اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کانون خورشید قم:

در بهره‌گیری از ظرفیت رسانه در ترویج غدیر کم‌بهره بوده‌ایم

مدیر کانون خورشید قم گفت: شیعیان باید با بهره‌گیری از فضای رسانه رسالت خطیر خود را در تبیین، نشر و گسترش فرهنگ غدیر در جامعه اسلامی به سرانجام برسانند.

در بهره‌گیری از ظرفیت رسانه در ترویج غدیر کم‌بهره بوده‌ایم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، بی‌شک موضوع غدیر از مهم‌ترین مسائل اساسی دین مبین اسلام و مربوط به تمام جامعه اسلامی است که شاید تا چند سال پیش به صورت مقطعی و در فضاهای محدود به آن پرداخته می‌شد؛ در صورتی که تبیین مناسب فرهنگ غدیر می‌تواند زمینه‌ساز تقویت و گسترش جایگاه ولایت و امامت بین مسلمانان شده و بین آن‌ها وحدت و همدلی ایجاد کند و دست دشمنان اسلام را در تفرقه‌افکنی بین امت اسلامی ببندد.

چند سالی است پس از تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کار بر روی غدیر، تلاش‌هایی صورت گرفته تا زوایای ناشناخته این واقعه عظیم برای مسلمانان آشکار گردد.

از طرفی امروزه با گسترش تکنولوژی، افزایش راه‌های ارتباطی نوین و پیشرفت چشمگیر رسانه در ابعاد مختلف آن شامل ماهواره و اینترنت و استقبال روز‌افزون بشر به ویژه نسل جوان برای استفاده از این ابزارها، ظرفیتی جدید برای فعالان عرصه فرهنگ و ضد فرهنگ فراهم شده است و هر کدام از این طیف‌ها به سهم خود می‌کوشند تا با اقدامات و طرح‌های نوین افکار، ایده‌ها و نظرات خود را به مخاطبانشان در سراسر جهان منتقل کنند.

اما در این میان شیعیان و پیروان راستین مکتب اسلام ناب شاید کمتر به این مسئله پرداخته و در این مسیر گام برداشته‌اند ولی باید تاکید کرد که ضرورت بهره‌گیری از رسانه در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ اهل بیت علیهم السلام به ویژه فرهنگ غدیر که سرچشمه ولایت و امامت بوده در این عصر انکار‌ناپذیر است.

کانون خورشید به عنوان نخستین مرکز ترویج رسانه‌ای معارف غدیر و صحیفه سجادیه مدتی است که آغاز به کار کرده و در مدت زمان اندک به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته است. به بهانه ایام سالروز شهادت صاحب غدیر، مولای متقیان حضرت علی علیه السلام با حجت‌الاسلام محمدحسین مشکوری مدیر کانون راه خورشید گفت‌وگو کردیم.

*کانون خورشید به عنوان نخستین مرکز ترویج رسانه‌ای معارف غدیر و صحیفه سجادیه با چه اهدافی تاسیس شد؟

دو عامل مهم سبب شد که تصمیم گرفتیم با تاسیس مجموعه‌ای، غدیر را در بعد اعتقادی و نیز صحیفه سجادیه را در بعد اخلاقی در عرصه رسانه ترویج دهیم. اول از همه ماجرای اهانت به ساحت مقدس امام هادی علیه السلام در فضای مجازی بود که موجب شد تا پیرامون این موضوع و علت شکل‌گیری آن شروع به تحقیق کرده و آن ‌را آسیب‌شناسی کنیم.

*رهاورد و نتیجه این بررسی و آسیب‌شناسی چه بود؟

از این محمل دریافتیم که اولاً حضور ما در رسانه کمرنگ بوده است، چرا که اگر ما حضور مستمر و جدی در عرصه رسانه ‌داشتیم، قطعاً پاسخ مناسب و قاطعی به این طیف هتاک و مزدور داده می‌شد. به اعتقاد من نباید این مطلب در صدر اخبار قرار می‌گرفت و رسانه‌ای می‌شد، اما این اتفاق افتاد و حاصل کوتاهی ما مبلغین بود، ثانیاً اطلاعات مردم راجع به سیره ائمه علیهم السلام بسیار کم بوده و تنها منحصر به سید الشهدا علیه السلام است، آن هم نه از سیره ایشان بلکه از واقعه عاشورا لذا تنها نسبت به این واقعه حساسیت ویژه‌ای دارند و همین عامل سبب شده است که هیچ‌کس جرأت ندارد تا به خود اجازه دهد پیرامون عاشورا گزافه‌گویی کند، که در این صورت با پاسخ کوبنده‌ای از طرف مردم مواجه خواهد شد. همان اتفاقی که باید راجع به همه اهل بیت علیهم السلام رخ دهد، ولی به واسطه کوتاهی ما امروز این‌گونه نیست.

باید قشر طلاب و مبلغین نسبت به این معارف بیش از پیش در منابر و تریبون‌ها روشنگری کرده و اقشار مختلف را نسبت به جایگاه و شخصیت این بزرگواران آگاه کنند. به هر حال قصور ما در گرو این دو عامل سبب شد یک صفحه سخیف در فیس بوک، این ماجرا را در این ابعاد رقم بزند و امام هادی علیه السلام را مورد اهانت و هتاکی قرار دهد.

*اقداماتی که پس از بررسی و آسیب‌شناسی موضوع اهانت به امام هادی علیه السلام انجام دادید چه بود؟

بعد از شناسایی آسیب‌ها در این ماجرا در وهله اول تصمیم گرفتیم، پیرامون امام هادی علیه السلام کار کرده و شروع به تبیین سیره این امام همام کنیم ولی با اندک دقتی دریافتیم که در این صورت ما همیشه از دشمن یک پله عقبیم. چرا که ممکن است به محض آغاز کار تبلیغی - رسانه‌ای ما راجع به امام دهم، دشمن به سراغ ائمه دیگر برود و تا جایی پیشروی کند که به سراغ اصلی‌ترین معارف شیعی مانند غدیر رفته و آن‌ را مورد تخریب و جسارت قرار دهد و تازه ما در ابتدای راه باشیم، بنابراین به سراغ نخستین معرفت شیعی و تنها اعتقاد متمایز ما نسبت به جهان اسلام یعنی حادثه سترگ غدیر رفتیم تا اعتقاد اصلی ما از خطر هجمه سنگین رسانه‌ای دشمن مصون و محفوظ بماند.

بنابراین مقرر شد از غدیر شروع کرده و بعد از آن ترویج رسانه‌ای سیره همه حضرات معصومین تا امام هادی علیهم السلام و امامان بعد از ایشان را در دستور کار خود قرار دهیم و نیز در کنار آن گنجینه ارزشمند اخلاقی شیعه که همان صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام است، در بستر آلوده رسانه‌های امروز روشنایی‌بخش جان‌ها و دل‌ها شود.

دومین عامل مهم تاسیس این مجموعه، ابراز نگرانی مقام معظم رهبری پیرامون کم توجهی ما به رسانه‌ای‌ترین حادثه تاریخ اسلام یعنی غدیر بود. همچنین اهتمام معظم‌له به ترویج و تبلیغ کتاب شریف صحیفه سجادیه و تأکیدات فراوان ایشان به این گنجینه اخلاقی ارزشمند شیعه، ما را برای تاسیس مجموعه کانون خورشید مصمم‌تر کرد و با این دو هدف با اخذ مجوز از حوزه علمیه قم، فعالیت خود را از خردادماه سال 91 آغاز کردیم.

*برنامه‌ریزی، فاز‌بندی اقدامات و آغاز فعالیت‌هایتان چگونه شکل گرفت؟

نخستین قدمی که در این راستا برداشتیم، ارتباط گسترده با مراجع، علما و فعالان فرهنگی ممتاز کشور بود، تا در راستای تشریح طرح از نقطه نظرات ارزشمندشان توشه بگیریم. در نتیجه ضمن تأیید نهایی طرح از طرف ایشان از نکات و پیشنهادات مطرح شده بزرگواران استفاده کرده و طرح را در قالب هفت فاز تدوین کردیم.

در فاز اول به دلیل شروع حضور جدی و قدرتمند در رسانه، نیاز مبرم به منابع و مأخذ مستدل، غنی و هنرمندانه احساس می‌شد، بنابراین با گرفتن مشاوره از صاحب‌نظران و کارشناسان و نیز با استفاده از بیانات روشنگرانه مقام معظم رهبری، کتاب الغدیر را برای آغاز کار پژوهشی انتخاب کردیم.

حضرت آقا در این زمینه می‌فرمایند «به نظر من کتاب الغدیر مهجور است و عده‌ای باید بیایند و این کتاب را که حاوی صدها عنوان کتاب، مقاله و جزوه است را جزوه جزوه کنند و با آن اقطار عالم را پر کنند.» این فرمایش معظم‌له در دستور کار ما قرار گرفت.

به این ترتیب در قم مجموعه‌ای با امکانات خوبی شکل گرفت و طلبه‌های نخبه‌ای جذب این مجموعه شدند. با این ظرفیت قابل توجه و در فاز اول و پژوهشی، کتاب الغدیر در مدت یکسال فیش‌برداری شده و در قالب 15 هزار فیش رسانه‌ای تدوین شد.

اما در فازهای بعدی طرح، بازوی رسانه‌ای ما 700 دانشجوی دانشگاه شریف هستند که در سه کارگروه تقسیم‌بندی شدند؛ کار‌گروه رسانه‌های مکتوب، کارگروه رسانه‌های فضای مجازی و کارگروه رسانه‌های صوتی و تصویری که هر کدام از این‌ها دارای چند زیرشاخه هستند. البته دانشجویان رسانه‌ای عضو کانون خورشید در دانشگاه شریف در دوره آموزشی با عنوان سفر آسمانی در هشت جلسه شرکت کرده و بعد از برگزاری آزمون پایانی، با اخذ گواهی پایان دوره آموزشی، اجمالی از معارف غدیر در سه محور داستان غدیر، خطبه غدیر و شبهات غدیر را فرا گرفتند و نسبت به معارف غدیر آموزش دیدند.

*چه برنامه‌ها و پروژه‌هایی را برای بزرگداشت ایام غدیر در سال جاری در دست اقدام دارید؟

نخستین پروژه ما در ایام عید غدیر سال 92، احیای نماز جماعت عید غدیر است. عید غدیر هم مانند عید فطر و عید قربان نمازی دارد که مستحب است به جماعت خوانده شود. ادله روایی و فقهی، استفتائات مراجع و ... راجع به این موضوع جمع‌آوری شده و بر اساس آن مجله‌ای به نام «قنوت خورشید» ویژه‌نامه احیای فرهنگ برپایی نماز عید غدیر به جماعت به مناسبت سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام از چاپ خارج شده و به حوزه‌های علمیه سراسر کشور و مراکز مختلف فرهنگی ارسال شده است.

دومین پروژه‌ای که به مناسبت ایام دهه امامت در عید غدیر در دست داریم، کارهای هنری و تلویزیونی در این ایام است. در این راستا جلسه‌ای با ریاست شورای معارف سیما و معاونین شورای معارف برگزار و قرار شد کانون خورشید متکفل تأمین محتوای برنامه‌های غدیری سیما از کتاب شریف الغدیر علامه امینی شود.

سومین پروژه تدوین کتابی با عنوان موقت «خط روشن» پیرامون برگزیده‌ای از کتاب الغدیر علامه امینی است. این کار به سفارش نشر معارف بوده و درصدد برگزاری مسابقه پیامکی در سطح رسانه ملی است.

پروژه نهایی ما طرح احداث 110 مسجد به نام الغدیر در کشور است. در این راستا با شرکتی صنعتی صحبت شد که مساجد پیش ساخته و سریع النصبی را آماده کند تا در سراسر کشور و البته با مشارکت همه‌جانبه خیرین مسجد‌ساز و متدینین با نام الغدیر در کشور ساخته شود و با اعطای منشوری ویژه به متولیان آن اعطا شود. مفاد این منشور از این قرار است:

کسانی که این مسجد را تحویل می‌گیرند، چهار کار را باید در روز عید غدیر انجام دهند؛ یک اینکه خطبه غدیر را در جمع مؤمنین حاضر در مسجد جمع‌خوانی کنند، دوم اینکه عقد اخوت بین مؤمنین خوانده شود، سوم اینکه نماز جماعت عید غدیر برگزار شود و چهارم اینکه اطعام روز عید غدیر انجام پذیرد.

*سخن پایانی؟

امیدوارم خدای متعال به همه ما توفیق خدمت هر چه بیشتر به ساحت مقدس و نورانی اهل بیت علیهم السلام را عنایت فرماید.

ان‌شاءالله اخبار تکمیلی پیرامون هر کدام از پروژه‌های مذکور، در آینده نزدیک به اطلاع خواهد رسید.

علاقمندان برای بازدید از سایت کانون خورشید می‌توانند به آدرس http://www.kanoonkhorshid.ir/ مراجعه کنند.

=================

گفت‌وگو از حسین طالب علی

=================

انتهای پیام/78009/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول