اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با ایام ماه مبارک رمضان

دوره تربیت و تعالی خواهران پایور سپاه قم برگزار شد

دوره تربیت و تعالی ویژه خواهران پایور سپاه علی بن ابیطالب(ع) در سالن جلسات شهیده طیبه واعظی سازمان بسیج جامعه زنان قم برگزار شد.

دوره تربیت و تعالی خواهران پایور سپاه قم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی سپاه استان قم، در آخرین جلسه دوره تربیت و تعالی خواهران پایور سپاه قم که با موضوع اخلاق در قرآن و تفسیر سوره صف برگزار شد، سرکار خانم حیدری مجد استاد حوزه و دانشگاه به بررسی مسئله اخلاق در قرآن از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی پرداخت و تربیت را اصلی مهم در تمام مراحل زندگی انسان دانست.

وی با اشاره به آیاتی گهربار از سوره جمعه قرآن کریم خاطرنشان کرد: در این کتاب آسمانی خداوند باری تعالی تربیت را موضعی برای همه جوامع بشری می‌داند و در نظام الهی انسان موضوع و محور تربیت است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: قرآن نظام تربیت را نظام «تربیتی- تعلیمی» می‌داند نه تعلیم و تربیت، در این نظام اول مربی وجود دارد و بعد معلم، در حالی که هم‌اکنون در نظام آموزشی ما بر عکس نظام قرآنی است و در کشور ما آموزش و پرورش یعنی تعلیم و تربیت، در حالی که نظام قرآنی تربیت، پرورش و آموزش است و ما باید این را سرلوحه کار خود قرار دهیم تا به موفقیت قرآنی دست پیدا کنیم.

وی شناخت انسان و شناخت اصول و قواعد را دو هدف نظام آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: بزرگترین هدف در نظام آفرینش انسان، رسیدن به قرب الهی، کمال الهی، صفات خدا را در خود جاری کردن، عبودیت و بندگی و اتصال به خداست و در راه رسیدن به این اهداف غایی، یکسری اهداف واسطه‌ای مانند چگونگی ارتباط انسان با خدا، ارتباط انسان با خودش، ارتباط انسان با دیگران و حتی ارتباط با نظام آفرینش و هستی وجود دارد که انسان باید برای رسیدن به این کمالات موانع را شناسایی کند و در راه رفع آن تلاش و کوشش کند.

حیدری مجد افزود: البته در راه رسیدن به کمال موانع متعددی همچون غفلت و خوش‌بینی به خودمان و بسیاری دیگر مانع وجود دارد که غفلت به عنوان یکی از بزرگترین موانع در راه تقرب به خداوند به شمار می‌رود و اکثر آدمیان نیز از همین موضع به راهی غیر از خدا روانه می‌شوند.

وی مراقبت را یکی از عوامل موثر درمان غفلت دانست و گفت: مراقبت در علم اخلاق به عنوان نخستین و آخرین دستور در درمان بیماری غفلت به کار می‌رود و نقش مهمی را در این موضوع ایفا می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند به حساب خود رسیدگی کنید قبل از اینکه به حساب شما رسیدگی شود اظهار داشت: از مهمترین راه‌های درمان غفلت اول می‌توان به مراقبه و بعد به ذکر اشاره کرد، چرا که ذکر و یاد خدا انسان را از غفلت باز می‌دارد.

انتهای پیام/2258/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول