اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان:

60 درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد اصفهان فرسوده‌اند

رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان گفت: با وجود اینکه عمر مفید یک موتورسیکلت حدود 10 سال است، اما بیشتر موتورسیکلت‌ها پس از پنج سال دچار فرسودگی می‌شوند در حالی که در اصفهان نیز 60 درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد فرسوده هستند.

60 درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد اصفهان فرسوده‌اند

جمشید جمشیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد معاینه فنی موتورسیکلت‌ در اصفهان اظهار داشت: یک سری تجهیزات برای مراکز معاینه فنی موتورسیکلت در اصفهان لازم است که باید از طریق وزارت کشور تهیه شود، در حالی که در شهر بزرگ تهران این امکانات فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در اصفهان چهار مرکز معاینه موتورسیکلت و نیز یک مرکز در شهرک آزمایش وجود دارد که تجهیزات ندارد، افزود: مشکلات موتورسیکلت‌ها به مراتب بیشتر خودرو است، چرا که آلودگی زیادی سطح شهر ایجاد می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در سال 82 تولید موتورسیکلت ممنوع شده و موتور دو زمانه تولید نمی‌شود، ادامه داد: در حال حاضر موتور چهار زمانه نیز از کشورهای همچون چین، پاکستان و هند وارد می‌شود که البته کیفیت و آلیاژ مناسبی ندارد.

این مسئول با بیان اینکه عمر مفید یک  موتورسیکلت ده سال است، اما به طور عمده موتورسیکلت زودتر و پس از پنج سال فرسوده می‌شود، گفت: در اصفهان 500 هزار دستگاه موتورسیکلت و 920 هزار دستگاه خودروی سبک سواری و وانت تردد دارند.

جمشیدیان با بیان اینکه بیشتر موتورهای در حال تردد نو نیستند و 60 درصد موتورها در عمل فرسوده محسوب می‌شوند، افزود: هر چند طبق استاندارد خیلی از موتورها کمتر از 10 سال عمر دارند، اما این استاندارد پاسخگو نیست و در عمل دچار روغن‌سوزی می‌شوند.

وی ادامه داد: مشاهده می‌شود که صاحبان موتورسیکلت با ریختن روغن داخل بنزین، موتور چهار زمانه را به موتور دو زمانه تبدیل می‌کنند و توجیه خود را خشک بودن بنزین و ریختن روغن برای رفع خشکی طرح می‌کنند و این در حالی است که روغن درجه احتراق بالا دارد و با مخلوط هوا و سوخت سوختنی و نیز ذرات معلق روغن و دوده رسوب و منجر به آسیب در محفظه موتور و در نهایت نیاز به تعمیر برای موتور پیدا می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان با بیان اینکه این ذرات در هوا منتشر و از طریق تنفس وارد دستگاه گوارش می‌شود، گفت: این حرکت نوعی جنایت است چرا که بعداً سبب انواع بیماری‌های سرطان می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: اصفهان رتبه نخست سرطان در اصفهان را دارد و تقصیر این بخش بر عهده کسانی است که غیرمسئولانه اقدام به دستکاری خودرو و موتورسیکلت خود به خصوص خودروهای گازسوز می‌کنند.

جمشیدیان متذکر شد: اخیراً دستگاه افزاینده قدرت موتور در خودروهای گازسوز دیده شده است که موادی را داخل آن می‌ریزند که آسیب جدی فنی به خودرو و نیز دستگاه کاتالیست می‌زند و این در حالی است که این خودروها منواکسیدکربن ایجاد و سلامت انسان را به خطر می‌اندازند.

وی در پایان اذعان داشت: بسیاری از رانندگانی که پشت چراغ قرمز منتظر می‌مانند همین نشتی‌های خودروها و نیز موتورسیکلت‌ها را تنفس و دچار بیمارهای گوارشی، خونی و تنفسی می‌شوند.

انتهای پیام/63012/ن30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول