اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

جنگ افغانستان و سیاست «چماق و هویج» واشنگتن در قبال اسلام‌‌آباد

تضاد منافع پاکستان و آمریکا در قبال افغانستان، واشنگتن را بر آن داشته تا با استفاده از روش‌های تنبیهی و تشویقی، اسلام‌آباد را به همسویی با برنامه‌های خود وادار کند.

جنگ افغانستان و سیاست «چماق و هویج» واشنگتن در قبال اسلام‌‌آباد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در شرایطی که پاکستان و آمریکا هر کدام اهداف و منافع متفاوتی را در منطقه تعریف کرده‌اند، واشنگتن در تلاش است تا از هر راهی اسلام‌آباد را مجبور به پذیرش خواست خود کند.

کارشناسان بر این باورند که پاکستان و آمریکا بر سر اداره افغانستان بعد از خروج ناتو از افغانستان با هم دچار اختلاف هستند.

* اهداف آمریکا در افغانستان

آمریکا سعی دارد دولتی در افغانستان به قدرت برسد که منافع این کشور را حفظ کرده و در عین حال میانه خوبی با پاکستان نداشته باشد تا آمریکا بتواند از این اختلاف سود ببرد.

همچنین آمریکا می‌خواهد افغانستان را به کشورهایی چون هند بسپارد و این کشور را تبدیل به ژاندارم منطقه کند.

از طرفی منافع اقتصادی افغانستان نیز با توجه به هم‌مرز بودن این کشور با کشورهای آسیای مرکزی که منابع غنی انرژی هستند حائز اهمیت است زیرا واشنگتن نمی‌خواهد پاکستان با استفاده از نبودن نیروهای خارجی در منطقه این منافع را به سمت خود سرازیر کند؛ چون با این کار از یک طرف وابستگی به آمریکا را کنار می‌گذارد از طرفی حاضر نمی‌شود برای کسب منافع اقتصادی بیشتر به آمریکا باج بدهد.

مهار چین، روسیه و ایران نیز یکی از اهداف حضور دائمی آمریکا در افغانستان است.

* اهداف پاکستان در افغانستان

این در حالی است که پاکستان به دنبال روی کار آوردن دولت طالبان است و به همین علت ارتباط این گروه با سایر گروه‌های افغان را تقویت می‌کند از طرفی اگر در این کار موفق نشود ترجیح می‌دهد دولتی در افغانستان به قدرت برسد که با پاکستان میانه خوبی داشته باشد.

پاکستان خواهان حضور چشمگیر چین در افغانستان است و تلاش می‌کند چین را جایگزین هند کند که این موضوع از نظر آمریکایی‌ها پذیرفته شده نیست.

در ضمن این کشور هیچ مشکلی با ایران و روسیه ندارد.

همچنین پاکستان به دنبال حضور دائم در افغانستان است و می‌خواهد از طریق طالبان یا هر روش دیگری حضور نظامی در این کشور داشته باشد این در حالی است که آمریکایی‌ها چنین اجازه‌ای را به پاکستان نمی‌دهند.

اگرچه پاکستان همیشه آمادگی خود را برای ایجاد صلح در افغانستان اعلام کرده اما در حقیقت برای کسب منافع خود به منافع آمریکا در این کشور آسیب رسانده است.

تاکنون پاکستان تصور می‌کرد نیروهای خارجی افغانستان را ترک می‌کنند و این کشور به حال خود رها خواهد شد به همین علت سعی داشت با طراحی حملاتی به مرکز سیا در کابل یا پایگاه «بگرام» و ترور مخالفان خود موقعیتش را در افغانستان تثبیت کند.

اما به مرور زمان معلوم شد که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند افغانستان را ترک کنند و بخشی از نیروهای این کشور برای همیشه در افغانستان باقی می‌مانند بنابراین در چنین موقعیتی استفاده از خشونت فقط می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و مخالفان پاکستان را تقویت کند که این موضوع به نوبه خود اسلام‌آباد را در کسب منافع در افغانستان با چالش مواجه می‌سازد.

بنابراین پاکستان تصمیم گرفت به جای سرکوب مخالفان با گروه‌های افغان مذاکره کرده و با آنان کنار بیاید و تا جایی که می‌تواند ارتباط این گروه‌ها با طالبان را برقرار کند از مهمترین گروه‌هایی که پاکستان توانسته با آنان ارتباط برقرار کند «اتحاد شمال» است.

چندی پیش «سرتاج‌عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بین‌الملل در سفر خود به کابل اعلام کرد اگر دولت افغانستان موافقت کند پاکستان می‌تواند برای مذاکره گروه‌های مختلف افغان با یکدیگر ایفای نقش کند.

عزیز در سفر خود به کابل تأکید کرد که امنیت در افغانستان از هر جهت به نفع پاکستان است.

* گسترش تروریسم؛ اهرم فشار آمریکا بر اسلام‌آباد

اما آمریکایی‌ها برای قبولاندن شرایط خود به پاکستان از هر اهرم فشاری از جمله استفاده از شبه نظامیان برای حمله به مقرهای نظامی و افزایش حملات تروریستی استفاده می‌کنند.

یکی از اهداف آمریکا از فشار به پاکستان به حاشیه راندن این کشور در مسائل افغانستان می‌باشد.

طبق گزارش رسانه‌های پاکستانی، در چند سال اخیر حمله شبه‌نظامیان به مقرهای نظامی پاکستان افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین این حملات حمله هفته پیش به ساختمان سازمان اطلاعات پاکستان (آی.اس.آی) در شهرستان «سکهر» واقع در ایالت سند بود که منجر به کشته شدن 2 تن از نیروهای آاطلاعاتی این کشور شد.

به دنبال این حمله، پست مرزی ارتش در 100 کیلومتری «بندر گوادر» و نزدیک مرز ایران نیز مورد حمله شبه نظامیان قرار گرفت که بر اثر آن 10 سرباز پاکستانی کشته شدند.

این در حالی است که مقرهای ارتش در مناطق قبایلی و سایر مناطق بلوچستان نیز مورد حمله شبه نظامیان قرار گرفته است.

از سوی دیگر، گزارشات منتشر شده درباره حوادث تروریستی اخیر در پاکستان نشان می‌دهد که شبه نظامیان خارجی که از جانب آمریکا پشتیبانی می‌شوند و به طور عمده عضو القاعده و طالبان هستند، اهدافی چون کشتن شیعیان و حمله به مقرهای نظامی پاکستان را دنبال می کنند که اینگونه اقدامات به نفع آمریکا است.

چند روز پیش، گروهی موسوم به «انصارالمجاهدین» که عنوان کرد از شاخه‌های طالبان پاکستان است با حمله به روزه‌داران پاکستانی در منطقه شیعه‌نشین «پاراچنار» حدود 60 تن را قتل عام کرد.

جالب اینجاست که گروه انصار المجاهدین ترور شیعیان را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده و سایت اینترنتی این گروه نیز مسلمانان را علیه شیعیان تحریک می‌کند.

این در حالی است که طبق گزارشات منتشر شده، سازمان سیا از این وب‌سایت حمایت می‌کند و اخباری را که خواسته باشد بین کشورهای اسلامی منتشر کند از طریق آن منتشر می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان، کشتار شیعیان از یک سو موجب تضعیف حامیان دولت سوریه و حزب‌الله لبنان می‌شود و از سوی دیگر، تحت فشار قرار گرفتن ارتش باعث می‌شود پاکستان از مواضع خود در افغانستان عقب‌نشینی کند و با آمریکا کنار بیاید.

علاوه بر این، پیشنهاد صلح طالبان با دولت پاکستان نیز به یک دغدغه برای عناصر خارجی به ویژه آمریکا تبدیل شده است.

زیرا در صورتی که طالبان پاکستان با دولت این کشور صلح کنند شبه‌نظامیان خارجی مانند ازبک‌ها و جگجویان ترکستانی نمی‌توانند به اسم طالبان فعالیت خود را گسترش دهند و همچنان در مناطق قبایلی پاکستان حضور داشته باشند.

بنابراین، بهترین راه برای ادامه حضور جنگجویان خارجی در منطقه این است که به القاعده بپیوندند که آمریکا مقدمات این کار را فراهم کرده است.

* هویج واشنگتن برای اسلام‌آباد

البته واشنگتن تلاش کرده تا همسو با این اعمال فشارها، با دادن وعده‌های مختلف به پاکستان این کشور را با خواسته‌های خود همراه کند.

واشنگتن در روزهای اخیر موضوع ازسرگیری مذاکرات استراتژیک بین پاکستان و آمریکا را بار دیگر مطرح کرده است.

این مذاکرات در نوامبر سال 2011 به علت هدف قرار گرفتن پست‌های مرزی پاکستان توسط بالگردهای ناتو متوقف شد اما در حال حاضر آمریکا خواهان از سر گرفتن مذاکرات استراتژیک با پاکستان است.

این در حالی است که در مذاکرات گذشته، پنج گروه مختلف که هر یک تخصص ویژه‌ای در امور سیاسی، نظامی و اقتصادی داشتند با یکدیگر به مذاکره پرداختند و اگر قرار باشد این مذاکرات دوباره آغاز شود این گروه‌ها باید بار دیگر با هم ملاقات کنند.

آمریکا می‌داند که برای ادامه حضور در افغانستان باید با پاکستان کنار بیاید اما از آنجا که حاضر به پذیرش شرایط این کشور نیست لذا با طرح موضوع مذاکرات استراتژیک و استفاده از ابزارهایی چون افزایش حملات پهپادها و دامن زدن به فعالیت‌های تروریستی در پاکستان سعی دارد این کشور را وادار به همراهی با خود کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول