اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وکیل پایه یک دادگستری کرمانشاه:

قانون اساسی ایران بر پایه کرامت انسانی بنا شده است

وکیل پایه یک دادگستری کرمانشاه گفت: مهم‌ترین وظیفه دولت اسلامی ایجاد زمینه‌های مساعد برای گسترش فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا بوده و قوانین جمهوری اسلامی بر پایه کرامت دینی ایجاد شده است.

قانون اساسی ایران بر پایه کرامت انسانی بنا شده است

فاطمه شیخی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، به‌مناسبت فرارسیدن سالروز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی گفت: بدیهی است که قوانین ایران و در رأس آن‌ها قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کرامت را سرلوحه تنظیم خود قرار داده که ناشی از اعتقاد و باور نظام به اصول دین است.

وی اعلام کرد: نخستین و مهم‌ترین وظیفه دولت اسلامی ایجاد زمینه‌های مساعد برای گسترش فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا بوده و قانون اساسی جمهوری اسلامی بر پایه کرامت دینی ایجاد شده است.

شیخی با تاکید بر اینکه هدف قانون اساسی در جمهوری اسلامی، ایجاد بستر مناسب برای رشد و اعتلای استعدادهای انسان با کرامت است، افزود: کرامت ذاتی انسان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین منبع پذیرفته شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری کرمانشاه تصریح کرد: در تنظیم اصول متعدد، استفاده فراوان از این منبع را خواهیم دید و اصول 19، 20، 56 ، 107 و... مؤید این گفته است.

وی ادامه داد: این اصول مبتنی بر برابری همه مردم با هم از هر رنگ، زبان و نژادی است و تمامی افراد در هر جرمی که مرتکب شده باشند، از حمایتی یکسان در برابر قانون برخوردار هستند و در صورت عدم توانایی مالی، دولت مدافعی به‌عنوان وکیل تسخیری در اختیار آنان قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه اعلام کرد: کرامت به‌معنای شرافت، سخاوت و عزیز دانسته ‌شدن به‌کار می‌رود و کرامت انسانی یعنی انسان به این دلیل که انسان است، به خودی خود دارای ارزش وجودی است.

وی اظهار داشت: از آن‌جا که انسان‌ها در آفرینش خود با یکدیگر برابر هستند دارای تفاوت‌هایی نیز هستند، اما همین انسان‌های برابر با اعتلای شخصیت وجودی خود می‌توانند متفاوت شوند و یا بر ارزش خود افزوده و یا از آن بکاهند.

شیخی با تاکید بر اینکه کرامت انسانی موهبتی خدادادی است، افزود: کل عالم ناشی از اراده مطلق پروردگار بوده و در قرآن کریم گفته شده که تدبیر امر جهان مخصوص خداوند است.

وکیل پایه یک دادگستری کرمانشاه خاطر نشان کرد: در همین کتاب زندگی‌بخش، خداوند از روح خود در انسان دمیده و دستور سجده فرشتگان را بر او می‌دهد و این همان مصداق «و لقد کرمنا بنی آدم» است.

به گفته این وکیل دادگستری، به‌واسطه این کرامت ذاتی و وجودی، انسان این قابلیت را یافته که همه چیز در اختیارش باشد و این همان کرامت انسانی است.

عدالت اسلامی بر حسب تکالیف زنان رعایت می‌شود

وی در خصوص وضعیت رعایت عدالت اسلامی در امور و حقوق زنان گفت: زن موجودی ناقص نیست، بلکه خلقت متفاوت زنان موجب داشتن و یا نداشتن حقوق متفاوت آن‌ها شده است.

وی ادامه داد: در ایران اسلامی هیچ محدودیتی در مال‌دار شدن زن وجود ندارد و زن یک فرشته از جنسی لطیف با عشق فراوان به زندگی، همسر و فرزند است که محبت مملو از این عشق را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهد و با رسیدن به کمالات، برابری‌های امکان‌پذیر را جایگزین نابرابری‌های اختیاری قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در تمامی قوانین اسلامی، برابری با تشابه متفاوت است، گفت: زن و مرد برحسب تکالیف خود از حقوقی متفاوت نسبت به هم برخوردارند و در تمامی قوانین و پرونده‌های اسلامی عدالت در مورد زنان برحسب تکالیفی که دارند رعایت می‌شود.

شیخی اظهار داشت: عدالت و آزادی که در غرب از جانب حقوق‌دانان و مدعیان آزادی به زنان اختصاص می‌یابد، تنها بر اساس نوع نگاه آنان بوده که زنان را نمادی برای پشت ویترین و یا کالا قلمداد می‌کنند که این نوع نگاه با قوانین اسلامی بسیار تفاوت دارد.

انتهای پیام/2700/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول