اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی:

شرکت در راهپیمایی روز قدس واجب است

یکی از مراجع تقلید قم گفت: همه مردان و زنان باید به عنوان یک فریضه در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده و بدانند در نامه اعمال آنها یک کار خیر ثبت خواهد شد.

شرکت در راهپیمایی روز قدس واجب است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در جمع زائران و نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به فرا رسیدن روز قدس تصریح کرد: روز قدس روز بسیار مهمی در تاریخ اسلام به شمار می‌رود و نام‌گذاری این روز ابتکاری بسیار حساب شده از سوی امام راحل در مقابل اسرائیل غاصب است.

وی با تاکید بر اینکه روز قدس خاری در چشم اسرائیل است بیان کرد: هر سال که راهپیمایی‌ در آخرین جمعه ماه رمضان در کشورهای مختلف اسلامی انجام می‌شود برای اسرائیل و حامیان آن روز عزا است.

این مرجع تقلید با اشاره به دو فایده برپایی راهپیمایی روز قدس تاکید کرد: فایده نخست این است که مسئله قدس با برگزاری راهپیمایی این روز به فراموشی سپرده نمی‌شود. بسیاری از دولت‌های ظالم و ستمگر وقتی ظلمی می‌کنند می‌گویند باید از گذشت زمان استفاده کرده و به تدریج مسئله را به فراموشی بسپارند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: با راهپیمایی روز قدس هر سال بار دیگر ملت مسلمان دنیا به یاد این می‌افتند که قبله اول در چنگال اسرائیل است و هر سال خون تازه‌ای در رگ‌های این مسئله جریان یافته و نسل بعد فراموش نمی‌کنند که «القدس لنا» و بالاخره باید قدس روزی از چنگال اسرائیل آزاد شود.

وی با اشاره به اینکه فایده دوم راهپیمایی روز قدس وحدت مسلمین است ادامه داد: همه مسلمانان بدون استثنا اعم از عرب و عجم می‌دانند که قدس قبله اول مسلمین دنیا بوده و برای آن اهمیت قائل هستند و همه این سرزمین را سرزمینی اسلامی می‌دانند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: وقتی روز قدس فرا می‌رسد فریاد مرگ بر اسرائیل بلند می‌شود و راهپیمایی روز قدس پشت اسرائیل را می‌لرزاند.

وی تصریح کرد: همه مردان و زنان باید به عنوان یک فریضه در این راهپیمایی شرکت کرده و بدانند در نامه اعمال آنها یک کار خیر ثبت خواهد شد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در زمان جاهلیت سنت‌های بسیاری وجود داشت بیان کرد: برخی از سنت‌ها صحیح بوده و برخی از سنت‌ها بد بود ولی این امکان وجود داشت که آنها را تغییر شکل داد و اصلاح کرد؛ برخی از سنت‌ها نیز از پایه غلط بود که اسلام با آنها مقابله کرد.

وی با اشاره به پنج سنتی که عبدالمطلب آن را پایه گذاشت و به تایید اسلام رسید، گفت: برخی معتقدند عبدالمطلب جزو اوصیا حضرت عیسی(ع) بوده است و برخی دیگر به این مسئله عقیده ندارند ولی در هر حال ایشان مرد صالح و بزرگواری بوده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این پنج سنت گفت: نخستین سنت این بود که زنِ پدر برای پسر حرام است و اگر زنِ پدر مطلقه شده و از پدر جدا شد پسر نمی‌تواند با او ازدواج کند و این مسئله به تایید اسلام رسید.

وی گفت: سنت دوم دیه قتل بود و عبدالمطلب برای اینکه قتل کمتر شود 100 شتر را به عنوان دیه مطرح کرد که به نرخ امروز 150 میلیون تومان می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم سنت سوم را طواف خانه خدا عنوان کرد و گفت: مشخص نبود که چند دور باید گرد خانه خدا طواف کرد که عبدالمطلب هفت دور را معین کرد و این میزان به تایید اسلام رسید.

وی بیان کرد: همچنین عبدالمطلب گنجی پیدا کرد و گفت باید هر کسی گنجی پیدا کرد خمس آن را به نیازمندان بپردازد و اسلام این مسئله را نیز تایید کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه عبدالمطلب زمزم را سقایة الحاج قرار داد گفت: او زمزم را وسیله سیراب کردن حاجیان قرار داد و اسلام نیز نامی که عبدالمطلب بر زمزم گذاشته بود را پذیرفت.

وی با بیان اینکه اسلام در هر کجا که سنت خوبی را دیده آن را تایید کرده و برخی از سنت‌ها را نیز اصلاح کرده است گفت: مسئله شوم بودن زن یکی از این سنت‌ها بود و در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام آمده است خانم بدقدم و شوم زنی است که مهریه سنگینی داشته و پرخرج باشد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: دسته سوم سنت‌هایی کاملا غلط بود و اسلام شدیداً با این سنت‌ها مبارزه کرد و تا آخر ایستاد.

انتهای پیام/2258/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول