم در سطح شهرستان بناب شده است!

هرچند امروزه به گفته مسئولان و متولیان امر دور ریز نان کمتر شده است؛ اما این را می‌توان ناشی از گرانی نان دانست تا کیفیت آن!

بر اساس این گزارش مصرف‌کنندگان نان مدعی هستند حال که قانون هدفمندی یارانه‌ها اعمال شده و مردم باید نان را به قیمت واقعی آن تهیه کنند، بایستی کیفیت آن نیز متناسب با قیمت آن توسعه یابد. ولی نان نانوایی‌ها تاکنون نتوانسته انتظارات مصرف کنندگان را برآورده کند و هنوز هم نان‌هایی که در بناب به مردم عرضه می‌شوند، حاشیه‌های سوخته یا خمیر دارند.

از این رو کیفیت پایین نان در بناب علاوه بر اینکه صدای مردم را درآورده است، بلکه این وضعیت مورد اعتراض مسئولان به ویژه فرماندار شهرستان نیز قرار گرفته است.

از طرفی به مشکلات اشاره شده در خصوص کیفیت پایین نان در بناب، استفاده از جوش شیرین توسط برخی نانواها را نیز اضافه کنید تا به عمق این معضل لاینحل بهتر پی ببریم و این در حالی است که مسئولین و کارشناسان بهداشتی نیز استفاده نانوایی‌های بنابی از جوش شیرین را تأیید می‌کنند.

تعدادی از شهروندان بنابی ضمن ابراز نارضایتی از کیفیت پایین نان در بناب می‌گویند: با دادن یارانه نان به مردم باید کیفیت نان بالا رود؛ اما در برخی نانوایی‌ها نه تنها کیفیت افزایش نیافته است، بلکه با کم کردن میزان خمیر نان از لحاظ وزنی نیز نان کمتری به مردم عرضه می‌کنند.

فرماندار بناب با انتقاد از پایین بودن کیفیت نان در این شهرستان معتقد است جدی نبودن بازرسان و ضعف آنها باعث به وجود آمدن این مشکل در نانوایی‌های بناب شده است.

سعید برقی ضمن تأکید بر افزایش بازرسی‌ها از نانوایی‌ها توسط اداره صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: زمانی که امور مربوط به نانوایی‌ها توسط فرمانداری‌ها انجام می‌شد، معمولاً سیاست جریمه جوابگو نبوده و با تعطیلی چندروزه نانوایی‌های متخلف با آنها برخورد می‌شد.

وی پلمپ نانوایی‌های متخلف و بازرسی‌های مستمر را تنها راه جلوگیری از تخلفات نانواها ذکر و تصریح کرد: عدم نظارت دقیق و مستمر بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان و سهل‌انگاری آنها باعث شده تا شاهد کاهش کیفیت نان باشیم.

وی همچنین مسئولان بهداشتی را مکلف کرد با نانوایی‌هایی که از جوش شیرین در پخت نان استفاده می‌کنند، برخورد کنند.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت بناب نیز معتقد است بازرسی‌ها در سطح شهرستان با وجود کمبود نیرو 30 درصد افزایش داشته است.

سعید رحمان‌پور گفت: هم‌اکنون 180 نانوایی در این شهرستان فعالیت دارند که احتمالاً 10 درصد آنها نیز در کیفیت پخت نان دقت نکنند، ولی 90 درصد نانوایان شهرستان خدمات خوبی به مردم ارائه می‌کنند.

وی فروش آرد را به صورت آزاد منتفی دانست و گفت: از ابتدای سال جاری تنها یک مورد فروش آرد به صورت آزاد مشاهده شد که با آن نیز برخورد شده است.

شهرستان 130 هزار نفری بناب در جنوب استان آذربایجان‌شرقی واقع شده و سالانه 15 هزار تن آرد نیاز مصرف این شهرستان در 180 نانوایی پخت و به مردم عرضه می‌شود.

به هر روی به نظر می‌رسد اتحادیه‌ها به عنوان بازو و اهرم توانمند دستگاه‌های نظارتی و بازرسی می‌توانند به بهترین نحو وارد عمل شده و در این زمینه اظهار نظر کرده و با ارائه گزارش مکتوب بتوانند واحد بازرسی را در انجام کارهای خود یاری کنند.

انتهای پیام/60004/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول