اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام حسین دهنوی:

خودکشی در غرب بیشتر از کشورهای اسلامی است

یک کارشناس خانواده گفت: میزان خودکشی در کشورهای شیعی بسیار کمتر از دیگر کشورهای اسلامی جهان است.

خودکشی در غرب بیشتر از کشورهای اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام حسین دهنوی در همایش مهارت‌های زندگی در خانواده اسلامی که بعد از ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای بانوی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: میزان خودکشی در کشورهای غربی بسیار بیشتر از کشورهای دینی و اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دنیا به دو دسته دینی و غیر دینی تقسیم می‌شوند، افزود: کشورهای دینی به کشورهایی اطلاق می‌شود که مردم آن دین دارند و به کشورهای با ادیان ابراهیمی معروف هستند.

دهنوی اضافه کرد: دسته دیگر کشورهایی هستند که به کشورهای غیر ادیان ابراهیمی شهرت دارند مانند کشورهای خطه شرق آسیای دور که بودایی و برهمایی هستند.

وی با اشاره به بررسی های دورکیم، نویسنده کتاب «خودکشی» گفت: میزان خودکشی در کشورهای اسلامی کمتر از کشورهای غیر اسلامی است.

این کارشناس خانواده عنوان کرد: قطع یقین اگر کشورهای شیعه مانند ایران و عراق در این بررسی‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت، مشخص می‌شد که میزان خودکشی در کشورهای شیعه‌نشین به مراتب کمتر از دیگر کشورهای اسلامی است.

وی تصریح کرد: کسانی که دست به خودکشی می‌زنند اعتقادی به خداوند و بهشت رضوان ندارند، به همین دلیل در کشورهای غیردینی آمار خودکشی‌ها بالاتر بوده و هر روز در حال افزایش است.

دهنوی با بیان اینکه در دنیای غرب مردم به دلیل اعتقاد به مکتب اومانیسم به دو نکته توجه زیادی دارند، گفت: در دنیای غرب مردم همواره به دنبال لذت‌های مادی و دنیوی هستند زیرا مکتب اومانیسم مکتب لذات دنیوی بوده و انگیزه‌ای برای ایثار و از خود گذشتگی به پیروان خود معرفی نمی‌کند.

کارشناس خانواده افزود: بنابر این کسانی که پیرو این مکتب هستند چون انگیزه‌ای برای انجام کارهای خیر ندارند، هرگز به دنبال انجام کارهای خیر و نیکوکاری نیستند.

دهنوی بیان کرد: نکته دیگر اینکه اگر مصیبتی برای انسان‌های معتقد به مکتب اومانیسم رخ دهد، به سرعت دچار افسردگی شده و در بسیاری از موارد دست به خودکشی می‌زنند.

وی عنوان کرد: اما یک فرد مسلمان در شرایطی که به مصیبت و گرفتاری دچار شود، چون به دنیای پس از مرگ اعتقاد دارد سعی می‌کند آرامش خود را حفظ کرده و با توکل به خداوند متعال راهکار مناسبی برای حل مشکل خود پیدا کند.

دهنوی افزود: فرد مسلمان معتقد است تحمل رنج و بیماری که بر روی عارض می‌شود، قطع یقین اجر و پاداشی در دنیای باقی برای وی به همراه دارد.

این کارشناس خانواده با بیان اینکه توکل به خداوند متعال یکی از راه‌های رسیدن به آرامش در زندگی است، اظهار کرد: انسان‌هایی که در زندگی خود به خداوند متعال توکل می‌کنند، آرامش بیشتری را در زندگی تجربه می‌کنند.

دهنوی تصریح کرد: در آیات و روایات نیز تأکید زیادی به توکل بر خداوند متعال شده است به طوری که حضرت علی (ع) می‌فرماید: «یک ویژگی وجود دارد که اگر انسان به آن عمل کند قوی‌ترین انسان‌هاست و آن توکل بر خداوند است.»

وی با اشاره به نتایج آزمون عزت نفس کوپر اسمیت گفت: با بررسی نتایج این آزمون در یک جامعه آماری مشاهده شد 20 تا 60 درصد انسان‌ها به خاطر توکل به خداوند متعال آرامش دارند.

دهنوی با بیان اینکه توکل به ائمه اطهار (ع) یکی دیگر از راهکارهای رسیدن به آرامش در زندگی است، اظهار کرد: ارتباط با ائمه اطهار (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت آرامش عجیبی به زندگی مسلمانان شیعه می‌دهد.

این کارشناس خانواده افزود: شیعیان در شرایطی که دچار نقص و کمبودی در زندگی می‌شوند، با یادآوری مصیبت‌ها و رنج‌های ائمه اطهار (ع) مصیبت‌های خود را در برابر آن کوچک می‌شمارند و این طرز فکر و اعتقاد موجب افزایش آرامش در زندگی آنان می‌شود.

دهنوی اضافه کرد: یک مسلمان شیعه زمانی که مرتکب گناهی می‌شود و قصد توبه و بازگشت دارد، به شفاعت اهل بیت (ع) اعتقاد دارد و امیدوار به شفاعت ائمه اطهار (ع) در روز قیامت است که این امر نیز آرامش خاصی را در زندگی به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/77010/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول