به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حجتالاسلام احمد صالحی خوانساری ظهر امروز در جمع کارکنان سپاه این استان اظهار کرد: بحث اخلاق و اینکه از چه راهی باید به فضایل اخلاقی رسید، یک بحث عرفانی است که بین عرفا و علمای اخلاق در تعریف آن اختلافاتی وجود دارد.
وی افزود: بعضی معتقدند، اخلاق و فضایل از مقوله علم است، که این نظریه افلاطونی است و ریشه در دین حضرت موسی و سرزمین یونان دارد.
صالحی خوانساری گفت: عدهای دیگر اعتقاد دارند، کمال و فضایل از مقوله عقل است و این سخن ارسطو است که شاگرد افلاطون بوده و میگوید" با کامل شدن عقل، اخلاق نیز کامل میشود."
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در پاسخ این گروه باید گفت؛ عقل برای انسان معیار است و خدا به اندازه عقل هر شخص در دنیا به او تکلیف میدهد و در آخرت نیز به همان میزان محاکمه میکند.
وی افزود: بعضی دانشمندان، کمال اخلاقی را نشأت گرفته از ندای درون میدانند، که در لفظ عجم و فارسی به وجدان و در قرآن کریم از آن به نام نفس لوّامه تعبیر میشود.
صالحی خوانساری تصریح کرد: اهل معرفت میگویند، اگر ضمیر باطن را زنده نگه دارید، فضایل پیدا میکنید و اخلاقتان رشد میکند.
وی، با اشاره به نظر مادی گراها در زمینه فضایل اخلاقی، گفت: هگل، اعتقاد دارد، هر کس مقررات جامعه را رعایت کند انسان کاملی است.
استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به نظریات دو دانشمند بزرگ اسلامی در مدت زمانی 200 و 400 سال پیش اظهار داشت: فیض کاشانی و ملامهدی نراقی، اعتقاد دارند، حرف افلاطونی درست است زیرا علم لازم است و حرف ارسطو نیز صددرصد درست است چون عقل ضروری است و حرف عرفا را نیز قبول دارند به دلیل اینکه از باطن صحبت میکنند.
وی در ادامه به سخنان و نظریات علامه شهید مرتضی مطهری و استاد ایشان علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان اشاره کرد و گفت: طرفداران علم، عقل و باطن حرفشان خوب است، اما راهشان گردنه و خطر دارد.
صالحی خوانساری با تَأسی از نظریات علامه طباطبایی افزود: باید با قدرت علم و عقل، در جامعه بگردیم و اسوه و الگویی پیدا کنیم تا به واسطه نزدیکی و محبت و ارادت به آن الگو، از فضایل اخلاقی بهرهمند شویم.
استاد حوزه و دانشگاه، لازمه مراد و مریدی را کسب خلق و خوی مراد دانست و به نقل از شهید مطهری تصریح کرد: کمال و فضایل از مقوله ارادت است و به همین دلیل، در سوره مبارکه شوری، آمده است؛ پیامبر از امت هیچ اجر و مزدی نمیخواهد به جزء دوستی و محبت اهل بیت را.
وی گفت: انسان دو جنبه شخص و شخصیت دارد که شخصیت انسان به اخلاق است و آن بُعد روحانی وی است.
صالحی خوانساری، اظهار داشت: هر کس محبت به اهل بیت داشته باشد و آنگونه میشود که آن بزرگواران هستند، یعنی ارادت به علی، فاطمه و حسین(ع)، انسان را علی گونه، فاطمه گونه و حسین گونه میکند.
استاد حوزه و دانشگاه، در پایان به تشریح هفت نفس وجود انسان از منظر قرآن پرداخت و گفت: نفس اماره، مسوله، لوامه، ملهمه، مطمئنّه، راضیه و مرضیه از جمله این نفسها در وجود انسان هستند که با نگهداشتن نفس لوامه، ملهمه، مطمئنه و راضیه میتوانیم به مقام نفس مرضیه یعنی رضایت خداوند از بنده نایل شویم و در آخرت به قربت الهی برسیم.
انتهای پیام/68001/صا30/پ3003