اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مدیر سابق مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه بغداد در گفت‌وگو با فارس:

روز قدس روز چنگ زدن به مقدسات اسلامی است

مدیر سابق مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه بغداد، انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای نامگذاری روز جهانی قدس را یک ابتکار بی‌نظیر خواند و تصریح کرد: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان روز چنگ زدن به مقدسات و ارزش‌های اسلامی از طریق همدلی و وحدت اسلامی است.

روز قدس روز چنگ زدن به مقدسات اسلامی است

«ستار جابر الجابری» مدیر سابق مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه بغداد در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با بیان اینکه امت مسلمان در آخر ماه مبارک رمضان بیش از هر زمان دیگر به خدا نزدیک می‌شوند اظهار داشت: امام خمینی (ره) به خوبی می‌دانست که چنانچه دل‌های امت اسلام به یکدیگر نزدیک شود قادر است در سایه وحدت و همدلی به همه مقدسات و ارزش‌های اسلامی چنگ زده و به این وسیله وحدت اسلام و مسلمین را در معرض دید جهانیان بگذارند.

وی از ماه مبارک رمضان با عنوان ماه بازگشت دل‌های مردم و مومنان به سمت خدا یاد کرد و گفت: دل‌های مردم و مومنان در این ماه پاک و زلال شده و هر چه به انتهای این ماه می‌رسند عبادت‌های آنها قدرت و اتحاد بیشتری به خود می‌گیرد و این مساله به خوبی از فلسفه نامگذاری روز جهانی قدس از سوی حضرت امام خمینی (ره) پرده بر می‌دارد.

مدیر سابق مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه بغداد با بیان اینکه نامگذاری روز جهانی قدس از درایت و حکمت رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حکایت دارد تصریح کرد: چنانچه هر روز دیگری به جای آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای روز جهانی قدس تعیین می‌شد هیچ گاه نمی‌توانست تاثیر کنونی را داشته باشد زیرا ماه مبارک رمضان ماه برقراری وحدت و همدلی بین امت اسلام است؛ از این رو تنها زمانی بود که می‌توانست توجه جهانیان را به سمت قضیه مرکزی جهان اسلام معطوف ساخته و این مساله را در صدر اولویت‌های امت اسلامی قرار دهد.

الجابری در ادامه روز جهانی قدس امسال را با وقوع برخی تحولات در منطقه خاورمیانه مصادف دانست و تصریح کرد: در حالی به مناسبت روز جهانی قدس و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم که منطقه خاورمیانه در حال تجربه تحولات گوناگونی مانند تحولات سوریه، مصر و برخی تحرکات آمریکایی مانند فعالسازی روند سازش در منطقه است.

وی از روند سازش به عنوان یک روند محکوم به شکست نام برد و تاکید کرد: روند سازش روندی است که شکست و ناکامی آن برای همگان به اثبات رسیده و ملت فلسطین نیز همواره مخالفت کامل خود را با این روند اعلام کرده است.

مدیر سابق مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه بغداد، روز جهانی قدس را روز قرار گرفتن آرمان فلسطین در صدر اولویت‌های مسلمانان سراسر جهان اسلام عنوان کرد و گفت: روز جهانی قدس یکی از مهمترین مناسبت‌های جهان اسلام و همچنین روز یادآوری موضوع ضرورت رویارویی با دشمن صهیونیستی و تلاش برای آزادسازی نخستین قبله مسلمانان از چنگ صهیونیسم و استکبار جهانی است.

الجابری با تاکید بر اینکه آرمان فلسطین مساله مرکزی جهان اسلام است خاطر نشان کرد: امام (ره) با نامگذاری روز جهانی قدس به دنبال این بود که آرمان فلسطین را در افکار و اذهان ملت‌های مسلمان تثبیت کند تا ملت‌های مسلمانان در هر زمان و مکانی قطب‌نمای خود را به سمت قدس شریف و مسجدالاقصی تنظیم کنند.

وی برگزاری روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را دارای اهمیت ویژه توصیف کرد و توضیح داد: روز جهانی قدس موجب شده است همه ملت‌های مسلمان هر ساله این روز را گرامی بدارند و به طور قطع و یقین اگر نامگذاری روز جهانی قدس نبود شاید موضوع و آرمان قدس تا کنون به یک مساله فراموش شده تبدیل می‌شد.

مدیر سابق مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه بغداد در ادامه خاطر نشان کرد: ما هر ساله شاهدیم که بدخواهان امت اسلامی از هیچ تلاشی برای فتنه‌گری و اختلاف‌انگیزی بین شیعه و سنی دریغ نمی‌کنند؛ اما ما به عنوان ملت‌های مسلمان می‌توانیم در روز جهانی قدس با چنگ زدن به آرمان فلسطین با اتحاد و همدلی دست در دست یکدیگر گذاشته و نخستین قبله مسلمانان را از اشغال‌گری صهیونیست‌ها آزاد سازیم.

الجابری با بیان اینکه همه جنگ‌ها و فتنه‌های جهان اسلام ساخته و پرداخته استعمار غربی، امپریالیسم و استکبار جهانی است اظهار داشت: همه این قدرت‌ها تا کنون از هیچ تلاشی برای ضربه زدن و ایجاد شکاف در جامعه اسلامی دریغ نکرده‌اند؛ به عنوان مثال آنچه که امروز در سوریه رخ می‌دهد توطئه بزرگی است که ضربه زدن به سوریه به عنوان یکی از حلقه‌های محور مقاومت را سرلوحه کارهای خود قرار داده است.

وی از سوریه به عنوان یک جبهه مجاهد در رویارویی با دشمن صهیونیستی نام برد و تاکید کرد: سوریه  امروزه مورد هدف استکبار جهانی، رژیم صهیونیستی و متحدانش قرار گرفته است؛ اما این قدرت‌های استکباری نه تنها سوریه را هدف قرار داده بلکه همه امت‌های مسلمان را هدف قرار می‌دهند تا به این وسیله نسبت به تضعیف امت‌های اسلامی اقدام کنند.

مدیر سابق مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه بغداد با تاکید بر اینکه استعمار، امپریالیسم، صهیونیسم جهانی و آمریکا همگی به دنبال شکستن اراده ملت‌ها هستند خاطر نشان کرد: این قدرت‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا با فتنه‌انگیزی در میان ملت‌های مسلمان آنان را در جنگ‌های داخلی مشغول کرده و از پرداختن به آرمان و قضیه فلسطین باز دارند؛ اما باید بدانند که اراده ملت‌ها همچنان زنده و قوی است و هیچ‌گاه در مقابل فشارهای دشمنان امت اسلامی سر تعظیم فرود نخواهد آورد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول