اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

63 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفتند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: درحال حاضر، 63 هزار و 339 هکتار از اراضی زراعی و باغی استان، زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته‌اند.

63 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفتند

به گزارش خبرگزاری فارس از بستان‌آباد، مسعود محمدیان صبح امروز در بازدید از طرح آبیاری تحت فشار روستای کردکندی از توابع شهرستان بستان‌آباد، با اشاره به اهمیت منابع آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: ارتقای کارآیی و مصرف آب در بخش کشاورزی نیازمند شناسایی صحیح از منابع موجود است و محدودیت منابع آبی کشور باعث شده تا بخش کشاورزی به عنوان عمده مصرف‌کننده منابع آبی با کمبود آب جهت تولید محصول روبه‌رو باشد.

وی با تاکید به اینکه با توجه به امکان کنترل بالای حجم آب آبیاری در سیستم اعمال مدیریت‌ آبیاری تحت فشار از دقت بالایی برخوردار می‌شود، افزود: حمایت از بهره‌برداران برای نصب سیستم‌های هوشمند در چاه‌های کشاورزی در اولویت سازمان بوده و افزایش تسهیلات مربوط به توسعه آبیاری نوین، می‌تواند روند بهره‌وری از منابع تولید را بهبود بخشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به چالش‌های موجود در بخش کشاورزی در حال حاضر، مهمترین چالش این بخش افزایش بهره‌وری آب و تولید محصول بیشتر با استفاده از مدیریت آب است و آبیاری تحت فشار تکنیکی است که مصرف آب در کشاورزی را بهبود و ارتقا می‌بخشد.

محمدیان با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی از مناطق کم آب کشور بوده و در سال‌های اخیر با بروز خشکسالی‌های پی در پی دچار کم آبی شدید شده است، ادامه داد: همین امر باعث شده تا بهره‌برداران متوجه اهمیت آبیاری مدرن شده و تلاش کنند تا با استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار بتوانند مشکل کم آبی را کاهش دهند و در این راه موفقیت‌های قابل توجهی نیز حاصل آمده است زیرا، با اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، نه تنها تنش آبی مرتفع شده بلکه در بعضی موارد افزایش سطح زیر کشت را نیز به دنبال داشته و در سال جاری نیز 5 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان با تامین اعتبارات لازم، زیرپوشش آبیاری نوین قرار خواهد گرفت.

براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، سامانه‌های مدرن آبیاری در کشور از سال 84 تا پایان اردیبهشت ماه 92 در مجموع 803 هزار هکتار با میانگین سالانه بیش از 100 هزار هکتار و از نیمه دوم سال 88 تا اردیبهشت ماه 92 بیش از 512 هزار هکتار با متوسط عملکرد سالانه بیش از 128 هزار هکتار اجرا شده که آذربایجان‌شرقی طی سال‌های 90 و 91 رتبه اول را در اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار به دست آورده است، هم‌اکنون 85 درصد هزینه اجرای طرح آبیاری تحت فشار به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود که این پشتیبانی خوبی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/60001/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول