فاطمه شیخی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، بهمناسبت فرارسیدن سالروز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی گفت: بدیهی است که قوانین ایران و در رأس آنها قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کرامت را سرلوحه تنظیم خود قرار داده که ناشی از اعتقاد و باور نظام به اصول دین است.
وی اعلام کرد: نخستین و مهمترین وظیفه دولت اسلامی ایجاد زمینههای مساعد برای گسترش فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا بوده و قانون اساسی جمهوری اسلامی بر پایه کرامت دینی ایجاد شده است.
شیخی با تاکید بر اینکه هدف قانون اساسی در جمهوری اسلامی، ایجاد بستر مناسب برای رشد و اعتلای استعدادهای انسان با کرامت است، افزود: کرامت ذاتی انسان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین منبع پذیرفته شده است.
این وکیل پایه یک دادگستری کرمانشاه تصریح کرد: در تنظیم اصول متعدد، استفاده فراوان از این منبع را خواهیم دید و اصول 19، 20، 56 ، 107 و... مؤید این گفته است.
وی ادامه داد: این اصول مبتنی بر برابری همه مردم با هم از هر رنگ، زبان و نژادی است و تمامی افراد در هر جرمی که مرتکب شده باشند، از حمایتی یکسان در برابر قانون برخوردار هستند و در صورت عدم توانایی مالی، دولت مدافعی بهعنوان وکیل تسخیری در اختیار آنان قرار میدهد.
این استاد دانشگاه اعلام کرد: کرامت بهمعنای شرافت، سخاوت و عزیز دانسته شدن بهکار میرود و کرامت انسانی یعنی انسان به این دلیل که انسان است، به خودی خود دارای ارزش وجودی است.
وی اظهار داشت: از آنجا که انسانها در آفرینش خود با یکدیگر برابر هستند دارای تفاوتهایی نیز هستند، اما همین انسانهای برابر با اعتلای شخصیت وجودی خود میتوانند متفاوت شوند و یا بر ارزش خود افزوده و یا از آن بکاهند.
شیخی با تاکید بر اینکه کرامت انسانی موهبتی خدادادی است، افزود: کل عالم ناشی از اراده مطلق پروردگار بوده و در قرآن کریم گفته شده که تدبیر امر جهان مخصوص خداوند است.
وکیل پایه یک دادگستری کرمانشاه خاطر نشان کرد: در همین کتاب زندگیبخش، خداوند از روح خود در انسان دمیده و دستور سجده فرشتگان را بر او میدهد و این همان مصداق «و لقد کرمنا بنی آدم» است.
به گفته این وکیل دادگستری، بهواسطه این کرامت ذاتی و وجودی، انسان این قابلیت را یافته که همه چیز در اختیارش باشد و این همان کرامت انسانی است.
عدالت اسلامی بر حسب تکالیف زنان رعایت میشود
وی در خصوص وضعیت رعایت عدالت اسلامی در امور و حقوق زنان گفت: زن موجودی ناقص نیست، بلکه خلقت متفاوت زنان موجب داشتن و یا نداشتن حقوق متفاوت آنها شده است.
وی ادامه داد: در ایران اسلامی هیچ محدودیتی در مالدار شدن زن وجود ندارد و زن یک فرشته از جنسی لطیف با عشق فراوان به زندگی، همسر و فرزند است که محبت مملو از این عشق را سرلوحه زندگی خود قرار میدهد و با رسیدن به کمالات، برابریهای امکانپذیر را جایگزین نابرابریهای اختیاری قرار میدهد.
وی با تاکید بر اینکه در تمامی قوانین اسلامی، برابری با تشابه متفاوت است، گفت: زن و مرد برحسب تکالیف خود از حقوقی متفاوت نسبت به هم برخوردارند و در تمامی قوانین و پروندههای اسلامی عدالت در مورد زنان برحسب تکالیفی که دارند رعایت میشود.
شیخی اظهار داشت: عدالت و آزادی که در غرب از جانب حقوقدانان و مدعیان آزادی به زنان اختصاص مییابد، تنها بر اساس نوع نگاه آنان بوده که زنان را نمادی برای پشت ویترین و یا کالا قلمداد میکنند که این نوع نگاه با قوانین اسلامی بسیار تفاوت دارد.
انتهای پیام/2700/ب30/د1000