اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

شناخت الگو در جامعه شرط رسیدن به کمال فضایل اخلاقی است

استاد حوزه علمیه قم گفت: شناخت الگو در جامعه و محبت مرید به مراد شرط رسیدن به کمال فضایل اخلاقی است.

شناخت الگو در جامعه شرط رسیدن به کمال فضایل اخلاقی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حجت‎الاسلام احمد صالحی خوانساری ظهر امروز در جمع کارکنان سپاه این استان اظهار کرد: بحث اخلاق و اینکه از چه راهی باید به فضایل اخلاقی رسید، یک بحث عرفانی است که بین عرفا و علمای اخلاق در تعریف آن اختلافاتی وجود دارد.

وی افزود: بعضی معتقدند، اخلاق و فضایل از مقوله علم است، که این نظریه افلاطونی است و ریشه در دین حضرت موسی و سرزمین یونان دارد.

صالحی خوانساری گفت: عده‌ای دیگر اعتقاد دارند، کمال و فضایل از مقوله عقل است و این سخن ارسطو است که شاگرد افلاطون بوده و می‌گوید" با کامل شدن عقل، اخلاق نیز کامل می‌شود."

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در پاسخ این گروه باید گفت؛ عقل برای انسان معیار است و خدا به اندازه عقل هر شخص در دنیا به او تکلیف می‌دهد و در آخرت نیز به همان میزان محاکمه می‌کند.

وی افزود: بعضی دانشمندان، کمال اخلاقی را نشأت گرفته از ندای درون می‎دانند، که در لفظ عجم و فارسی به وجدان و در قرآن کریم از آن به نام نفس لوّامه تعبیر می‌شود.

صالحی خوانساری تصریح کرد: اهل معرفت می‌گویند، اگر ضمیر باطن را زنده نگه دارید، فضایل پیدا می‌کنید و اخلاقتان رشد می‌کند.

وی، با اشاره به نظر مادی گراها در زمینه فضایل اخلاقی، گفت: هگل، اعتقاد دارد، هر کس مقررات جامعه را رعایت کند انسان کاملی است.

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به نظریات دو دانشمند بزرگ اسلامی در مدت زمانی 200 و 400 سال پیش اظهار داشت: فیض کاشانی و ملامهدی نراقی، اعتقاد دارند، حرف افلاطونی درست است زیرا علم لازم است و حرف ارسطو نیز صددرصد درست است چون عقل ضروری است و حرف عرفا را نیز قبول دارند به دلیل اینکه از باطن صحبت می‌کنند.

وی در ادامه به سخنان و نظریات علامه شهید مرتضی مطهری و استاد ایشان علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان اشاره کرد و گفت: طرفداران علم، عقل و باطن حرفشان خوب است، اما راهشان گردنه و خطر دارد.

صالحی خوانساری با تَأسی از نظریات علامه طباطبایی افزود: باید با قدرت علم و عقل، در جامعه بگردیم و اسوه و الگویی پیدا کنیم تا به واسطه نزدیکی و محبت و ارادت به آن الگو، از فضایل اخلاقی بهره‌مند شویم.

استاد حوزه و دانشگاه، لازمه مراد و مریدی را کسب خلق و خوی مراد دانست و به نقل از شهید مطهری تصریح کرد: کمال و فضایل از مقوله ارادت است و به همین دلیل، در سوره مبارکه شوری، آمده است؛ پیامبر از امت هیچ اجر و مزدی نمی‌خواهد به جزء دوستی و محبت اهل بیت را.

وی گفت: انسان دو جنبه شخص و شخصیت دارد که شخصیت انسان به اخلاق است و آن بُعد روحانی وی است.

صالحی خوانساری، اظهار داشت: هر کس محبت به اهل بیت داشته باشد و آنگونه می‎شود که آن بزرگواران هستند، یعنی ارادت به علی، فاطمه و حسین(ع)، انسان را علی گونه، فاطمه گونه و حسین گونه می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه، در پایان به تشریح هفت نفس وجود انسان از منظر قرآن پرداخت و گفت: نفس اماره، مسوله، لوامه، ملهمه، مطمئنّه، راضیه و مرضیه از جمله این نفس‎ها در وجود انسان هستند که با نگهداشتن نفس لوامه، ملهمه، مطمئنه و راضیه می‌توانیم به مقام نفس مرضیه یعنی رضایت خداوند از بنده نایل شویم و در آخرت به قربت الهی برسیم.

انتهای پیام/68001/صا30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول