اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

صبر در مشکلات به نیت انسان بستگی دارد

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: نیت هر شخص تعیین می‌کند که تا چه میزان بر انجام عبادات و نیز در برابر مشکلات صبر دارد.

صبر در مشکلات به نیت انسان بستگی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی یکشنبه شب در هجدهمین جلسه درس اخلاق رمضان خود در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم اظهار کرد: گاهی اوقات برای اینکه میزان عملی را بسنجند آن را به صورت کمی بیان می‌کنند هر چند آن کار کیفی باشد؛ این کار معمولاً برای درک بهتر صورت می‌گیرد.

وی افزود: هرگاه بخواهند میزان کمی عملی را به صورت کیفی درآورند در ساده‌ترین حالت ممکن حجم و میزان کار را مورد تاکید قرار می‌دهند به این ترتیب اگر کسی تعداد یا حجم بیشتری از کارهای خیر را انجام داده باشد باید ثواب و اجر بیشتری هم ببرد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه کاشتن یک نهال برای دیگران ثمراتی همیشگی برای آنها به همراه خواهد داشت و این با بخشیدن مقداری میوه به آنها تفاوت بسیاری دارد، گفت: باقیات الصالحات هم همین‌گونه هستند و اثر آن در دنیا و حتی پس از مرگ شخص وجود خواهد داشت اما باید توجه داشت با این رویکرد همچنان از نظر کمی به بررسی اعمال پرداخته‌ایم.

وی ادامه داد: اسلام برای حسن عمل اهمیت قائل شده و آن را قبول دارد اما آن را به عنوان علت تامه نمی‌پذیرد زیرا عوامل دیگری هستند که جایگاه بالاتری نسبت به آن در سنجش اعمال نیک دارند.

آیت‌الله مصباح یزدی نیت افراد در انجام کارهای خیر را مورد توجه قرار داد و افزود: برخی اشخاص از انجام کارهای نیک تنها به دنبال جلب نظر دیگران هستند؛ مثلاً شخصی می‌خواهد در انتخابات رأی بیاورد آنگاه برای اینکه مردم را به سمت خود یا حزبش متمایل کند کارهایی انجام می‌دهد که اگر هزینه همه آنها را هم از اموال خودش بدهد باز هم اثر معنوی برای او نخواهد داشت زیرا هدفش مادی بوده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: بشر با سه نوع نیت کارهایش را انجام می‌دهد؛ کسانی که برای فرار از آتش دوزخ به کار خیر می‌پردازند، گروهی که بهشت را هدف اصلی خود قرار داده‌اند و در نهایت انسان‌هایی که محبت الهی برایشان اهمیت بیشتری دارد و تنها به دلیل دوست داشتن خداوند امر او را اطاعت می‌کنند.

وی نیت را یکی از مهم‌ترین عوامل در سنجش اعمال و اختصاص پاداش به آنها دانست و گفت: همین عامل است که سبب می‌شود یک ضربه امیرمومنان (ع) به دشمن از مجموع عبادت انسان‌ها و جنیان برتر باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر خالص‌سازی نیت‌ها در انجام اعمال خیر اضافه کرد: آنچه مقیاس برتری اموال است حجم و تعداد آنها نبوده و نیت جایگاه بالاتری دارد؛ در حقیقت حسن فعلی هر چند مورد قبول است اما حسن فاعلی بر آن رجحان دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به آفات کار خیر اشاره کرد و افزود: یکی از بدترین آسیب‌ها در این زمینه ریاکاری است و می‌تواند ثواب آن کار را تحت تاثیر قرار دهد.

وی صبر و استقامت در عبادت کردن را مورد توجه قرار داد و گفت: همین که نیت افراد متفاوت باشد میزان صبر آنها هم در مقابل خواهش‌های نفسانی و نیز صبر بر طاعت تغییر می‌یابد.

آیت‌الله مصباح یزدی با طرح این سؤال که آیا فردی که همه نافله‌ها را در طول شبانه‌روز بجا می‌آورد و هدفش جلب رضایت الهی است با کسی که تنها نمازهای یومیه را می‌خواند برابر خواهد بود یا خیر، اظهار کرد: نیت هر شخص تعیین می‌کند که تا چه میزان بر انجام عبادات صبر دارد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: بلاها و مشکلاتی هم که به انسان‌ها می‌رسند متفاوت از یکدیگر هستند و هر یک از بندگان هم میزان صبر و طاقت مشخصی نسبت به آنها نشان می‌دهند؛ بعضی از مصائب وجود دارند که تنها اولیای خداوند و ائمه اطهار (ع) قادر به تحمل آنها هستند.

وی با اشاره به وجود صبر افضل در پیامبران و امامان (ع) گفت: حسن فعلی و نیت دو عامل تعیین کننده در ارزش اعمال هستند و ما نیز امیدواریم به برکت صبری که ائمه (ع) در مشکلات و بر انجام عبادات داشتند خداوند ما را نیز جزو صالحان و صابران قرار دهد.

انتهای پیام/78004/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول