اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

یک فعال سیاسی ترکیه در گفت‌وگو با فارس:

اردوغان درک کند کودتاگران در مصر متحد ترکیه در سوریه هستند

یکی از فعالان سیاسی ترکیه تصریح کرد ترکیه باید درک کند کسانی که در مصر کودتا به راه انداختند، همان‌هایی هستند که در سوریه متحد ترکیه به شمار می‌روند.

اردوغان درک کند کودتاگران در مصر متحد ترکیه در سوریه هستند

دوغان اوزلوک رئیس اتحادیه همبستگی کارکنان آموزشی علمی ترکیه و یکی از سرنشینان کشتی ماوی مرمره در سال 2010 که مورد شبیخون کماندوهای رژیم صهیونیستی قرار گرفت، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ترکیه، به تشریح سیاست های داخلی و خارجی دولت اردوغان در دوران اخیر پرداخت.

اوزلوک درباره بحران سوریه تصریح کرد نگرانی آمریکا، ناتو، غرب و دولت های دست نشانده آنان از جمله عربستان سعودی، قطر و امارات متحد عربی آزادی مردم سوریه نیست.

ترکیه مرزهای خود را مقابل هر نوع فعالیت تروریستی باز کرد

اوزلوک درباره سیاست خارجی دولت اردوغان اظهارداشت: قرار گرفتن دولت آنکارا در پیشانی سیاست های دنبال شده در قبال سوریه و مصر امر عجیب و غریبی نیست، بلکه مهم این است که بدانیم دولت اردوغان سیاست خارجی خود را حول کدام محور دنبال می کند.

 

وی افزود: دولت اردوغان در ابتدای کار با طرح سیاست صفر کردن مشکلات با همسایگان در عرصه سیاست خارجی حرکت و گفتمان خوبی را آغاز کرد. سوریه قبل از آغاز بحران مرکز مقاومت و گروه های مقاومت نظیر حزب اله و حماس و جهاد اسلامی فلسطین بود و سوریه دارای محور مقاومتی بود که در مقابل اسرائیل و رژیم های سرسپرده عربی منطقه ایجاد شده و در کنار ایران قرار داشت و دارد.

این مقام ترکیه‌ای تصریح کرد: متاسفانه ترکیه در باره سوریه در کنار محور آمریکا و ناتو قرار گرفت و سیاست خارجی خود را بر این اساس استوار کرد. ترکیه به طرز غیرمسئولانه ای مرزهای خود را به روی کلیه سرویس های اطلاعاتی و همه گونه سلاح و تروریست باز نمود. این امر نه تنها به جلوگیری از خونریزی در سوریه کمک نکرد، بلکه برعکس باعث تشدید آن شد. این امر باعث شد تا مخالفان مسلح آلت دست آمریکا و ناتو شوند و در نتیجه سوریه را به بحران کشاند.

اوزلوک تصریح کرد: ترکیه باید این نکته را خوب بداند کسانی که در مصر کودتا به راه انداختند، همان هایی هستند که در سوریه متحد ترکیه هستند. این خود یک تضاد است که این عده در یک جا کودتاگر و در جای دیگر انقلابی باشند.

ممنوعیت حجاب در ترکیه کماکان ادامه دارد

این فعال سیاسی ترک در بخش دیگری از اظهارات خود درباره عملکرد دولت اسلامگرای اردوغان در قبال مسئله حجاب اسلامی نیز گفت: دولت اردوغان در سال های اخیر نه تنها اصلاحیه ای قانونی در راستای رفع ممنوعیت حجاب اعمال نکرد، بلکه با بخشنامه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس را تحکیم بخشید. به هر حال ممنوعیت حجاب در ترکیه در دوران دولت اردوغان به طور رسمی ادامه دارد.

مشارکت ترکیه با غرب در اشغال افغانستان

اوزلوک در مورد سیاست دولت اردوغان در قبال خاورمیانه و کل منطقه نیز با اشاره به اینکه سیاست آنکارا در قبال بحران سوریه بخشی از این سیاست کلی است در ادامه افزود: دولت اردوغان می توانست ترکیه را از محور آمریکا، ناتو و غرب خارج سازد، ولی با اجازه استقرار سپر موشکی ناتو در مالاتیا و موشک های پاتریوت در مرز سوریه و نیز وجود بیش از چهل پایگاه علنی و مخفی ناتو در خاک ترکیه عملا هیچ سیاست خارجی مستقلی در قبال خاورمیانه ندارد. در حال حاضر ترکیه به همراه ناتو در اشغال خاک افغانستان مشارکت می کند.

سپر موشکی ناتو در ترکیه علیه ایران و کشورهای اسلامی است

وی افزود: مقامات دولت اردوغان با افتخار از تبدیل ترکیه از مشارکت استراتژیک با آمریکا به مشارکت مدل شدن ترکیه برای کشورهای منطقه سخن می گویند. هر چند برخی اوقات آنکارا با تل آویو تنش هایی داشته ولی این امر هرگز به منزله تغییر محور نبوده است. روابط ترکیه با ایران نیز علیرغم اینکه در مقایسه با دولت های قبلی آنکارا بهتر بوده ولی فراز و نشیب هایی داشته است.

 

وی تصریح کرد: ترکیه از یک سو در مسئله هسته ای به همراه برزیل از ایران دفاع کرد و از سوی دیگر با استقرار سپر موشکی ناتو که عملا تهدیدی علیه ایران و سایر کشورهای اسلامی و حرکت های اسلامی بشمار می رود، موافقت کرد. اما هم ترکیه و هم ایران باید بدانند که تا زمانی که در قبال مسائل منطقه منجمله سوریه به اتفاق یکدیگر حرکت نکنند، هر دو کشور بازنده بوده و برنده این روند امپریالیسم غرب خواهد بود.

تجزیه حزب عدالت و توسعه اردوغان اجتناب ناپذیر است

اوزلوک در خاتمه اظهارات خود به سرنوشت حزب حاکم عدالت و توسعه اشاره کرد و گفت: از منظر طرفداران، حزب عدالت و توسعه یعنی رجب طیب اردوغان! که این امر یک مسئله جدی تلقی می شود. این حزب در واقع تلفیقی از راست و چپ و لائیک و لیبرال و محافظه کار و اسلامگرایان است و تنها چیزی که این اتحاد را یکپارچه نگه داشته پول و قدرت است. به همین دلیل تجزیه این حزب اجتناب ناپذیر است. البته فکر نمی کنم این اتفاق در کوتاه مدت بیافتد. اما بهر حال در انتخابات بعدی برخی جدایی ها رخ خواهد داد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول