اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

تأکید سیاسیون بر خلق حماسه سیاسی بین‌المللی در روز قدس

حضور همگانی مردم در راهپیمایی روز قدس پیامی آشکار به استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است و می‌تواند به خلق حماسه‌ای سیاسی در بعد بین‌المللی بیانجامد.

تأکید سیاسیون بر خلق حماسه سیاسی بین‌المللی در روز قدس

به‌گزارش خبرگزاری فارس، بی‌شک انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی (ره) به‌ عنوان روز جهانی قدس، نشان‌دهنده اهمیت موضوع فلسطین برای مسلمانان و همه آزادی‌خواهان جهان است.

حضور همگانی مردم در راهپیمایی روز قدس پیامی آشکار به استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و خلق حماسه‌ای سیاسی در بعد بین‌المللی است؛ خبرگزاری فارس در همین راستا گفت‌وگو‌هایی با برخی سیاسیون و فعالان این عرصه منتشر کرده که در ادامه آمده است:

* معتقدین به ایران و اسلام در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند

احمد توکلی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان سفیر آمریکا در مصر، گفت: هر کسی به اسلام و ایران وفادار و پایبند است، باید برای حفظ وطنش هم که شده در راهپیمایی روز قدس شرکت کند.

وی افزود: اینکه سفیر احمق آمریکا در مصر اعلام می‌کند از نیل تا فرات باید در تصاحب صهیونیست‌ها باشد و مردم مصر باید نوکری اربابان صهیونیست را بپذیرند، مسلمانان جهان باید بدانند که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواهند اسلام و مسلمین را نابود کنند و اگر این رویه باشد صهیونیست‌ها در آینده خود را همسایه ایران معرفی می‌کنند و این تهدیدی برای امنیت ایران و سایر کشورهای اسلامی خواهد بود.

* هر روز قدسی که برگزار می‌شود، فلسطین را یک‌گام به اهداف خود نزدیک‌تر می‌‌کند

الهام امین‌زاده کارشناس مسایل بین‌الملل به تأثیرات راهپیمایی روز قدس در مجامع بین‌المللی اشاره و تصریح کرد: آزادی قدس نوعی آرمان‌خواهی است و آرمان‌خواهی نیز اگر بخواهد جنبه بین‌المللی پیدا کند، باید مبتنی بر معیارهای حقوقی باشد که مبنای حقوقی فلسطین و قدس نیز بسیار قوی است.

وی افزود: در سازمان ملل متحد علیه اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی نزدیک به 500 قطعنامه به تصویب رسیده که بر ضرورت توجه به ملت فلسطین و احقاق حق تعیین سرنوشت نیز تأکید شده است.

این کارشناس امور بین‌الملل معتقد است که قطعنامه‌های سازمان ملل صرفا حالت قطعنامه‌ای داشته و در مقام استیفا و اجرا ناکارآمد بوده است که به گفته وی یکی از دلایلی که امام راحل(ره) روز قدس را پیشنهاد داده‌اند، ناکارآمد بودن سازمان ملل در مرحله اجرا بوده است.

امین‌زاده با تاکید بر اینکه نه تنها ملت فلسطین بلکه همه مردم دنیا حق تعیین سرنوشت برای خود را دارند، به اهمیت راهپیمایی روز قدس اشاره و تصریح کرد:‌ روز قدس بسیار مهم است و شاید توان گفت هر روز قدسی که برگزار می‌شود ملت فلسطین را یک گام به اهداف و آرمان‌های خود نزدیک‌تر می‌سازد.

وی در مورد قطعنامه‌های سازمان ملل نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت:‌ قطعنامه سازمان ملل یک پشتوانه شورای امنیت را دارد و اگر قطعنامه‌ای در قالب شورای امنیت و مجمع عمومی صادر شود، ابزارهای اجرایی برای تحقق این قطعنامه‌ها وجود دارد، مثلا در مورد قطعنامه عراق که در سال 1990 تصویب شد، شورای امنیت در عرض چندین ساعت نیروهای ائتلاف را شکل داد و آن قطعنامه را عملیاتی کرد.

نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد قطعنامه‌هایی که برای ملت فلسطین در سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است، متاسفانه شاهد این هستیم که این قطعنامه‌ها پشتوانه اجرایی نداشته و صرفا حالت اعلامیه به خود گرفته است.

امین‌زاده کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد‌ را دو ظرفیت ویژه برای پیگیری حقوق ملت فلسطین برشمرد و تاکید کرد: در کنفرانس اسلامی بخش‌هایی در مورد فلسطین وجود دارد اما چون در بین 57 کشور عضو اتحاد لازم وجود ندارد، اقدام عملی چندانی صورت نمی‌گیرد. اما جنبش عدم تعهد که ریاست آن برعهده ایران است می‌تواند ظرفیتی ویژه برای احیا حقوق ملت فلسطین را پیگیری کند.

* راهپیمایی روز قدس یک حماسه سیاسی در سطح بین‌المللی است

فتح‌الله حسینی نماینده قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به فرا رسیدن روز قدس و ایجاد حماسه سیاسی در کشور گفت: روز قدس از سوی امام بزرگوار به منظور زنده نگه داشتن یاد و نام آرمان ملت فلسطین در جهان اسلام مطرح شد و همه ساله امت اسلام در نقاط گوناگون دنیا در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: روز قدس در حقیقت تجلی اصلی حضور امت اسلامی برای خلق یک حماسه سیاسی در سطحی جهانی و بین المللی است.

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس ادامه داد: این حضور همه جانبه می تواند توطئه های بین المللی در مقابله با به خطر انداختن ماهیت ملت فلسطین را خنثی کند.

حسینی در پایان تصریح کرد: حضور مردم در راهپیمایی این روز و برگزاری پر شکوه آن، به معنای پشتیبانی همه جانبه امت اسلام از مبارزات ملت فلسطین در احقاق حقوق خود است.

* سه دولت گذشته هیچ‌گامی برای تحریم کالاهای صهیونیستی برنداشتند

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به اینکه یکی از نقاط بدیهی که در تمام سال‌های اخیر مورد غفلت کامل قرار گرفته است بحث مقابله اقتصادی با رژیم صهیونیستی است، گفت: هر قدر با نفوذ اقتصادی رژیم صهیونیستی در کشور مقابله شود به همان میزان اقتصاد داخلی نیز تقویت خواهد شد.

وی با بیان اینکه مقابله اقتصادی با رژیم صهیونیستی از یک سو باعث تضعیف اقتصاد این رژیم و حامیانش و از سوی دیگر منجر به تقویت اقتصاد داخلی می‌شود، گفت: در همین راستا سال 1369 قانون تحریم شرکت‌های رژیم صهیونیستی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما متاسفانه دولت‌های سازندگی، اصلاحات و دولت کنونی حتی گامی نمایشی در این راستا برنداشتند.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تاسف‌بارتر اینکه مجلس هم در تمام این سال‌ها هیچ مطالبه‌ای از دولت‌های موجود در جهت چرایی عدم اجرای این قانون نکرده است.

کوشکی با اشاره به اینکه طبق فتوای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، هر گونه فعالیت اقتصادی که منجر به تقویت اقتصاد رژیم صهیونیستی شود، حرام است، ‌خاطرنشان کرد: این فتوا نیز تحقق نیفتاده است و کشور ما آماج واردات کالاهای مصرفی است که منافع‌شان مستقیم و غیرمستقیم به سود رژیم صهیونیستی است، در حالی که تقریبا تمام این کالاهای مصرفی جایگزین داخلی نیز دارند.

وی با طرح این سؤال که چرا هیچ‌کدام از سه دولت گذشته که در این 24 سال حاضر نشدند برای اجرایی کردن این قانون گامی بردارند، گفت: اسف‌بارتر اینکه دولت احمدی‌نژاد علیرغم همه ادعاهایی که داشت در این زمینه مقاومت نیز می‌کرد و ما شاهد بودیم در 8 ساله دوره ریاست جمهوری وی حتی بعضی از شرکت‌های نام و نشان‌دار صهیونیستی در ایران شعبه زدند و محصولات مصرفی‌شان را عرضه کردند.

این پژوهشگر علوم سیاسی در پایان ‌تاکید کرد: باید مجلس و قوه قضائیه و دولت در راستای اجرایی کردن قانون تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی اهتمام جدی بورزند و امیدوارم که در دولت جدید این قانون اجرایی شود.

* تحریم کالاهای صهیونیستی برای مقابله با اسراییل/ مردم جریانات سازشکار را کنار می‌زنند

رمضان شریف رئیس ستاد انتفاضه و قدس با اشاره به فرا رسیدن روزجهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و راهکارهای مبارزه با رژیم صهیونیستی، یکی از این راهها را تحریم کالاهای این رژیم دانست و افزود: رژیم صهیونیستی در رفتار خود دو موضوع استراتژیک را همیشه مد نظر داشته است که یکی از آنها توسعه سرزمینی و جغرافیای این رژیم است.

شریف ادامه داد: آنها برای این منطور حتی هزینه های زیادی هم دادند مثلابرای گرفتن یک منطقه کوچک یا حتی یک مزرعه، دست به کشتار زدند که اینها برایشان هزینه هایی در افکار عمومی و رسانه ها داشته است.

وی افزود: آنها بعد از مدتی متوجه شدند که این روند با سرعت قابل تحقق نیست لذا با یک تغییر در رویکرد، به دنبال توسعه توان اقتصادی خود رفتند نا بتوانند سرمنشا تولید و توزیع کالاهای اساسی و مدیرت بازارهای پولی و اعتباری جهان را در دست داشته باشند.

رئیس ستاد انتفاضه و قدس تصریح کرد: بخش عمده ای از جمعیت ساکنان سرزمین های اشغالی که از نقاط مختلف جهان جمع شده اند، به دنبال یک محیط برخوردار رفاهی و اجتاعی بودند و لذا دولت یهودی مجبور است برای تامین این نیاز، شبکه اقتصادی را خود فعال کند.

شریف خاطرنشان کرد: برای همین، همیشه یکی از راههای مدنظر فعالان مبارزه با اسراییل این بوده که بتوانند از طریق تحریم کالاهای این رژیم، بنیه اقتصادی و نظامی آن را کاهش بدهند.

وی با اشاره به حساسیت‌های بالای مسلمانان جهان نسبت به کالاهای صهیونیستی گفت: این رژیم برای رهایی از این مشکل کالاهای خود را در پوشش برندهای دیگر و حتی برندهای کشورهای عربی و اسلامی عرضه می‌کند لذا یکی از رسالت‌های مهم جامعه رسانه‌ای و فعالان تجاری، افشای ماهیت این شرکتهاست.

رئیس ستاد انتفاضه و قدس در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص عملکرد نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل و سازمان حقوق بشر در قبال مسایل فلسطین، گفت: آنچه مسلم است، این سازمان‌ها به دلیل توان کم مالی برای اداره خود، تحت سیطره کامل کشورهای قدرتمند مثل آمریکا و کشورهای اروپایی هستند و طبیعی است که نمی توانند با مخالفان آنها همراهی کنند.

شریف یادآور شد: قطعنامه‌های زیادی توسط این نهادهای بین المللی گاهاً علیه رژیم صهیونیستی صادر شده اما هیچ‌گاه اجرایی نمی شوند ولی به محض اینکه قطعنامه‌ای علیه یک کشور یا یک گروه اسلامی صادر می شود، به سرعت در صدد اجرای آن برمی‌آیند که این رفتار دوگانه، نشانه عدم استقلال آنها و ناتوانی‌شان برای مخالف با آمریکا و هم‌پیمانان اوست.

وی در همین راستا به مسائل منطقه و کشور سوریه اشاره کرد و گفت: در این قضایا نیز شاهدیم که نهادهای بین المللی بجای حمایت از دولت مشروع سوریه که از حمایت مردم این کشور برخوردار است، جانب تروریست‌ها را می گیرند.

رئیس ستاد انتفاضه و قدس تأکید کرد: آنچه مسلم است اینکه اگر تا امروز ملت مظلوم فلسطین توانسته‌اند بخش هایی هر چند کوچک از حقوق خود را به دست بیاورند، به‌دلیل اراده و مقاومت مردمی بوده که هیچ‌گاه منتظر عمل سازمان‌های بین المللی نماندند و با اتکا به توان مبارزاتی، ایمانی و عقیدتی خود به مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی پرداختند.

شریف درخصوص تاثیر راهپیمایی بزرگ روز قدس در روحیه مبارزاتی ملت فلسطن نیز اظهار داشت: کشور ما به‌دلیل رویارویی ۳۴ ساله انقلاب اسلامی با ابرقدرت‌ها، همیشه کانون الهام‌بخش جهان اسلام و بیداری اسلامی بوده و این ابتکار حضرت امام(ره) در نامگذاری جمعه پایانی ماه رمضان به نام روز قدس نیز برای اینست که مسأله فلسطین هیچ‌گاه فراموش نشود؛ چرا که صهیونیست‌ها معتقد بودند گذر زمان این چالش آنها را حل خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: همه ساله از مدت‌ها قبل از روز قدس تا مدت‌ها بعد از آن، شاهد انبوهی از تحلیل‌ها، تفسیرها، تجمعات و نشست‌های مختلف با موضوع قدس و فلسطین هستم که اینها همه به برکت اقدام هوشمندانه بنیانگذار انقلاب اسلامی است.

رئیس ستاد انتفاضه و قدس تصریح کرد: امروز ملت فلسطین می دانند خطی که با محوریت مقاومت شکل گرفته، همیشه برنده میدان بوده و جریانات سازش و مذاکره راه به جایی نخواهند بود.

شرف یادآور شد: برای مثال، عرفات و سازمان آزادیبخش فلسطین تا زمانی که در مسیر مبارزه قرار داشتند، از محبوبیت خاصی میان مردم فلسطین و آزادی‌خواهان جهان برخوردار بودند اما وقتی به سازش روی آوردند، مردم از آنها فاصله گرفته و به سمت گروه‌های مقاومت مانند حماس و جهاد اسلامی رفتند که در حقیقت علم مبارزه را بر دوش داشتند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر روزی گروه‌های مقاومت نیز دچار اشتباه استراتژیک شده و به سمت سازش و مذاکره بروند، مردم آنها را هم کنار خواهند گذاشت.

* راهپیمایی روز قدس باعث افزایش انسجام مسلمانان می‌شود

محسن پیرهادی کارشناس روابط بین‌الملل نیز اظهار داشت: همه ساله مردم مصمم‌تر از گذشته در این راهپیمایی حضور پیدا می‌کنند و نکته بسیار مهم نیز همین استمرار حضور است.

وی ادامه داد: استمرار حضور مردم ایران در راهپیمایی روز قدس از آن جهت اهمیت دارد که خیلی از کشورهایی که برای دشمنی با رژیم صهیونیستی انگیزه‌های فراوانی پیدا کرده بودند، به مرور زمان انگیزه‌هایشان کاهش یافت و در فضای مادی گرایی حل شده بود.

وی افزود: متاسفانه این مردم مسلمانی که با انگیزه‌های ظلم‌ستیزی، استکبارستیزی و مبارزه با صهیونیسم، بیداری اسلامی را در کشورشان آغاز کرده بودند امروز درگیر مسائل داخلی و حاشیه‌ای شده‌اند و دشمن اصلی‌شان را فراموش کردند.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطر نشان کرد: دلیل استمرار حضور مردم ایران در راهپیمایی روز قدس، انگیزه‌های آرمانی و الهی امام خمینی (ره) از صدور این فرمان و درک متقابل مردم ایران از آن است.

پیرهادی در ادامه گفت: در شرایط کنونی با توجه به وضعیت منطقه، راهپیمایی روز قدس از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند باعث افزایش انسجام مسلمانان شود.

وی در پایان با بیان اینکه فراموش کردن دشمن اصلی باعث عدم یکپارچگی مسلمانان شده است، گفت: راهپیمایی روز قدس باعث افزایش وحدت و انسجام مسلمانان در مقابل دشمن اصلی‌شان یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی شود.

* روز قدس می‌تواند حماسه سیاسی در بعد بین‌المللی باشد

مصطفی رحماندوست نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، این روز را حماسه سیاسی در بعد بین‌المللی عنوان کرد و گفت: 24 خرداد ماه و حضور مردم در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک حماسه سیاسی در بعد داخلی بود اما حضور باشکوه مردم در روز قدس که آرمان همه ملت‌های آزادی‌خواه دنیاست، می‌تواند حماسه سیاسی در بعد بین‌المللی باشد.

وی تاکید کرد: روز قدس ربطی به گرایشات سیاسی و جناحی در ایران ندارد بلکه این مقوله یک آرمان فراجناحی است که امام (ره) بنیانگذار این روز بودند.

نماینده مردم تهران به اقدامات سازمان‌های مختلف بین‌المللی برای مطالبات راهپیمایان روز قدس اشاره و تصریح کرد: سازمان‌های بین‌المللی در مجموع به مقامات دنیا، رؤسا و تشکل‌هایی در سطوح بالا وابسته بوده و هیچ اقدامی در جهت مطالبه حامیان قدس و ملت فلسطین انجام نداده‌اند.

رحماندوست انگیزه اصلی نامگذاری روز قدس توسط امام (ره) را سپردن تصمیم‌گیری به مردم و بیرون کشیدن این موضوع از دست سازمان‌های بین‌المللی دانست و گفت: ما هر چقدر مطالبات و مقوله‌ها را به دست کنفرانس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌سپاریم، در حقیقت به سمت سازش حرکت کرده و یا به نوعی دچار انحراف و خیانت شده‌ایم.

دبیر کل جمعیت دفاع از حقوق مردم فلسطین با تاکید بر اینکه راهپیمایی باشکوه روز قدس برای سازمان‌های بین‌المللی دارای پیام است، تاکید کرد: نه امام(ره) و نه ما با برگزاری روز قدس چشم و امیدی به عملکرد و اقدامات سازمان‌های بین‌المللی نداشته و نداریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول