اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی فیروزکوه:

انبارداری برگه زردآلو با شیوه نیمه‏صنعتی تا 5 سال افزایش می‏یابد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه گفت: بر اساس بررسی‏های انجام شده، انبارداری برگه زردآلو با شیوه نیمه‏صنعتی تا پنج سال افزایش می‏یابد.

انبارداری برگه زردآلو با شیوه نیمه‏صنعتی تا 5 سال افزایش می‏یابد

روح‏الله درویش‏خضری امروز در گفت‏وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس از شرق استان تهران از برگزاری کارگاه فرآوری محصول زردآلو و تولید برگه این محصول، به همت اداره ترویج و آموزش کشاورزی این نهاد در روستای مهاباد خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه افزود: این کارگاه آموزشی با حضور کشاورزان، بهره‏برداران بخش کشاورزی، باغداران و اهالی منطقه برگزار شد.

وی گفت: در این جلسه، روش‏های عمده و اصلی فراوری زردآلو با استفاده از نور خورشید و روش نیمه‎صنعتی آموزش داده شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه ادامه داد: در شیوه سنتی نخست، پس از برداشت محصول، زردآلوها را به صورت لپه درآورده و هسته‏های آنها را جدا می‏سازند.

وی اظهار داشت: سپس زردآلوها را روی پارچه‏های تمیز و در یک محیط پاک در مقابل نور خورشید قرار داده و بسته به شدت نور، حداقل یک هفته در فضای باز نگهداری می‏کنند.

درویش‏خضری تصریح کرد: در شیوه نیمه‎صنعتی با بکارگیری گاز گوگرد و استفاده حداقلی از آن، برگه زردآلو فرآوری می‏شود.

وی خاطرنشان کرد: در این روش پس از برداشت محصول، جعبه‏های میوه را در یک فضای محدود که کاملاً مسدود و ایزوله باشد روی هم چیده و مقداری گُل گوگرد را با توجه به حجم محصول و فضای در اختیار آتش زده و در پایین‏ترین سطح فضای موجود قرار می‏دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه اضافه کرد: به این ترتیب بوی گوگرد در فضا پیچیده، محوطه را ضدعفونی و گندزدایی کرده و رنگ طلایی به محصول می‏دهد.

وی بیان داشت: پس از 24 ساعت، زردآلوها را از اتاق خارج کرده و در فضای آزاد روبه‏روی آفتاب پخش و حداقل به مدت چهار روز نگهداری می‏کنند.

درویش‏خضری تصریح کرد: در این شیوه نسبت به شیوه نخست، رطوبت بیشتری در زردآلوها باقی مانده و تا چهار الی پنج سال قابلیت انبارداری پیدا می‏کنند.

وی با اشاره به سابقه فرآوری زردآلو و تولید برگه این محصول در شهرستان فیروزکوه، خاطرنشان کرد: سوابقی از فرآوری این محصول در زمان جنگ جهانی دوم و حضور روس‏ها در منطقه وجود دارد که هنوز کارگاه‏های قدیمی آنها موجود است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه یادآور شد: تولید برگه زردآلو یکی از ظرفیت‌های بالقوه منطقه است که از کشش قیمتی و تقاضای خوبی در بازار برخوردار است.

گزارش فارس حاکی است؛ منطقه جنوب شرق شهرستان فیروزکوه از روستای محمودآباد تا مهاباد و دهستان حبله‏رود، عمده مناطق تولید و کشت زردآلو است.

انتهای پیام/2568/ق30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول