اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نیویورک تایمز گزارش داد

نگرانی نهادهای اطلاعاتی غرب از بازگشت افراط‌‌گرایان غربی مرتبط با القاعده از سوریه

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به حضور 600 تبعه افراط‌گرای غربی در بین مخالفان اسد، نوشت آژانس‌های اطلاعاتی نگرانند که اتباع آنها که تحت آموزش القاعده در سوریه هستند، بعد از بازگشت به کشورشان تهدید تروریستی ایجاد کنند.

نگرانی نهادهای اطلاعاتی غرب از بازگشت افراط‌‌گرایان غربی مرتبط با القاعده از سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی با اشاره به افزایش هجوم افراط گرایان با گذرنامه های غربی به سوریه جهت محلق شدن به مخالفان «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور، از نگرانی فزاینده آژانس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی درباره تهدیدات تروریستی این افراط گرایان هنگام بازگشت آنها به کشور (کشورهای غربی) خبر داد.

بر اساس این گزارش، آژانس های اطلاعاتی غرب اعلام کرده اند که حدود 600 شهروند غربی در شرایط فعلی در حال جنگ در سوریه هستند و این افراط گرایان با گرایش های افراط گرایانه بیشتری به کشورشان (غرب) باز خواهند گشت و از شبکه بین المللی تروریستی القاعده آموزش می گیرند تا حملات تروریستی را اجرایی کنند.

* بازگشت افراط گرایان غربی از سوریه با دستور اجرای حمله تروریستی

این روزنامه به نقل از مقامات آگاه نوشته است که در شرایط فعلی و در مقایسه با درگیری های عراق، افغانستان، سومالی و یمن، غربی های بیشتری در حال جنگ علیه نظام سوریه هستند؛ اما این نگرانی فزاینده وجود دارد که این غربی ها آکنده از تعصب های جهادی، تظاهر به فرمانبرداری نظامی، افزایش مهارت در استفاده از تسلیحات و مواد منفجره و در بدترین حالت، با دستوراتی که برای اجرای حملات تروریستی از اعضای القاعده گرفته اند، به کشورشان باز خواهند گشت.

بر این اساس، «متیو اولسون» مدیر مرکز مبارزه با تروریسم ملی در کنفرانس امنیتی اخیر «آسپن» در ایالت «کلرادو» اعلام کرد که: نگرانی ای که وجود دارد، چشم انداز تهدید ناشی از افرادی است که به سوریه سفر می کنند و شدت افراط گرایی آنها بیشتر می شود، تحت آموزش قرار می گیرند و در نهایت به عنوان بخشی از یک جنبش جهانی حقیقتا جهانی به اروپای غربی و آمرکیا باز می گردند.

در این گزارش به برآوردهای محرمانه صورت گرفته توسط سرویس های اطلاعاتی غرب و همچنین ارزیابی غیر محرمانه صورت گرفته توسط دولت آمریکا و کارشناسان مستقلی اشاره شده است که بر اساس این بررسی ها، تعداد جنگجویان اروپایی، آمریکایی شمالی و استرالیا که از سال 2011 میلادی وارد سوریه شده اند، بیش از 600 نفر بوده است؛ این تعداد نشان دهنده 10 درصد از 6 هزار جنگجوی خارجی است که از طریق خاورمیانه و آفریقای شمالی، خود را به سوریه رسانده اند.

* ورود غربی های افراط گرا به سوریه از مرز ترکیه

بر اساس اعلام کارشناسان امور تروریسم، بیشتر غربی هایی که در حال حاضر در سوریه و علیه اسد می جنگند، تندروهایی هستند که بر اساس انگیزه های شخصی به ترکیه سفر می کنند و در این کشور، توسط افرادی شورشی به گروه های خاصی در سوریه ارتباط داده می شوند.

* پیوستن بسیاری از افراط گرایان غربی به جبهه النصره در سوریه

بر اساس اظهارات این کارشناسان، بسیاری از این اتباع افراط گرای غربی نیز به جبهه النصره وابسته به القاعده که مقامات آمریکایی آنها را به عنوان یک گروه تروریستی تعیین کرده است، محلق شده اند.

نیویوزک تایمز نوشت که کارشناسان امور تروریسم تاکنون اعلام کرده اند که هیچ توطئه مستند تروریستی مرتبط با جنگجویان اروپایی و یا غربی در سوریه وجود ندارد اما «مانوئل والس» وزیر کشور فرانسه اخیرا تهدید وجود این توطئه را یک «بمب ساعتی» توصیف کرده است.

* تلاش سرویس های امنیتی اروپا برای مهار ورود افراط گرایان به سوریه

علاوه بر این، سرویس های امنیتی سراسر اروپا نیز به فعالیت های جاسوسی خود و تلاش برای یافتن راه هایی که سفر مظنونان جهادگرا به سوریه را دشوارتر می سازد، سرعت بخشیده اند.

* سرخوردگی آمریکا از عدم تلاش ترکیه برای مهار ورود غربی ها به سوریه

بر اساس این گزارش، آژانس های اطلاعاتی غرب و اروپا به شدت در تلاشند تا افرادی را که درصدد هستند از طریق ترکیه و عبور از مرز، وارد سوریه شوند را ردیابی کنند؛ با این حال برخی از مقامات آمریکایی از اینکه ترکیه اقدامات تهاجمی زیادی را برای ریشه کن کردن هجوم اروپایی ها به سوریه عملی نمی کند، ابراز سرخوردگی کرده اند.

در این گزارش آمده است که «هانس پیتر فردریش» وزیر کشور آلمان خواستار ثبت گسترده اسامی تمام اتباع خارجی است که از سوریه به اتحادیه اروپا باز می گردند؛ فردریش این اقدام را در راستای کمک به ردگیری بهتر بازگشت افراط گرایان از جنگ سوریه خواستار است.

درحالیکه اجرایی کردن این ثبت زمان می برد، این اقدام منعکس کننده سطح نگرانی و درک سران امنیتی آلمان درباره این موضوع است که با توجه به مرزهای بازی که در سراسر قاره اروپا وجود دارد، تلاش های فردی یک کشور (جهت ردیابی افراط گرایانی که از سوریه باز می گردند) بدون ارزیابی شرکای اروپایی، ناکارآمد و بی اثر خواهد بود.

مقامات آلمانی تاکنون جهت جلوگیری از خروج افراد مظنون افراط گرا و رادیکالی از این کشور، بر تلاش های داخلی متمرکز بوده اند.

مقامات امنیتی آلمان در «شلسویگ هولشتاین» ایالت شمالی این کشور، در ماه جاری میلادی 12 نفر رادیکال را شناسایی کرده اند که نشانه های ملموسی از برنامه ریزی این افراد برای ترک آلمان به مقصد سوریه نیز وجود داشته است.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که روند قانونی برای گرفتن گذرنامه این افراد رادیکالی طولانی مدت است، مقامات مربوطه در دیدارهای شخصی با رادیکال های مظنون، به آنها هشدار می دهند که از طرح های آنها برای سفر به سوریه آگاهند و بنابراین، باید از اجرای این طرح خودداری کنند.

با این حال، مقامات آلمانی بر این باورند که در بسیاری از موارد، این مظنونان رادیکالی در درجه اول به یک کشور همسایه در اتحادیه اروپا سفر می کنند و از آنجا به ترکیه می روند؛ این در حالیست که اتباع آلمانی می توانند تنها با در دست داشتن یک کارت شناسایی، وارد ترکیه شوند. این رادیکال ها از مرز ترکیه به راحتی خود را به سوریه می رسانند.

دادستان های دولتی هلند نیز گفته اند که اگرچه مقامات این کشور نمی توانند مانع از خروج افراد رادیکالی از کشور به مقصد سوریه شوند، اما این جهادگرایان می توانند در قبال خدمت در ارتش مقاومت کنند که این اقدام خلاف قانون است و حبسی 4 ساله و جریمه ای بالغ بر 100 هزار دلار خواهد داشت.

* برآورد کارشناسان اطلاعاتی از تعداد افراط گرایانی غربی که به سوریه رفته‌اند

کارشناسان اطلاعاتی و امور تروریسم با اشاره به اینکه ارائه جزئیات آمار جنگجویان غربی در سوریه دشوار است، برآورد کرده اند که حدود 140 تبعه فرانسوی، 100 انگلیسی، 75 اسپانیایی، 60 آلمانی و تعدادی تبعه کانادایی و استرالیایی در بین مخالفان سوریه حضور دارند.

بر اساس گزارش ماه آوریل سال جاری مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی که گروهی از مؤسسات دانشگاهی مستقر در لندن است، جنگجویانی از اتریش، بلژیک، دانمارک، فنلاند، ایرلند، ایتالیا، نروژ، سوئد و هلند نیز در بین مخالفان سوری هستند؛ بر اساس برآورد این گروه، حدود 140 تا 600 اروپایی به سوریه رفته اند.

بر اساس اعلام مقامات اطلاعاتی آمریکا، تعداد کمی از اتباع آمریکایی تاکنون به سوریه رفته اند.

«ماتیو گیدر» استاد دانشگاه «تولوز» با اشاره به اینکه حدود 30 شهروند فرانسوی از سوریه به فرانسه بازگشته اند، اعلام کرده است که بیشتر این شهروندان توسط سرویس های اطلاعاتی داخلی فرانسه مدت ها تحت بازجویی قرار گرفته اند؛ این بازجویی ها بر اساس قانون مصوب سال گذشته در فرانسه عملی شده است؛ بر اساس این قانون کسانی که به کمپ های آموزشی تروریستی و یا مناطق جنگی با حضور گروه های تروریستی سفر می کنند، متهم می شوند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول