اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم مبارکه در مجلس:

دولت دهم با تمام ضعف‌ها حرکت روبه رشدی داشته است

نماینده مردم مبارکه در مجلس گفت: حرکتی که آغاز شده است طی چند سال اخیر حرکت روبه رشدی بوده که اگر مبتنی بر نظرات اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی باشد می‌توانیم بر مشکلات اقتصادی که در سطح کشور پدید آمده است غلبه کنیم.

دولت دهم با تمام ضعف‌ها حرکت روبه رشدی داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت دهم سعی بر آن شده است تا تعریفی از عملکرد دولت طی چهار سال گذشته در زمینه اقتصاد داشته باشیم که در این راستا به گفت‌وگو با علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پرداختیم.

فارس: عملکرد اقتصادی دولت را در چهار سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه کشور ما به عنوان یک کشور در حال توسعه مطرح است باید براساس شاخص‌ها و معیارها تا سال‌های آینده برابر با کشورهای منطقه قرار گیرد که در این ارتباط دولت‌های مختلف کارهای متفاوتی در زمینه کشاورزی، اقتصاد، اجتماعی، عمرانی و غیره انجام داده‌اند.

در زمینه اقتصاد دولت دهم با یک فراز و نشیبی روبرو بوده است که عملکرد آن در بعضی جهات مثبت ارزیابی می‌شود و می‌توان از نمونه‌های آن هدفمندی یارانه‌ها به عنوان راهی که کشور باید طی می‌کرد را نام برد و دولت دهم به آن دست پیدا کرد و در حال حاضر نیز باید به فکر این جراحی اقتصادی باشد و مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.

البته در بعضی موارد نیز شاهد ضعف‌هایی بودیم که نمونه آن ضعف‌های نظارتی بر بانک‌ها از طریق دولت، سازمان‌های دولتی و بانک‌ مرکزی است که موجب انجام اختلاس‌هایی در سطح سیستم بانکی شد و همچنین در ارز نیز دچار مشکلاتی در چند سال اخیر بودیم که البته بخشی از آن به دلیل مسائل خارج از کشور و تحریم‌ها غیرقابل کنترل بود، اما بخشی از آن نیز قابل کنترل بود که دولت به طور قطع می‌توانست با برنامه‌ریزی و بکارگیری ترفندهای لازم اثرات منفی آن را کاهش دهد.

در مجموع معتقد هستم حرکتی که آغاز شده است طی چند سال اخیر حرکت روبه رشدی بوده که اگر مبتنی بر نظرات اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی باشد می‌توانیم بر مشکلات اقتصادی که در سطح کشور پدید آمده است غلبه کنیم.

فارس: در دولت دهم تا چه اندازه قوه مقننه و مجریه در مباحث اقتصادی هماهنگ عمل کرده‌اند؟

در برخی مواقع تعاملات خوب بوده است و در راستای تمرکز بر رفع مشکلات اقتصادی بود، اما در بعضی مواقع نیز متاثر از مسائل دیگر و به طبع مسائل اقتصادی نیز تحت تاثیر قرار می‌گرفت و شاید آن انتظاری که در زمینه تعاملات بین مجلس و دولت می‌رفت برآورده نشد.

فارس: در چه زمینه‌هایی این تعاملات و رابطه بین دو قوه خوب نبوده است؟

از نمونه‌های آن اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است و در واقع قبل از آن اجرای کامل مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها بود، قانونی که به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان درآمد را دولت باید به طور کامل انجام می‌داد که در بخش‌هایی به طور کامل این کار صورت نگرفت.

از سوی دیگر قرار بود نقاط ضعف و قوت مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت و مجلس شناسایی شود و قبل از اجرای مرحله دوم نقاط ضعف و قوت آن اصلاح شود، اما متاسفانه این کار آن‌گونه که انتظار می‌رفت صورت نگرفت و با وجود اینکه مجلس در بعضی موارد نظرات کارشناسی خوبی ارائه داد، اما به دلیل اینکه دولت نمی‌پذیرفت و تعاملات خوب نبود نمایندگان با اجرای مرحله دوم آن موافقت نکردند و این نشان دهنده این بود که اگر این تعاملات بهتر بود این کار انجام می‌شد.

فارس: در طی این چهار سال گذشته راهکارهایی که برای کاهش تورم، نرخ بیکاری و رکود اقتصادی ارائه شده، چه بوده است و تا چه میزان عملی شدند؟

تورم در جاهایی پدید می‌آید که نقدینگی بیش از حد لازم باشد و یا از سوی دیگر پشتوانه مالی و ارزی بانک مرکزی تناسخی با میزان عرضه اسکناس در سطح جامعه نداشته باشد ما معتقد هستیم در این زمینه در کنار اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیاز بود مبالغی هم‌ که هم‌زمان با آن در سطح کشور عرضه می‌شد کنترل شود.

از سوی دیگر باید پول‌هایی که در سطح کشور بود به سمت اشتغال، تولید، صنعت و کشاورزی هدایت می‌شد که با این کار از تورم نیز جلوگیری می‌شد، اما این کار صورت نگرفت و از نقاط ضعفی است که باید به آن اشاره کرد.

رکود اقتصادی نیز بخشی از آن که وابسته به تحریم‌ها و مسائل خارج از کشور است از دست دولت خارج بوده و انصاف نیست تمام آن را به دولت نسبت دهیم، اما معتقد هستیم با همین ظرفیت بالقوه و بالفعل، ظرفیت‌ها و جایگاه ممتازی که ایران دارد در زمینه‌های مختلف از لحاظ نیروی کار، معادن موجود در کشور، نفت، گاز و سایر نعمات خدادادی ما می‌توانستیم بهتر عمل کنیم، البته بدین معنا نیست که عملکرد مثبت دولت را در سایر حوزه‌های اقتصادی زیر سوال ببریم.

فارس: در حوزه انتخابی شما وضعیت اقتصادی چگونه بوده است، آیا پیشرفتی حاصل شده است؟

حوزه انتخابی مبارکه به دلیل اینکه صنعتی‌ترین شهرستان استان اصفهان است بیشتر مسائل صنعتی در آن دنبال شده است و اقدامات بزرگی در این زمینه انجام گرفته که نمونه آن طرح‌های توسعه فولاد مبارکه، فولاد سپاهان و صنایع بزرگ دیگر است، اما در کنار آن صنایع مستقل در شهرک صنعتی که سرمایه‌گزاران کوچکی بودند به دلیل مشکلات اقتصادی دچار رکود شده و حتی بعضی از آنها مجبور به تعطیلی شدند.

این‌ها به دلیل این بود که آن حمایت‌های شایسته که دولت باید در زمینه تسهیلات بانکی با عنوان بنگاه‌های کارآفرینی ارائه می‌داد صورت نگرفت که تاثیرات منفی خود را برجای گذاشت و این از نقاط ضعفی است که باید با یک برنامه‌ریزی با حداکثر ظرفیت خود ادامه دهد، اما در مجموع وضعیت اقتصادی حوزه انتخابی خود را در طی دو دوره دولت نهم و دهم وضعیت روبه رشدی می‌بینم هر چند این بدان معنا نیست که نقاط ضعفی نداشته است.

فارس: آیا راهکارهای ارائه شده از سوی شما در حوزه انتخابی خود اجرایی شدند؟

دو راهکار بسیار مهم ارائه شد که یکی حمایت سیستم بانکی کشور از طرح‌های کشاورزی، کارآفرینی و صنعتی و دیگری کاهش بروکراسی اداری است تا در واقع کارهای عملیاتی را در سطح شهرستان، صنایع و شرکت‌های موجود در شهرستان تسریع و تسهیل کند اگر این دو کار در ارتباط با حوزه انتخابی ما صورت گیرد منتج به اشتغال آفرینی و تولید صنعت در سطح شهرستان می‌شود.

فارس: در بخش کشاورزی طی چهار سال گذشته چه کارهایی انجام شده و عملکرد دولت چگونه بوده است؟

در بخش کشاورزی اصلاح سیستم‌های آبیاری و یکپارچه سازی اراضی کارهای خوبی بود که صورت گرفت که هر دوی آنها در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش راندمان و بهره‌وری بود، اما معتقد هستیم با وجود کارهای خوبی که صورت گرفته کشاورزی بازهم ظرفیت و جایگاه بالاتری دارد و باید میزان اختصاص اعتبارات اقتصادی در این بخش افزایش یابد.

فارس: اگر صحبت پایانی در این خصوص دارید بفرمایید؟

توصیه من به دولت آینده این است که در راستای ایجاد حماسه اقتصادی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و همچنین جز مطالبات مردم نیز هست باید از همان روزهای آغازین شروع کار دولت، گام‌های عملی و بزرگی برداشته شود و یکی از این گام‌ها شناسایی ضعف‌ها در بخش صنعت و اقتصاد و اصلاح آنها و همچنین استفاده از نظر کارشناسان در دولت و مجلس برای بهبود وضعیت تولید و اشتغال در کشور و امیدوار هستیم دولت آینده تمام تلاش خود را بر تحقق حماسه اقتصادی و حل این مشکلات قرار دهد.

انتهای پیام/63015/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول