اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آوای ماه عسل نوای به‌ربانگ کردستان را حزین کرده است

به‌ربانگ عنوان ویژه‌برنامه‌ افطاری شبکه استانی کردستان است که این روزها به دلیل همزمانی زمان پخش آن با برنامه ماه عسل مورد بی‌مهری قرار گرفته و کمتر کسی موفق به دیدن آن شده است.

آوای ماه عسل نوای به‌ربانگ کردستان را حزین کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، امسال برای سومین سال پیاپی برنامه ویژه افطاری از شبکه کردستان پخش می‌شود که برنامه امسال با عنوان به‌ربانگ (در زبان کردی به معنای افطار است) در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای ویژه ایام ماه مبارک رمضان از شبکه استانی با طراحی آیتم‌هایی شامل آیینه، نامه‌ای به خدا، نان و حلوا، گفت‌وگو با مهمان؛ تولید و در حال پخش است.

در آیتم آیینه این ویژه‌برنامه از فردی خواسته می‌شود که جلوی یک آیینه تمام قد بنشیند و در خصوص اخلاق و رفتار مورد پسند و یا ناخوشایند فردی که در آیینه مشاهده می‌کند صحبت نماید.

اجرای آیتم نان و حلوا به یحیی امینی که نویسنده این برنامه نیز هست، سپرده شده است که در این بخش هر روز داستانی در رابطه با موضوعات مختلف در حوزه دینی و اجتماعی خوانده می‌شود.

به‌ربانگ خالی از خلاقیت است

عماد افتخاری یکی از منتقدان برنامه‌های رادیو و تلویزیون کردستان به خبرنگار فارس گفت: ویژه‌برنامه افطاری شبکه کردستان که با عنوان به‌ربانگ هر روز در این ماه مبارک پخش می‌شود برعکس برنامه‌های این چنین گفت‌وگو محوری در خدمت مخاطب نیست و پراکندگی موضوع در آن به وضوح قابل مشاهده است.

وی لازمه کسب موفقیت و دیده شدن هر برنامه ای داشتن شناخت درستی از مخاطب دانست و ادامه داد: تهیه کننده هر برنامه‌ای باید مخاطبان خود را به خوبی بشناسد و در همین راستا برنامه‌ی خود را پیش ببرد.

وی اضافه کرد: در شبکه استانی کردستان؛ برنامه در دست سازمان صداوسیمای استانی است و تهیه کننده در آن نقش کم‌رنگی دارد لذا سازمان وظیفه دارد که با درک درستی از مخاطب و شناخت خواسته‌ها و علاقه مردم برنامه‌هایی را به روی آنتن ببرد.

این منتقد خاطرنشان کرد: برنامه زنده خواه ناخواه دارای ضعف‌ها و مشکلاتی در حین اجرا خواهد شد به طوری‌که از 100 درصد 45 درصد برنامه دچار مشکل می‌شود.

افتخاری افزود: باید روی 65 درصد برنامه‌های زنده حساب باز کرد که لازمه موفقیت برنامه مربوط به قدرت مجری و سایر عوامل و دست‌اندرکاران است.

وی با بیان اینکه در به‌ربانگ تخصصی به برنامه پرداخته نشده است، بیان داشت: دکور برنامه واقعا تکراری ‌است و برای مخاطب جذابیتی ندارد.

این کارشناس عنوان کرد: مشکلات و ضعف‌هایی که در تصویر و کیفیت برنامه‌های شبکه استانی کردستان مشاهده می‌شود ناشی از کمبود امکانات لازم و در یک کلام این شبکه از لحاظ فنی در مضیقه است.

وی مقایسه به‌ربانگ با برنامه‌ای هم‌چون ماه‌عسل را قیاس مع‌الفارق خواند و ادامه داد: این دو برنامه از لحاظ کیفیت و بودجه قابل مقایسه نیستند، در برنامه ماه عسل تصویربرداران کاملا توجیه شدند و در خدمت موضوع برنامه هستند که این حاکی از قوت عوامل این برنامه است.

افتخاری برنامه‌ای همانند ماه عسل نتیجه 6 سال کار و تلاش گروهی عوامل سازنده آن خواند و اظهارداشت: گروه احسان علیخانی برای انتخاب موضوعات و مهمان‌های برنامه امسال دو سال تحقیق و پژوهش انجام دادند.

وی عنوان کرد: ویژه برنامه افطاری شبکه کردستان اکیپ مشخصی آن را جلو نمی‌برد لذا هر سال با نواقص فراوانی پخش می‌شود و موفق به جذب مخاطب زیادی هم نخواهد شد.

این منتقد یکی دیگر از ضعف‌های این برنامه را زمان پخش آن ذکر و خاطرنشان کرد: تقریبا همزمانی پخش به‌ربانگ با ماه عسل یکی از ضعف‌ها و دلایل عدم جذب مخاطب است چرا که این برنامه اصلا قدرت رقابت با ماه عسل را ندارد.

افتخاری اظهارداشت: متاسفانه به‌ربانگ هر روز در یک ساعت معینی پخش نمی‌شود لذا به این دلیل اگر تعداد محدودی هم مخاطب را در روزهای اول بدست آورد به تدریج آنها را نیز ازدست  داده است.

وی عنوان کرد: برنامه‌ به‌ربانگ جای اعلام تیترهای خبری هم چون حضور مردم در روز قدس نیست که آیتمی را در برنامه بیست و سوم خود به آن اختصاص دهد.

به گفته وی بین آیتم‌هایی که در به‌ربانگ پخش می‌شود با موضوع برنامه هیچ ارتباطی وجود ندارد و درکل این برنامه فاقد محور مشخصی برای جلو رفتن است.

وی عنوان کرد: سوالات مجری به‌ربانگ از پیش تعیین شده است و هیچ‌گونه کالبد شکافی در بحث و موضوع مطرح شده از سوی مهمان‌های برنامه انجام نمی‌دهد و بسیار کلیشه‌ای آن را اجرا می‌کند.

عماد افتخاری با بیان اینکه هیچ خلاقیتی در برنامه به‌ربانگ وجود ندارد، بیان داشت: اگر الهامی از برنامه‌ای هم گرفته می‌شود باید آن را از حالت کلیشه‌ای خارج کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌های این برنامه تکرار سخنان و چندبار پرسیدن سوالات مجری از مهمانان برنامه است، به عنوان مثال در برنامه بیست و چهارم که از یک خانواده قرآنی دعوت شده بود از پسر خانواده ابتدا پرسیده می‌شود اولین‌باری که اذان گفتی کی بود؟ و بازهم همین سوال را از مادر وی می‌پرسد، تا بدین وسیله صحت سخن وی را ثابت کند، که این به نوعی توهین به مهمان و مخاطبان است.

افتخاری بیان داشت: سخنان آغازین و پایانی مجری این برنامه در طول این 24 قسمتی که از آن گذشته کاملا تکراری است.

وی به نقاط قوت این برنامه هم اشاره‌ای کرد و گفت: پوشش محلی مجری و سایر افراد در آیتم‌های دیگر این برنامه و تکلم به زبان کردی از نقاط قوت به‌ربانگ محسوب می‌شود و امیدوارم اگر این برنامه سال دیگر نیز به روی آنتن رفت از همین امسال شروع به پژوهش و تحقیق در رابطه با موضوع برنامه و مهمان‌های آن کنند تا موفقیت لازم را در جذب مخاطب بدست بیاورند.

فرید آریانژاد اجرا و تهیه‌کنندگی برنامه‌های زیادی را در شبکه استانی کردستان برعهده داشته که از جمله آنها می‌توان به برنامه موج، خانه دوست، تا اوج اشاره کرد.

آریانژاد کار اجرا را از سال 81 با اجرای آیتم نمایشی برنامه‌ای در رده سنی کودک و فعالیت تهیه‌کنندگی خویش را نیز از سال 83 آغاز کرده است و امسال نیز اجرا، تهیه‌کنندگی و کارگردانی ویژه‌برنامه افطار با عنوان به‌ربانگ را بر روی آنتن شبکه استانی دارد.

به‌ربانگ برای جذب بیشتر مخاطب با احساسات مردم بازی نمی‌کند

فرید آریانژاد تهیه‌کننده،کارگردان و مجری برنامه به‌ربانگ به خبرنگار فارس گفت: ویژه‌برنامه به‌ربانگ با هدف ورود به مسائل اجتماعی هم‌چون تهاجم فرهنگی با نگاه دینی تولید شده است.

وی تصریح کرد: یکی از شاخصه‌ها و بحث‌های اساسی و مهم در برنامه‌های گفت‌وگو محوری هم‌چون به‌ربانگ اجرای آن است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد که به دلیل تجربه‌های قبلی که در زمینه اجرا داشتم این مسئولیت را خود برعهده گرفتم.

وی با اشاره به اینکه مهمان‌ها با نگاه به این‌که اتفاق عجیب و غریبی در زندگی آنها اتفاق افتاده باشد به این برنامه دعوت نشدند، تصریح کرد:  افرادی که ارزش‌های دینی در زندگی آنها تبدیل به شاخص و موفقیتی در زندگی آنها شده به این برنامه دعوت شدند.

آریانژاد ادامه داد: راننده تاکسی که در طول 10 سال حتی یک بار جریمه نشده است و این فرد خارج از مسائل مالی جریمه شدن را پایمال کردن حقوق دیگران و به نوعی برای خود گناه می‌دانست، به برنامه به‌ربانگ دعوت شد که این نگاه بیشتر در بین مردم نهادینه شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ هنرمندی حق بازی با احساسات مردم را ندارد، عنوان کرد: هنرمندان وظیفه دعوت مخاطب به تامل و تفکر را دارند نه اینکه اشک آنها را در بیاورند.

تهیه‌کننده برنامه به‌ربانگ خاطرنشان کرد: ملاک ما در این برنامه این نبوده که با نیت جذب مخاطب بیشتر با احساسات مردم بازی کنیم.

آریانژاد ادامه داد: پایه و اساس این برنامه دینی و اجتماعی است و آیتم‌های طراحی شده آن نیز در حول موضوع برنامه حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

وی اضافه کرد: آیتم نان و حلوا که کاملا بخشی معرفتی و مناسبتی و در ارتباط با موضوع برنامه است به عنوان نمونه در روزی که مهمان برنامه ورزشکاری قطع نخاعی بود به مطالبی در خصوص امید در زندگی  اختصاص داشت.

وی تصریح کرد: در آیتم آیینه هم افرادی را از مشاغل و صنعت‌های مختلف مقابل یک آیینه قرار داده می‌شوند تا در مورد خودشان صحبت و به نوعی خود را نقد کنند که در این بخش انتقاد آگاهانه و منصفانه نشان داده می‌شود.

آریانژاد در رابطه با آیتم نامه‌ای به خدا نیز اظهارداشت: در این بخش دعای هر روز ماه مبارک رمضان قرائت می‌شود.

وی اضافه کرد: تمام تلاش ما این بوده که به سمت و سوی نصیحت کردن نرویم و با طراحی و تولید بخش‌های مختلف و گفت‌وگو با مهمان برنامه مخاطب را بیش از پیش به ارتباط درست‌تر و عمیق‌تر با معبود سوق دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تهیه‌کننده هیچ نقشی در تعیین زمان پخش برنامه ندارد و این امر طبق جدول پخش برنامه‌ها که از سوی مرکز صدا و سیمای استان تعیین و برنامه‌ریزی شده است صورت می‌گیرد.

این تهیه‌کننده‌ کردستانی با بیان اینکه هیچ کدام از شبکه‌های استانی قدرت رقابت با برنامه‌های شبکه‌های سراسری را ندارند، تصریح کرد: از آنجا که در بحث رقابت با شبکه‌های سراسری، شبکه‌های استانی محکوم به شکست هستند، لذا هدف ما در تهیه برنامه به‌ربانگ نیز رقابت با شبکه‌های ملی نبوده است.

آریانژاد با اشاره به اینکه ویژه‌برنامه به‌ربانگ با شناخت از مخاطبان تهیه و تولید شده است،تصریح کرد: بسیارند مخاطبانی که ترجیح می‌دهند برنامه‌ای را که به زبان کردی تولید شده را مشاهده کنند.

وی جذب مخاطب را کار راحتی دانست و عنوان کرد: تاثیرگذاری برنامه بر مخاطبان است که کاری سخت و مهمی است.

وی یادآور شد: یک ماه قبل از شروع ماه مبارک رمضان کار تحقیقاتی در خصوص مهمانان برنامه از طریق واحد تحقیقات صدا و سیمای استان صورت گرفت.

تهیه‌کننده و کارگردان برنامه به‌ربانگ افزود: مهمانان به‌ربانگ یکی از وسایل شخصی خود را به این برنامه هدیه می‌کنند تا به مزایده گذاشته شود و سپس مبالغ جمع‌آوری شده از طرف مهمان‌ها و عوامل برنامه به کودکان بی‌سرپرست بهزیستی اهدا شود.

آریانژاد ادامه داد: این کار برای اولین‌ بار در برنامه‌های استانی انجام شده ولی متاسفانه تاکنون یک موسسه و یک بانک در استان اعلام آمادگی کردند که آنها نیز رقم پیشنهادی‌اشان بسیار کم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: عدم حمایت ادارات و سازمان‌ها و خیرین از این اقدام جای بسی تاسف است و انتظار می‌رود در این روزهای پایانی مسئولان بیشتر حمایت کنند.

وی با بیان اینکه بودجه تا حد زیادی مسیر برنامه‌ها را مشخص می‌کند، اظهارداشت: برنامه به‌ربانگ و ماه عسل از لحاظ سازمانی در یک رده قرار دارند هر دو گفت‌وگو محورند ولی از نظر بودجه این کجا و آن کجا.

مجری برنامه به‌بربانگ بزرگترین آرزوی شما چیست؟ آخرین سوالی است که  در هر قسمت از مهمان‌های برنامه پرسیده می‌شود و مهمان‌های برنامه در هر قسمتی با بیان آخرین آرزویشان بدرقه می‌شوند.

تهیه‌کننده و کارگردان برنامه به‌ربانگ نیز بزرگترین آرزوی خود را نگاه منصفانه داشتن به همه امور ذکر کرد و بیان داشت: امیدوارم خداوند آنقدر عزت نفس به همه ما عطا کند که مواظب آبروی یکدیگر باشیم.

برنامه‌ریزی درست و صحیح در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها همواره یکی از اصول اساسی موفقیت محسوب می‌شود و در برنامه‌های تلویزیونی به ویژه مناسبتی انتخاب زمان پخش مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که متاسفانه این مهم در شبکه استانی کردستان نادیده گرفته می‌شود.

============

گزارش از: چنور صادقی

============

انتهای پیام/79003/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول